De doos

Model:   Gloster Meteor F.8
Merk:     Airfix
Schaal:  1/48

Kit no:   A09182
Prijs:     € 37,95
Decals: twee opties

 

GESCHIEDENIS

De meest ontwikkelde versie van de Gloster Meteor was de Mk.8, die in productie was van 1949 tot 1954 (waaronder een productierun bij Fokker voor zowel de KLu als de Belgische Luchtmacht). Bij de F.8 werd door de installatie van een extra romptank achter de piloot het bereik verder vergroot en ook de staartsectie was geheel vernieuwd tot een meer aerodynamisch geheel. Hoewel hij snel werd overklast als een pure jager, was de robuuste en betrouwbare Meteor de ruggengraat van het Fighter Command van de RAF tijdens de vroege jaren van de Koude Oorlog. Voor een bijna failliet naoorlogs Groot-Brittannië was de Meteor een welkom exportsucces met de F.8 geleverd aan onder andere Australië, België, Brazilië, Denemarken, Egypte, Israël, Nederland en Syrië.

Als onderwerp heeft de Meteor zoveel potentieel met kleurenschema's, variërend van algemene zilververf tot het saaie grijs / groene van Europese luchtmachten en woestijncamouflage van de luchtmachten uit het Midden-Oosten.

De Kit

Er zijn vijf delen frames in Airfix ‘s bekende wat zachte lichtblauw-grijze plastic en een van doorzichtige onderdelen. De onderdelen zijn scherp gegoten in en zijn voorzien van mooie details. Al zijn de paneellijnen hier en daar wat diep maar ik denk als het model gespoten/geschilderd is dat ze niet heel erg opvallen. Wat mooi is dat beide typen motorinlaten in de kit aanwezig zijn, de voor de heel vroege F.8 met de kleine diameter en de latere inlaat met de grotere diameter. Je moet tijdens de bouw er dus wel rekening mee houden welk type inlaat je wilt bouwen. Voor de modellen die uit de kit zijn te bouwen is het aangegeven in de bouwbeschrijving maar ga je after-market decals gebruiken moet je goed uitzoeken welke inlaat je moet gebruiken. Ook zijn er twee cockpitkappen aanwezig in de doos. De vroege met de metalen achterkant en de geheel doorzichtige die bij de latere machines werd toegepast. Opnieuw is foto materiaal nodig om de keuze van cockpitkap te maken.

De bouwbeschrijving bestaat uit 16 pagina's en 98 bouwstappen. Er zijn twee pagina's met A-3-kleuren in drie weergaven voor het kleurenschema en de plaats van de decals. Een apart vel is aanwezig waar alle kleine teksten op het model moeten komen.

Er zijn decals beschikbaar voor twee opties, beide RAF. De eerste is een toestel van No 111 squadron op het veld van North Weald in 1954, gecamoufleerd met de bekende Britse kleuren RAF green en Dark Sea Grey met een zilver gespoten onderkant De staart van het toestel is geel gespoten als kenmerk van de Squadron commandant.

De tweede uitvoering is van een machine in geheel "High Speed Silver" van RAF No 85 Squadron op Binbrook. Hoewel dit alles lijkt op de kleuren van een klassiek jagereskader, waren de Meteors van No 85 Sqn 1968 uitgerust als doelslepers.

( Najaar 2017 is de Meteor F8 door Airfix in doosno. A09184 op de markt gebracht. Hierin zijn decals voor het Nederlandse demonstratieteam Ruiten Vier meegeleverd ).

Ook zijn er veel after-market decalsets op de markt voor bijna alle Britse squadrons en ook voor veel buitenlandse Meteors zijn er decals te verkrijgen. Ik ben begonnen met de bouw van het model en wat opvalt is de zeer goede passing van de kit al is hier en daar wat plamuur nodig. 

De Meteor van Airfix is een aanrader voor de liefhebbers van de vroege jets.

Reviewer:  Henk Hirs 

Kijk voor historische info over de KLu Meteors hier op de IPMS.Nl site.......... en de Walk around....

  • Cockpit-in-aanbouw
  • De-doos
  • Decals
  • Dry-fit-romp-nog-niet-gelijmd
  • Kanonnen-in-aanbouw
  • Kleurenschema
  • Sprue-1-romp
  • Sprue-2-vleugelonderzijde
  • Sprue-6-vleugelbovenzijde
  • Sprue-7-twee-typen-cockpitkap
  • Vleugel-in-aanbouw
  • sprue-4-cockpitint
  • sprue-5-motor-en-twee-type-inlaten

Gepubliceerd op de website 14 augustus 2018