Doos

Grumman F6F-5 Hellcat

MERK: Airfix
SCHAAL: 1/24
DOOS no: A19004
PRIJS: € 134,95
DECALS: vier opties twee Amerikaanse, een Britse en een Franse uitvoering

EERSTE INDRUK

De Grumman Hellcat was een sterk en veelzijdig vliegtuig dat voornamelijk door de Amerikaanse marine werd gebruikt, tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Pacific. Het toestel was had de krachtige 2.000 pk Pratt & Whitney R-2800 Double-Wasp motor, dezelfde als gebruikt door zijn snellere tijdgenoot de Chance Vought Corsair. Het was een robuust vliegtuig dat aanzienlijke schade kon absorberen, meer dan de snellere Corsair, dus het was goed gebruikt en geliefd bij de piloten. Het was sneller dan de Zero, die van een veel lichtere constructie was daardoor een gemakkelijke prooi voor de Hellcat was. Het kwam in dienst in 1943 en er waren vóór het einde van de oorlog meer dan 12.000 gebouwd, waarbij het tegen het einde van het conflict een grote rol speelde in het geven van de luchtsteun van de geallieerden.

De US Navy was niet de enige gebruiker van de Hellcat, tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Hellcat ook gebruikt door de Britse Fleet Air Arm. Na de oorlog nam de Franse Aeronavale de Hellcat in dienst en gebruikte deze vooral in Indo China. En ook de marine van Uruguay nam de Hellcat in dienst.

De bouwdoos

Toen het model op Scale Model World (Telford) werd aangekondigd waren de reacties behoorlijk wisselend, velen hadden gehoopt op een model van een Brits toestel.
Maar sindsdien is het enthousiasme wel gestegen, zeker nu de doos in de handel is.
Als je de grote doos opent is deze tot de rand gevuld met plastic. Airfix heeft er alles aan gedaan om beschadigingen te voorkomen en ieder groot gietraam zit in een stevige plastic zak. Als je de gietramen uit de doos haalt voelen ze slap aan. Maar dit komt omdat Airfix twee gietramen tegelijk heeft gemaakt die verbonden zijn met een dik stuk rond plastic in het midden. Als je deze tussen de gietramen uitknipt zijn de afzonderlijke gietramen stevig en zijn ook makkelijker uit de doos te pakken. Ik heb de gietramen voorzien van een stukje tape met de letter van het gietraam zodat ze makkelijk te vinden zijn.
Het doorzichtige gietraam is prima verpakt, gevouwen in tissuepapier met daarom heen bubbeltjesplastic.

De bouwbeschrijving is een dik boek van 41 pagina’s geworden. In 310 stappen worden de 650 onderdelen tot de Hellcat samengevoegd, al is dit niet helemaal waar want je kunt de Hellcat in 3 standen bouwen. Met de wielen ingetrokken als in de vlucht, met de vleugels uitgevouwen en met de vleugels ingevouwen.

Naast de bouwbeschrijving zijn er ook twee grote kleurenvellen met de beschilderingen voor de 4 versies die gebouwd kunnen worden.

1. Paper Doll VF-27 USS. Princeton in 1944
2. VF-12 USS. Randolph in 1945
3. No 808 Naval Air Squadron HMS Khedive maart/ april 1945
4. Flottile 1F L’Aeronavale Indo China 1953

En er is een grote tekening waar alle stencilling op wordt aangegeven.

De eerste indruk is uitstekend, aangezien het oppervlaktedetail van de echte toestellen goed benaderd is. De klinknagels zijn mooi weergegeven, maar ook overlappende panelen en de stressed skin (verzin daar maar eens een Nederlandse term voor) (noot van de redactie: ‘dragende huid’) zijn heel goed weergegeven.
Maar ook de binnenkant van het model is voorzien van detaillering, niet alleen de volledig uitgeruste cockpit en motorcompartiment maar ook in de romp met tanks en radiorekken.

Ook de ruimten voor de bewapening, de wielen en het vouwmechanisme voor de vleugels zijn geheel gedetailleerd. De flaps kunnen in uitgeschoven stand worden gebouwd.

Is dan alles prima in orde? Jammer genoeg niet. Er zijn veel sinkmarks op de onderdelen die echt in het zicht vallen en die je dus moet vullen. Dat is toch jammer dat Airfix dit toch niet zo heeft ontworpen dat dit niet meer gebeurt maar er zijn meer merken die daar last van hebben.
Wat ook jammer is dat je voor de plaatsing van de decals in de cockpit weer naar een andere pagina in de bouwbeschrijving moet, dit had gewoon in de bouwstap gekund.

En net als bij alle nieuwe Airfix modellen is door het gebruik van het CAD ontwerpen de pasvorm prima maar alle lijmdelen moeten wel goed pasgemaakt worden en vrij van verf zijn anders past het net niet. Hier zouden de toleranties iets ruimer mogen zijn.
Maar ondanks dit is het wel een indrukwekkend model dat menigeen die van de grotere schalen houdt veel bouwplezier aan kan beleven.

Inmiddels is de bouw gestart.

Met dank aan Hobbytime voor het beschikbaar stellen van deze bouwdoos.

Reviewer:   Henk Hirs

 

  • Bouwbeschrijving_1
  • Bouwbeschrijving_2
  • Bouwbeschrijving_3
  • Cockpit_gespoten
  • Cockpit_in_aanbouw
  • Decals
  • Doos
  • Kleurenschema_1
  • Kleurenschema_2
  • Kleurenschema_3
  • Kleurenschema_4
  • Sinkmarks_gevuld
  • Sprue_01_Glaswerk
  • Sprue_02
  • Sprue_03
  • Sprue_04
  • Sprue_05
  • Sprue_06
  • Sprue_07
  • Sprue_08
  • Sprue_09
  • Sprue_10
  • Sprue_11
  • Sprue_12
  • Sprue_13
  • Sprue_14
  • Sprue_15
  • rompdetails

TIP:  kijk ook hier bij onze Hellcat Walk Around....

Foreign language readers may use Google Translate


 

deze eerste indruk werd gepubliceerd 15 juli 2019 op deze IPMS Nederland website