dh103 1

merk:      AZ Model
model:    De Havilland DH-103 Hornet F Mk.1 / F.1
schaal:   1/72
kit nr. :    AZ 7651
prijs:       24,95 Euro
 

Eerste indruk.


De DeHavilland DH-103 Hornet was een tweemotorige langeafstandsjager van houten constructie. Op het eerste gezicht lijkt het een verkleinde Mosquito, maar het is toch echt een op zichzelf staand ontwerp. Wel werd gebruik gemaakt van de ervaringen met de Mosquito. De Hornet vloog voor het eerst in 1944 en de eerste exemplaren kwamen in 1946 in dienst. Vanwege de introductie van straalvliegtuigen was de carriére van de Hornet en z’n maritieme versie, de Sea Hornet, kort. In 1955 werd de laatste Hornet uit dienst genomen nadat ze voornamelijk in het Verre Oosten waren ingezet. Ondanks het feit dat de Hornet bekend staat als een uitstekend vliegtuig zijn er geen complete toestellen bewaard gebleven.


In 1971 kwam Frog met een 1/72 model van de Hornet F.3 uit. Dit model is simpel en een beetje lomp met een dikke vleugelneus, dikke staartvlakken en wat grove detaillering. Hij bouwt makkelijk weg, want past goed. Jarenlang was de Frog het enige 1/72 model van de Hornet. In de jaren tachtig was er een goed model van Skybirds86 dat nu niet meer te vinden is en in 2003 bracht Special Hobby (SH) hun familie van Hornets en Sea Hornets uit, die wel nog steeds te vinden zijn. Het model is berucht om zijn slechte passing en daar kan ik over meepraten. Ik heb de F Mk.3/4 versie gebouwd en dat is een draak van een ding. En ook is de SH niet overal correct van vorm.
En nu is dan net het AZ short run model uitgekomen. Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van informatie van een aantal kenners die veel op het internet forum Britmodeller rondhangen. Het model is door hen op basis van de eerste indrukken afgezegend, dus de vormen moeten goed zijn. Voorzover ik het kan nagaan is dat inderdaad het geval. We hebben hier dus qua vorm het beste 1/72 model te pakken. AZ komt met alle varianten van de Hornet, F.1 t/m FR.4 op de markt.


In de doos zitten twee grijze gietramen en een doorzichtige in een eigen zakje. Het gietwerk is typisch Tsjechisch short run: het bekende grijze, zachte plastic, hier en daar wat flash, maar verder heel netjes gietwerk, opliggende resten van uitdrukpennen die hier en daar wat hoog zijn en even weggeknipt moeten worden, maar overwegend op niet zichtbare of storende plaatsen zitten. Hier en daar zullen ook wat gietnaadjes moeten worden weggewerkt. De oppervlaktedetails zijn fijntjes en ingegraveerd.


Onderdelen voor alle versies van dit model zijn aanwezig. De verschillen tussen de dozen zijn de doos zelf met kleurenschema’s op de achterzijde en de decals. Zo zit er een kielvlak met- en zonder rugvin in en is er een neusonderkant met en zonder 4 kanonslopen. Uitwendige lasten bestaan uit vier raketten, twee bommen en twee brandstoftanks.
De wielbakken zijn mooi gedetailleerd. Er zijn schotten aan voor- en achterkant, er is detaillering op de zijwanden en de binnenkant van de motorgondels. Dit geldt ook voor de cockpit: mooi gedetailleerd, inclusief de zijkanten aan de binnenkant van de romp. Er zijn decals voor de stoelriemen. Dat is erg dun en fragiel, maar er zit tenminste iets bij. Desnoods knip je ze met papier en al uit of maak je ze na van plakband. Anders zijn er genoeg aftermarket oplossingen te koop. Grappig is dat je op de rechter zijconsole een afbeelding uit de bouwbeschrijvng moet plakken. Oude tijden van Airfix herleven! Wellicht was AZ vergeten dit plaatje bij de decals te doen. Er is overigens ook geen decal voor het instrumentenpaneel, maar dat laat zich goed opschilderen. De cockpitkap is mooi dun en helder, maar is helaas uit één stuk en kan dus niet zonder te zagen worden opengezet. Verder is er een doorzichtig vizier en zijn er doorzichtige navigatielichten.


Of de boel goed past is even afwachten. Romp- en vleugelhelften heb ik losgeknipt en droog gepast. De aanhechtingpunten aan het gietraam zitten deels op de pasvlakken, dus netjes afwerken voor het lijmen is belangrijk. Het is dan ook een short-run doos. De twee romphelften passen redelijk, maar mijn exemplaar wijkt een beetje bij de neus. De eeste indruk is dat de vleugels recht uit de doos teveel V-stelling hebben. Het lijkt erop dat AZ voor dit model een gecorrigeerde Special Hobby romp heeft gebruikt. Overigens zijn alle andere onderdelen wel nieuw, want anders dan de SH onderdelen! Bij de AZ lijkt de te grote V-stelling eenvoudig te verhelpen door een vijl of een schuurstok (van bv. Flory) over het vlakke pasvlak van de vleugelwortel te halen. Dat was bij het Special Hobby model wel anders! We gaan het zien.


De bouwbeschrijving is generiek voor alle door AZ uit te brengen modellen. Bij verschillende stappen wordt duidelijk vermeld welk onderdeel voor welke versie nodig. In rood wordt aangegeven waar onderdelen moeten komen of waar gelijmd kan worden. Kleuraanwijzingen worden met letters bij de betreffende onderdelen aangegeven. De zijaanzichten van de bommen en de raketten zijn volledig in kleur weergegeven.


De decals zijn keurig netjes en voorzien in kentekens voor drie versies: in volledig High Speed Silver (HSS), HSS met PRU-blue motorgondels en de laatste in Medium Sea Grey boven en PRU-Blue onder gecamoufleerd.


Eindelijk is er een correcte 1/72 Hornet te koop. Het is een short-run model dus er is werk aan de winkel om hem netjes te kunnen bouwen. Hopelijk is de passing (veel) beter dan het SH model. Aanbevolen voor ervaren bouwers.


Met dank aan de eigen portemonnee,

 

Reviewer:  Peter Booij

 
  • dh103-1
  • dh103-10
  • dh103-11
  • dh103-12
  • dh103-13
  • dh103-14
  • dh103-15
  • dh103-16
  • dh103-2
  • dh103-3
  • dh103-4
  • dh103-5
  • dh103-6
  • dh103-7
  • dh103-8
  • dh103-9
 

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 27 september 2020