fw190-airfix

Preview AIRFIX                                             englishLook for ENGLISH TEXT here .....

Focke Wulf FW190A-8  /  F-8

Schaal: 1/72

Airfix nrs A01020 (A8) en A02066 (A8/F8)

fw190-box2

De Focke Wulf FW 190 behoeft bij de vliegtuigliefhebbers geen nadere introductie. Het was een van de beste jagers uit de Tweede Wereldoorlog. De meest gebouwde variant met BMW stermotor was de FW 190A8. Hiervan werd ook een jachtbommenwerperversie afgeleid, de FW 190F8. Er zijn door de jaren heen de nodige modellen verschenen. De eerste A8/F8 van Airfix kwam uit in de jaren zeventig. Toen een aardig model, nu behoorlijk achterhaald. Dat vond Airfix zelf blijkbaar ook, want voor dit jaar is een nieuwe aangekondigd, in twee uitvoeringen.

IPMS NL ontving eind april 2013 een testshot van deze nieuwe kit, voor een exclusieve preview!

fw190-00 

In de bubbeltjesplastic zak zaten 4 witte sprues en een apart zakje met doorzichtige onderdelen. Nog geen handleiding en decals bij deze preview kit.

fw190-sprues

De doorzichtige onderdelen zijn kraakhelder. Het rekje bevat een windscherm, vizier en twee mooie dunne kappen, de "gewone" voor de A8 en de bolle voor de F8 versie. De kappen zijn volledig en kunnen dus open gezet worden.

fw190-7

Het kleine sprue E zal naar verwachting qua plastic het verschil tussen de twee dozen zijn. Het bevat een andere hoofdsteun, de bommen, vleugelluiken zonder kanonbulten, afsluitstukjes voor het gat in de vleugelneus. Om de bommen te kunnen dragen waren er geen buitenste kanonnen in de vleugel van de F8 geplaatst en soms werden de twee mitrailleurs in de romp ook verwijderd. De droptank voor de A8 zit op een van de andere rekken.

fw190-2


De andere drie witte gietrekken zullen gemeenschappelijk zijn. Alle rekken zijn netjes gegoten, al is er hier en daar wat flash dus een en ander zal vast nog wel wat verder afgewerkt worden voordat het model in productie gaat en in de winkel komt.

fw190-1

Net als de andere meest recent uitgekomen Airfix kitjes, hebben de onderdelen ook hier fijne ingegraveerde paneellijnen, is er veel detail en zijn er originele oplossingen voor de indeling van de onderdelen bedacht. Zo is niet alleen de onderhelft van beide vleugels één geheel, maar ook de bovenhelft. Ze worden met elkaar verbonden door de wielbakken, die ook bij de echte kist doorlopen. Op deze wijze is er altijd een goede V-stelling voorhanden. De pitotbuis is aan de vleugel gegoten en is dus kwetsbaar. Er is mooie detaillering in de wielbakken. Er zijn losse onderdelen voor de schietbuizen van de mitrailleurs. Bovenop de vleugel kunnen naar keuze de bulten vande buitenste kanonnen worden aangebracht. Dan moeten eerst een paar gaatjes worden geboord. De ailerons zijn aan de ondervleugel gegoten en de flaps aan de bovenvleugel. Hier zitten bij deze testshot een paar krimpdeuken. Opmerkelijk is dat de achterlijst van de vleugel aan de dikke kant is. Echt storend is het niet. De staartvlakken hebben overigens wel een dunne achterlijst.

fw190-4

In de romp zit een mooie cockpit, bestaande uit kuip met opliggende details, voetenstuur, stuurknuppel en een vlak instrumentenpaneel. Daar komt vast een decal op. De stoel is kaal maar wordt voorzien van een vlieger, zoals gebruikelijk bij Airfix. Het staartwiel zit met een stevige lip in de romp vast. Verder is er een los richtingsroer.

fw190-3

Er is een mooie en originele oplossing voor de uitlaten bedacht. De zij uitlaten zitten op een dwarsschot dat de romp stevigheid geeft. De onderste zitten op een plaatje. Op deze wijze zijn ze net zichtbaar achter hun kieuwen.

fw190-11

Het linneneffect op de stuurvlakken wordt met verzonken putjes aangegeven. Op deze testshot is de diepte hiervan wat onregelmatig. Voor de cockpit zit een separate afdekplaat voor de mitrailleurs en daarvoor een losse plaat met uitsparingen voor de lopen. Dit betekent dat andere varianten op termijn ook mogelijk zijn.
De motor, koelventilator en propeller worden op dezelfde manier opgebouwd als bij de Revell 1/72 kit. Een constructie die prima voldoet.

De wielen zijn voorzien van afgeplatte banden en kunnen maar op één manier aan de onderstelpoten worden gelijmd. Verder ziet de verbinding tussen de wielpoten en de vleugel er ook behoorlijk stevig en foolproof uit, altijd een heikel punt bij FW190 modellen gezien de stand van het onderstel.

Na een snelle check met foto's en wat tekeningen kan ik zeggen dat Airfix zijn huiswerk goed heeft gedaan. Het model klopt behoorlijk goed.

Om de passing van een aantal grote onderdelen te checken heb ik ze met een klein zaagje losgemaakt uit de gietramen. Ook dit model heeft hier en daar grote aanhechtingspunten, dus voorzichtigheid is geboden.

fw190-9

 

fw190-10

Die van de romp zitten onderop (slim), maar ook gedeeltelijk op zowel oppervlak als op het pasvlak (niet zo slim).

fw190-8

Met een vijltje is een en ander zo glad gemaakt. De onderdelen passen overwegend erg goed, behalve de losse panelen voor de cockpit. Wellicht dat hier nog wat aan geschaafd wordt voordat het model in de handel komt.

Tenslotte heb ik het model vergeleken met het zusje van Revell op schaal 1/72. Op bijna alle belangrijke maten en verhoudingen zijn ze het eens, dus dat geeft de burger moed. Het enige verschil zit hem bij de ailerons. Die van Revell zijn niet goed, de koorde van de trimtabs is doorgevoerd naar de tip, die van Airfix zijn wel goed.

Conclusie: Het ziet er naar uit dat Airfix weer een winnaar heeft in de vorm van een correcte, gedetailleerde en voordelige FW 190 A8/F8 in schaal 1/72.
Dit testshot ben ik nu aan het bouwen. Hij krijgt vrolijke Amerikaanse kleuren van een buitgemaakte kist.

Airfix zal dit volledige nieuwe model hoop ik snel en in de zomer uitbrengen.

Preview door: Peter Booij

IPMS Nederland Redactie

April 2013