victor box airfix

english  NOTE:  English language readers may read here our  VICTOR REVIEW PAGE....

 

Model:    Airfix Victor B.mk 2 (BS)

Schaal:   1/72
Kitnummer:   A12008
Prijs:  circa EUR 70,-
Aantal onderdelen: ongeveer 228

Deze gloednieuwe bouwdoos van Airfix is uitgebracht in december 2016. Had Airfix van de V-bombers in 1983 al de Avro Vulcan uitgebracht en in 2011 een mooie kit van de Vickers Valiant, de Handley Page Victor was er in spuitgiet plastic daarvoor alleen van Matchbox. Deze Matchbox Victor bouwdoos dateert ook uit 1983 en is tien jaar later in 1993 door Revell ook uitgebracht maar van dezelfde mal en nog steeds van de K2 tanker versie. (Zie vergelijk onderaan dit artikel ook...)

Historie
De ontwikkeling Handley Page Victor begon eind jaren veertig en de Koude Oorlog was een feit. De Engelse Royal Air Force kwam met een specificatie voor bommenwerpers die Engelse nucleaire bommen moesten kunnen afwerpen. Dit zou leiden tot de ontwikkeling van een serie jetbommenwerpers, de zogenaamde V-bombers: Valiant, Vulcan en Victor. De Handley Page fabriek begon met projekt HP.80, het prototype van de Victor vloog eind 1952. Het toestel kreeg een conventionele vorm met een staart en flinke romp waarbij vier jetmotoren in de vleugelwortel werden geplaatst. Vanwege de vereiste hoog subsone snelheid werd “area ruling” toegepast om hoge luchtweerstand te vermijden want de maximale snelheid was circa 1000 km/uur op grote hoogte. De Victor kreeg daarom ook een nogal dikke rompvoorsectie. De cockpit was voor een bemanning van 2 piloten op schietstoelen met een extra 3 bemanningsleden daarachter zoals navigator en nog een extra stoel. De achterste bemanning zat op normale stoelen. Bij een noodsituatie moesten ze zich zien te redden door via de toegangsdeur eruit te springen. De Victor had het grootste bommenruim van alle V-bombers en opvallend was verder de horizontale staart met een grote v-stelling.  

Het basisontwerp werd nog behoorlijk gemodificeerd voordat de eerste productieversie B.mk 1 verscheen met vier Sapphire motoren. De bewapening kon bestaan uit de Grand Slam, Tall Boy of Blue Danube atoombom. De eerste B1 productie kist was te zien in de zomer van 1956 en zo’n 50 B1 toestellen werden gebouwd. De RAF Victors werden niet alleen in Engeland gebruikt maar af en toe ook overzees gezonden zoals naar Singapore en voor het oefenen in Australïe op de Woomera range. In 1962 volgde een modificatie programma en de B.1A kreeg op iedere buitenste vleugel een vaste iets naar beneden gedraaide voorrand (i.p.v de oorsponkelijke slat) en een brandstofpijp boven de cockpit om te kunnen bijtanken in de lucht.

De Royal Air Force wilde ook hoger kunnen vliegen en dat vereiste nog sterkere motoren. Het ontwerp werd behoorlijk aangepast en de Victor B.mk 2 ofwel B2 versie kreeg Conway motoren en een vergrootte vleugel-wortelsectie met grotere inlaatkanalen. Dit resulteerde samen met een langere vleugeltip in een 10 foot (3 meter) grotere vleugelspanwijdte. Zo’n 34 Victor B2 toestellen werden gebouwd.
Een verdere ontwikkeling was de wens om de grote “Blue Steel” raket met nucleaire lading te kunnen afvuren. Deze speciale Victor B2.(BS) vervoerde de Blue Steel raket onderin de romp. De raket werd dan losgelaten en vloog dan met MACH 1.6 over een afstand van 200 mijl naar het doel.

Al snel kregen de B2 toestellen een modificatie programma met o.a. een upgrade van de Conway motor. Ook werd bovendien voor een verbeterde luchtweerstand aan iedere vleugelachterrand een speciale “Whitcomb body c.q. Kuchemann Carrot” fairing gemonteerd. Iedere buitenste vleugel kreeg bovendien een vaste iets naar beneden gedraaide voorrand (i.p.v de oorsponkelijke slat net als bij de B.1A). De eerste gemodificeerde B.2R was beschikbaar na de zomer van 1963. De Blue Steel was nog steeds het belangrijkste wapen. Het gebruikelijke schema was in geheel "anti-radiation" wit, maar later naarmate ook conventionele missies gevlogen werden op lagere hoogten werd ook het schema met camouflage ingevoerd.

Een aantal B.2 Victors werd midden jaren zestig ook gebouwd voor strategische verkenningstaken. De B.(SR)2 kon verschillende camera’s meenemen in het grote bommenruim met extra brandstoftanks.

De nucleaire bommenwerpertaak werd al gauw overbodig doordat de Engelsen voor nucleaire afschrikking onderzeeboten tot hun beschikking kregen uitgerust met Amerikaanse Polaris raketten. De taak van de V-bombers verschoof daarom eind jaren zestig naar andere taken. Van de V-bombers zou de Avro Vulcan voortaan dienen als conventionele bommenwerper. De Valiant was ondertussen ook als luchttanker gaan fungeren maar ging al gauw uit dienst. Besloten werd de vele Victors om te bouwen voor een luchttankerrol. Dus werden zo’n 8 Victor K1 tankers op basis van de B.1A en ook een 24 tal K2 tankers op basis van de B.2R omgebouwd. De tankers kregen speciale pods onder de vleugel met de “hose and drogue” tankinstallatie en wat extra apparatuur. De eerste Victor K2 tanker werd in dienst gesteld in 1975 en de kisten vlogen tot 1993 bij de Royal Air Force. Ze waren regelmatig te zien ook op Europese luchtvaartshows en vielen op door die rare vormen!

 

De Airfix bouwdoos
De Airfix Victor bouwdoos op schaal 1/72 is voor een B2.(BS) Victor versie met de Blue Steel actief in de jaren zestig. De kartonnen doos is enorm groot en bevat circa 215 onderdelen in middelgrijs plastic en een aantal doorzichtige onderdelen.

a p0

a p2   

a p4

a p3

a p1

Het glaswerk is mooi dun en de langere B2 vleugeltips zijn voorzien in transparante onderdelen, jammer dat het anti-collision light net een gietuitloopstukje heeft... 

a p5

De Airfix handleiding met maar liefst 129! bouwstappen heeft wat ondersteunende kleurendruk en is ook wel duidelijk. De handleiding moet echter goed bestudeerd worden want er zijn keuzes en hier en daar moeten tevoren gaatjes worden geboord. De kleuren van de onderdelen worden verder netjes aangegeven maar helaas alleen in Humbrol kleurnummers. (zie lijst onderaan dit artikel).

a instru

De kit blinkt uit door de vele kleinere onderdelen voor de details. Wel zitten er vele kleine gietuitloopdeeltjes aan en hier en daar is het gietaanhechtpuntje wat dik. Een klein fijn zaagje is dus aan te bevelen om de delen netjes los te krijgen. Het detail zoals in de cockpit is zeer goed. De paneellijnen zijn netjes ingegraveerd en hoewel ietwat diep zullen ze overtuigen onder een laagje verf. De wielbakken zijn netjes gedetailleerd en over het algemeen van binnen aluminiumkleurig. Het wielonderstel is ook prima in orde.

a i2a ex1 

De basisopbouw bestaat uit twee romphelften met verticale staart en aparte vleugelhelften. Er zitten sterke doos constructies in de bouwdoos die zorgen voor de nodige stevigheid. De grote vleugelkleppen zitten er los bij en kunnen naar beneden uitgeklapt worden gemonteerd. Prachtig zijn ook de losse remkleppen achterin de romp die naar keus uitgevouwen getoond kunnen worden. Tip: in onderdeel G17 (zie bouwstap 56) kunnen de ingegraveerde ronde verlichtingsgaten open geboord worden wat mooier is.

a i6a ex7

Verder zijn er twee varianten van rompuiteinden met of zonder ECM fairings. Mooi is ook dat een bommenruim aanwezig is met ook een losse plaat voor de meegeleverde Blue Steel raket.

Het bommenruim zelf is verder niet relevant bij de Victor B2.(BS) met Blue Steel maar zit toch ook in deze bouwdoos alsook de losse bomdeuren C1 en C3 die naar binnen omhoog schuiven met bijbehorende deur stangen.... En er zit verder zelfs een aparte plaat in de kit voor een sluitend bommenruim, erg attent van Airfix!

a ex3.. victors doors

Ook zitten er nog aparte slippertanks en meegegoten Radar-Warning-Receivers aan het horizontale v-stabilo, zie bouwstappen 17-18. Deze moeten voor de bouwdoos-schema’s weggevijld worden zoals Airfix aangeeft. Maar het feit dat ze eraan zitten met ook de bommenruim onderdelen suggereert dat Airfix later ook andere Victor versies als bouwdoos kan uitbrengen met slechts 1 apart gietrekje met extra onderdelen.

 

Schema’s en decals
Er zijn twee kleurenschema’s mogelijk en deze staan aangegeven op een los kleurenblad. De decals in de bouwdoos zijn heel netjes met veel detailopschriften, en die opschriften staan ook aangegeven op een ander los blad.

 

a decals


De twee schema’s van Victors B2.(BS) uit de jaren zestig uitgerust met de Blue Steel raket zijn: (a) een geheel witte “anti-flash” Victor van RAF no.139 squadron en (b) een latere gecamoufleerde kist van de RAF training flight met witte onderkant. De camouflage kleuren van de laatste zijn netjes aangegeven als BS381C 641 Dark Green en BS381C 637 Medium Sea Grey. (De Humbrol kleuren zijn respectievelijk 163 en 165. Voor de acrylverf liefhebbers zijn Gunze Sangyo GU330 en GU335 te gebruiken). Waarschijnlijk zijn de camouflageovergangen “hard” wat dus met afplakken bereikt kan worden. Let er wel op dat bij de gecamoufleerde kist de kleuren doorlopen onderop de vleugelvoorrranden, onderop de stabilovoorranden en stukjes van de grote luchtinlaten. Een leuk afplakklusje!

 a i12

a i11


IETS OVER DE BOUW  

(in IPMS Nederland "Modelbouw in Plastic" magazine zal begin 2017 een bouwverslag gepubliceerd worden...)
De bouw van de Airfix Victor B2.(BS) kit begint zoals gebruikelijk met het cockpitinterieur. De twee Martin Baker mk.4 pilootschietstoelen kunnen nog voorzien worden van afvuurkoorden bovenop. De vier achterste stoelen voor de bemanning zitten er ook bij met een mooi gedetailleerd vloertje. Wat zelfgemaakte  stoelriempjes van bruine en blauwe tape maakt het compleet.

a i1a ex9

Airfix geeft in bouwstap 54 aan de binnenkant van de romp ter plaatse van de cockpit donkergrijs/zwart te maken maar het achterste deel voor de andere vier bemanningsleden schijnt meer een “lichtere Sky” kleur te hebben gehad.

a i5a ex2

Veel delen van het cockpitinterieur zijn verder zwart, beter is een ietwat lichtere kleur te nemen en te drybrushen. De perfectionist kan nog binnenin het cockpitraam M10 de randjes van de opengeschoven witte anti-blinderingsgordijnen zichtbaar aanbrengen. Van het cockpit interieur is later door de raampjes niet heel veel meer te zien maar het is leuk te weten dat het erin zit.
Overigens laat de handleiding je de hoofdinstrumenten later pas in bouwstap 89 aanbrengen maar handiger is dit al te doen als de romphelften samengevoegd worden.

Voor de romprug is een aparte plaat F18 bijgeleverd die een mooie afwerking mogelijk maakt. Vergeet niet in bouwstap 68 eventueel de gaten te boren voor de antennes van schema (b). Verder heeft alleen de B2.(BS) met Blue Steel antenne K7 in bouwstap 116 onder de neus gemonteerd. (mocht je andere versies willen bouwen wat heel goed mogelijk is al met dit model, kijk dus goed naar foto’s).

In bouwstappen 12-14 kan men overwegen het neuswielpootstuk F13 pas later in te lijmen, dit voorkomt breuk tijdens het bouwen.

a i3a ex8

Het hoofdwielonderstel ziet er ook prachtig uit en is voldoende stevig. Monteer dit dus niet al in bouwstappen 80-86 maar na het aanbrengen van de hoofdkleuren en decals tesamen met de wieldeuren.

In stappen 17 - 20 wordt het horizontale v-stabilo getoond. Er moeten voor de schema's in deze bouwdoos kleine RWR antennes verwijderd worden. (dit suggereert dat Airfix wellicht later een andere bouwdoos met een andere versie wil uitbrengen).

a i4 a ex6

De enorme karakteristieke vleugel is prima met een centraal groot stuk en met aparte uiteinden. De onderdelen helpen om een stevige constructie te krijgen. De grote luchtinlaten in de vleugelwortels zitten knap in elkaar en de opbouw is zo dat er weinig lastig te verwerken naden zullen zijn. Alleen het schilderwerk is wat lastig bij de gecamoufleerde kist. Het is handig om de doorlopende camouflage voorranden in de inlaten tevoren al te schilderen.

Vergeten is Airfix aan te geven in de handleiding dat voor de B2 nog een koelinlaatje in de linker-vleugelvoorrrand moet worden geboord.

De splitter plates bij de vleugelwortel zitten er verder netjes bij. De uitlaten zijn ook mooi diep en ze zien er verfijnd uit. Verder worden de “Kuchemann carrots” aangegeven in bouwstappen 106-107 gemonteerd die op de B.2R kisten zaten gemonteerd. (of juist niet als je een vroege B2 wilt bouwen).

a i8 a i7

De afwerking bestaat verder uit allerlei kleine onderdelen voor inlaatjes en ook uitlaatjes die allemaal los zijn bijgeleverd. Ook een bijtankboom boven de cockpit moet worden gemonteerd, de Victor kon in de lucht worden bijgetankt om verder te kunnen vliegen. Het cockpitdeurtje is los en kan open geklapt gemonteerd worden en ook een ladder zit in de kit. Naar keuze kunnen ook de grote Emergency Auxiliary Air Intakes onderdelen no. F113 en F114 bij de staart opengezet worden. Meestal stonden ze dicht, dan worden die onderdelen niet gemonteerd.

a i9 ..a i10

De laatste bouwstappen betreft de “Blue Steel” raket. Deze is netjes maar meestal was de raketuitlaat afgedekt met een plaat, dit kan men zelf eventueel maken. Soms is er ook een ondersteunend stangetje te zien op foto’s bij de neus (deze zit niet in de bouwdoos). Verder hadden B2R.(BS) kisten met Blue Steel veelal nog aan weerszijden van de romp een klein inlaat-fairinkje; deze zit boven de vleugelwortel halverwege de romp en kan zelf gemaakt worden. (Helaas zit er geen karretje bij de kit om de Blue Steel los naast het model in diorama te tonen).

Passing: een eerste indruk
Een snelle montage met plakband van de hoofdonderdelen laat een goede passing zien. De romp past goed net als de grotere vleugelonderdelen. Een uitzondering is een te kort rompplaat onderdeel no.K3 voor de Blue Steel. Het gat van 2 mm aan de achterrand kan met wat plasticplaat en wat plamuur worden gedicht, wat prima te doen is.

victor gap .

Verder is het duidelijk dat Airfix de laatste 3D engineering- en maltechnieken heeft toegepast. Dus de verdere bouw zal naar verwachting geen probleem zijn.

Conclusie:
Een prima 1/72 Victor bouwdoos van Airfix wat kan leiden tot een prachtig model in de V-bomber verzameling. Dat mag ook wel gezien de prijs van 70 EURO in de winkel (bijna 3 keer zo duur als de oude Matchbox/Revell Victor K2 kit) maar het resultaat is ernaar. Het Airfix model is door zijn vele onderdelen en complexe opbouw niet geschikt voor de beginner maar is zeker goed te bouwen voor de wat ervaren bouwer.

REVIEWERS:
Meindert de Vreeze en Peter Booij
IPMS Nederland MIP Redactie

OPMERKING:   een uitvoerig bouwverslag van Meindert de Vreeze zal gepubliceerd worden in ons IPMS Nederland “Modelbouw in Plastic” (MIP) magazine begin 2017.


REFERENTIES

- Handley Page Victor, door Steve Hazell, Warpaint no.36 , Hall Park publications, 2012;
- Handley Page Victor, door Bob Downey, Warbirds no.35, Arms and Armour Press, 1985;
- Handley Page Victor, door Andrew Brooks, Postwar aircraft no.6, Ian Allan publ., 1988;
- Strategic bomber command, RAF 1950-1968, Guideline publications, 2011;

- Scale Models international, magazine december 1978 met fantastische tekeningen van dhr. A.L. Bentley; (ook uitgebracht in aparte editie);
- Scale Models international, magazine november 1983, "In the Spotlight Victor B2";
- Scale Aircraft Modelling, magazine april 2003 , volume 25-2;
- Scale Aviation Modeller, magazine augustus 2006;

work in progress2


OVERZICHT HUMBROL KLEUREN

11 = zilver
24 = trainer geel
28 = grijs
33 = zwart
52 = blauw
53 = verbrand metaalkleur
56 = aluminium
62 = lederbruin
70 = rood-bruin
85 = zeerdonker kolenzwart
86 = olijfgroen
126 = middelgrijs
130 = wit
147 = lichtgrijs
163 = Dark Green BS381C: 641
165 = Medium Sea Grey BS381C: 637

APPENDIX: Afmetingen Handley Page Victor B2:
We kijken even naar de hoofdafmetingen.

Lengte:         kit 486 mm x 72 = 35 meter;   De echte Victor = 35,07 m dus +/- 1 mm dus prima;
Spanwijdte: kit 508 mm x 72 = 36,58 m;    De echte Victor = 36,60 m dus zeer goed!

 


AIRFIX VICTOR VERBOUWINGS-MOGELIJKHEDEN

Mogelijk lijkt zonder veel werk:
- een vroege B.2 met mogelijk ouder type inlaat onderaan de verticale staart en zonder "Kuchemann carrots" onder de vleugel-achterrand;
- een latere B.2R met normaal bommenruim en conventionele bommen en met de Radar-Warning-Receivers aan achterzijde van de v-staart
- versie met slippertanks onder de vleugel

Voor wat betreft kleurenschema's zijn er niet heel erg veel mogelijkheden. Soms waren RAF squadron badges te zien maar veelal waren die niet toegestaan!

Alleen de Victor K2 tankers zagen er heel anders uit. Deze versie bouwen kan wel maar vraagt wat meer werk. Heb je een oude Matchbox/Revell Victor K2 ? Dan kunnen wellicht onderdelen daarvan gebruikt worden. Zo heeft de Victor K2 tanker wat ingekortte wingtips, natuurlijk de tankerpods en de speciale fairing achter het bommenruim. Maar wellicht brengt Airfix deze versie in een aangepaste kit wel uit!


APPENDIX: Vergelijking met oude Matchbox - Revell Victor K2

We hebben voor de grap ook de oude Matchbox bouwdoos van de Handley Page Victor K2 in tanker-uitvoering erbij gepakt. En de hele serie boeken bovengenoemd erbij net als de prachtige schaal- en detailtekeningen van dhr. A.L Bentley (ja , we weten dat je voorzichtig moet zijn met tekeningen.... maar deze zijn zeer goed....)

Nu ja, wat hebben we gezien?

a box....matchbox victor box  revell victor box....

AIRFIX VICTOR B2.(BS)  vs.  MATCHBOX-REVELL VICTOR K2
Airfix: Doosnummer A12008 van December 2016

Matchbox:  doosnummer PK-551 uit 1983 (Revell uitgave doosnummer 04326 uit 1993)

Details
Airfix: Zeer goed;
Matchbox: Redelijk, alleen paneellijnen zijn opliggend en moeten opnieuw ingegraveerd worden.

 

Afmetingen
Airfix: Binnen + / - 1 mm ;
Matchbox: Ook goed, romplengte OK ook; alleen horizontaal v-stabilo iets inkorten

victor lengths

Vorm:
Airfix: rompneus vorm lijkt goed;

LET OP: foto parallax kan vertekenen!

airf nose

Matchbox: hoogte neus 0,5 tot 1 mm aan onderrand te diep maar verder vorm prima; het raampje achter de deur zit ietwat te hoog.

matc nose

Airfix: achterstuk romp vorm lijkt goed;
Matchbox: achterstuk lijkt 0,3 – 0,5 mm te diep maar prima verder

 

Cockpit ramen
Airfix: glazen cockpit lijkt prima;
Matchbox: voorste cockpit ramen lijken 2 mm te kort, vorm wel goed

glasswork

 
Vleugel
Airfix: vleugelwortel met curve en vlakke vorm bij motoren lijkt goed en breed genoeg; nette losse uitlaten van 8 mm diameter wat correct lijkt;

airf exhau3

airfix exha


Matchbox: vleugelwortel met curve en vorm te bollig, te smal en hoogte van de gehele fairing te groot waardoor uitlaten 3 mm te groot in diameter zijn; geen aparte uitlaatpijpen

exha comp

matchbo exhau

Airfix: vleugelinlaten heel netjes met B2 airflow plates;
Matchbox: inlaten grof met kieren en veel moeilijk vulwerk

 

Airfix: vleugeltips prima voor B2.(BS) met langere wingtips;
Matchbox: vleugeltips prima voor K2 tanker (heeft minder spanwijdte)

 

Airfix: vleugel vortex generators aantal 2 x 23 en correct ook qua positie;
Matchbox: ook aantal 2 x 23 en correct ook qua positie

 

Airfix: vleugel ailerons correct maar opstaande trimtabs (onduidelijk waarom);
Matchbox: ailerons ook correct

 

Onderstel:
Airfix: onderstel heel fijn correct met juiste wieldiameters en juiste velgen;
Matchbox: onderstel wat groffer ook correct met juiste wieldiameters en juiste velgen

 

Staartsecties:
Airfix: horizontale V-stabilo met correcte spanwijdte 138 mm (x 72 = 9,96 m);
Matchbox: V-stabilo correcte vorm maar de tips zijn 3 mm aan iedere kant te lang. Afvijlen corrigeert dit (minus 2x3 = 6 mm)

v tails2 . v tails

Airfix: verticale staart correct voor B2 met correcte inlaat aan basis; (voor eventuele vroege B2 versie deze inlaat aanpassen);
Matchbox: verticale staart ook correct maar de inlaat aan de basis is wat te fors maar verder goed

 
Luchtremmen: 
Airfix: airbrakes / luchtremmen netjes en kunnen open of dicht. Alleen is het mooier de verlichtingsgaten in onderdeel G17 open boren;
Matchbox: ook hier luchtremmen die open of dicht kunnen. Redelijk maar de vorm op de rem van de bovenste lip iets driehoekiger maken door te vijlen

 

Diversen

Airfix: Blue Steel raket is netjes en lijkt correcte afmetingen (bij de oude Airfix Avro Vulcan is deze 5 mm te kort);
Matchbox: voor K2 tanker geen Blue Steel relevant, wel netjes zijn de additionele tankpods in deze bouwdoos

Conclusie:  de oude Matchbox kit uit 1983 was helemaal zo slecht nog niet!

Meindert heeft de Matchbox Victor 15 jaar geleden al eens omgebouwd, kijk op zijn webpagina hier: https://designer.home.xs4all.nl/models/victor/victor.htm


REVIEWERS:

Meindert de Vreeze en Peter Booij
IPMS Nederland MIP Redactie 

 english  NOTE:  English language readers may read here our  VICTOR REVIEW PAGE.... 

 pdf logo  ONZE IPMS SERVICE : 

DOWNLOAD PDF BESTAND  Airfix-HP-Victor-NED-A4.pdf (A4 papierformaat)

DOWNLOAD PDF ZONDER PLAATJES  Airfix-HP-Victor-A4-kaal.pdf (A4 formaat, circa 9 pagina's)    

  

   

Deze pagina werd voor het eerst op deze IPMS Nederland website gepubliceerd december 2016. Voor modelbouwers, door modelbouwers!