airfix-spit

Model : Supermarine Spitfire Mk.Vc

Merk : Airfix

Schaal: 1/72

MERK: Airfix (cat.nr. 02040)

SCHAAL: 1/72

Prijs: EUR 5,95

SOORT: Spuitgiet

NIEUW MODEL: Ja, mei 2005. Alhoewel: de basis bestaat uit een kit van de Spitfire Vb, die al uit begin jaren '70 stamt. Voor de Vc versie is een compleet nieuwe vleugel bijgevoegd, plus een Vokes filter. De onderdelen van de oorspronkelijke kit zijn nog bijna allemaal aanwezig, dus je kunt ook nog steeds een Vb hiermee bouwen: alleen de cockpitkap is van het nieu-were type, dus zonder uitwendig pantserglas. De decals zijn wel alleen voor de Vc van toepassing.

GESCHIKT VOOR: beginners en gevorderden.

AANTAL DELEN: ca. 50 delen in twee kleuren lichtgrijs plastic plus 4 transparant; er zitten twee canopies (cockpitdak) bij, beide met inwendig gepantserd windscherm. Waarschijnlijk bedoeld dat je er een kunt verprutsen.

AANTAL VERSIES: 1, Spitfire Vc in 'tropicalised' versie, dat wil zeggen met een groot Vokes luchtfilter onder de motor. In de detaillering zijn een paar variaties mogelijk, namelijk om twee of vier vleugelkanonnen aan te brengen. Ook bestaat nog steeds de mogelijkheid om de Spit met ingetrokken wielen te bouwen, maar het heldere plastic standaardje van vroeger zit er niet meer bij.

SCHAALNAUWKEURIGHEID: zeer goed. Dit was lang, lang geleden al een van de beste Spitfiremodellen, en zeker op deze schaal.

GELIJKENIS: Redelijk. Alle typische trekjes van de Spit zijn goed weergegeven, bijvoorbeeld de uithollingen onder de vleu-gel bij de binnenste flaps. Wat minder is: de vleugels hebben een te dikke onderzijde gekregen die ook nog bol loopt. In vooraanzicht ziet dit er niet erg fraai uit, en ik zou ook niet meteen weten hoe dit te corrigeren valt.

DETAILLERING: Bij de oorspronkelijke Spit Vb kit zat een foutje: de ailerons waren aan de bovenkant van de vleugel iets te breed. Voor de puristen viel dit best te corrigeren trou-wens. Bij de C-vleugel is dit ook nog zo, maar ietsje minder opvallend. Overigens, aan de onderzijde zijn de ailerons veel breder, en dat moet ook zo. Ik zal jullie de technische ver-klaring besparen! Voor de C-vleugel is rekening gehouden met twee gebruikelijke configuraties, nl. met twee dan wel één Hispano 20 mm kanon in elke vleugel. Voor beide varianten zijn de deksels als aparte onderdelen bijgevoegd (grote brede bobbel of veel smallere bobbel). Dit komt prima van pas. De oorspronkelijke kit had opliggende fijne paneellijnen, netjes en geheel volgens de geest van de jaren 70. De nieuwe vleugel echter heeft ingegraveerde paneellijnen en hier en daar klinknagels/bouten, een tikje aan de grove kant, maar na schilderen valt het vast wel mee. Het komt echter het model als geheel niet ten goede dat deze twee wijzen van detaille-ring nu door elkaar lopen. Iemand die een heel mooi model wil maken zal de moeite moeten nemen om de paneellijnen van de romp zelf in te graveren (met een x-Acto scriber bijvoor-beeld). Wat vervelender is: bij het ontwerp van deze nieuwe C-vleugel is de hoofdligger niet meer kaarsrecht in bovenaan-zicht, maar heeft een lichte pijlstelling gekregen: zeer on-Spits helaas, en niet gemakkelijk te corrigeren. De punt van de spinner was enigszins beschadigd, waarschijnlijk als gevolg van de ouderdom van de mal.

PASSING: De oude kit paste al redelijk, ook de nieuwe onderde-len doen dat. Rond de vleugel-romp verbinding zal wel wat schuur- en plamuurwerk nodig zijn. Als je de kit zonder Vo-kes-filter bouwt moet er aan de passing onder de motorkap wel wat gevijld worden. Als je 'm met Vokes-filter bouwt, moet de onderkant van de motorkap eerst verwijderd worden met zaag en vijl.

BOUWBESCHRIJVING: Drie bladzijden A4 met duidelijke tekenin-gen.

SCHILDERINSTRUKTIES: Twee bladzijden A4, duidelijke schema's.

DECALS: Een donkergroene Spit met witte staart van het 79 sqn. van de Australische luchtmacht 1944, en een Zuid-Afrikaanse in woestijncamouflage, No. 2 Sqn op Sicilië in 1944. Decals zijn van een mooie scherpe matte kwaliteit, geen spoor van vergeling, heel veel detail stencilling.

OPMERKINGEN: Deze kit levert iets nieuws, namelijk de eerste Spitfire C-vleugel in spuitgietvorm die redelijk bruikbaar is. Alleen een heel oude Airfix Mk.IX kit had die ook, maar die was massief, geen wielruimtes, grove klinknagels enzovoort. Omdat de Nederlandse Spitfires Mk.IX ook de C-vleugel hadden was het altijd een beetje behelpen. Bovendien hadden de LSK--Klu Spits vrijwel altijd het kanondeksel met de grote bult erop, ook al werd meestal maar met één kanon per vleugel gevlogen. Deze nieuwe C-vleugel biedt dus mogelijkheden om wat gemakkelijker een correcte Nederlandse Mk.IXC te bouwen, door combinatie met een andere romp van bijv Italeri. Jammer dus dat deze vleugel in de detaillering nog een paar fouten heeft.

DOCUMENTATIE: Dutch Spitfires, Harry van der Meer / Theo Melchers.

CONCLUSIE: Prettig dat deze nieuwe kit er nu is, dat biedt perspectieven. Voor een echt helemaal goede Spit met een C-vleugel moet je echter nog wel doorwerken, of een resin C-vleugel aanschaffen van Pavla, die kost 11 Pond, ca. 17 Euro plus verzending bij Hannants. Deze kit is wel wat goedkoper!,

Reviewer: Maarten Schönfeld

 PIM 5-2005