> you can read the English article here.....
Model: Lockheed C-130H Hercules
Merk: Zvezda
Schaal: 1/72
Doosnummer: 7321
Aantal onderdelen: meer dan 300
Prijs: circa Eur 37,-
Nieuw model? Ja, uitgebracht oktober 2020
Eerste indruk
De Lockheed C-130 Hercules heeft eigenlijk geen introductie nodig. Dit transportvliegtuig werd begin jaren vijftig door Lockheed ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht als tactisch transportvliegtuig. Het werd het werkpaard van niet alleen de Amerikaanse maar van veel luchtmachten in de Wereld. Het kon vele rollen vervullen in de diverse versies. Er zijn wat verschillende motorvarianten gebruikt in de C-130 van het type Allison T56: de T56-A-7 heeft zo’n 4050 shp ”paardekracht” en is vooral gebruikt voor de vroegere C-130B/E. Daarna kwam de sterkere T-56-A-15 met zo’n 4500 shp vanaf 1974 voor de C-130H. Deze laatste motor zit in een ietwat langere motorgondel en werd ook wel als een oudere operationele C-130 werd gemoderniseerd/ -updated toegepast zoals bij de latere Royal Air Force C-130K. Ook de Koninklijke Luchtmacht (KLu) stelde een viertal Herculessen in dienst maar was er wel vrij laat mee.
Deze 1/72 bouwdoos van Zvezda #7321 is voor de “standaard” C-130H. Dit is de versie met de standaard romp waar de KLu er twee van in dienst heeft: de “G-781” en de “G-988”. Deze twee KLu kisten zijn ex-US Navy kisten en zijn na te zijn gemoderniseerd in 2010 in dienst gekomen. (de andere twee Herculessen bij de KLu zijn de 4,57 meter langere C-130H-30 die in 1994 in dienst kwamen). De KLu kisten zijn bij vele missies ingezet en onlangs is besloten dat een kist in Mali de UN missie gaat ondersteunen. Terug naar…
Het Model
Het Zvezda (wat ster betekent in het Russisch) model ziet er heel goed uit. Hadden de eerdere 1/72 modellen van de C-130 de nodige fouten, deze kit lijkt heel goed van vorm en je krijgt diverse keuzes in de detaillering. (lees nog maar eens het artikel erop na dat Bas en ik hebben geschreven in Modelbouw in Plastic 1996-4 over de oudere kits van Esci en Italeri; deze staat hier op de IPMS.NL site….).
Er zijn meer dan 300 onderdelen in de volle Zvezda bouwdoos in 10 gietramen. Het glaswerk voor de cockpit is van het bekendere ‘zachte’ Zvezda plastic. Het geheel zit in een prima kartonnen open klapdoos. De bouwhandleiding is duidelijk maar de kleuraanduidingen zijn wat vaag met Tamiya verfnummers en de mij onbekende Zvezda nummers.
Je kunt kiezen uit vijf kleurenschema’s met prachtige decals voor:
• Hercules C1 (C-130K -updated), Lyneham Transport Wing, RAF, 1991 ook bij Desert Storm gebruikt;
• C-130E -updated, 14e squadron op Podwitz, Poolse luchtmacht, 2010;
• C-130H, USAF / Oklahoma Air Guard stationed at Will Rodgers (dus niet Pittsburgh?);
• C-130H, no. 15 CTS , Zuid Koreaans Luchtmacht, 2012;
• C-130H, no. 401 TAS, Japanse luchtmacht JASDF, 2020.
Dat betekent dus een keuze uit de versies E -updated, K -updated en H. Voor deze versies zitten er verschillende onderdelen in deze bouwdoos. Heel netjes dus! Maak een eigen keuze en bestudeer dus de handleiding welke onderdelen je nodig hebt. Dit geeft Zvezda aan als volgt: schema 1,3,4 voor C-130H, 2 voor E -updated, 5 voor C-130K -updated.
Het grijze plastic is netjes met ingegraveerde paneellijnen al zijn er geen klinknagels ingegraveerd maar die zie je bijna niet op 1/72.
De romp heeft gelukkig de correcte karakteristieke knik in de dwarsdoorsnede waar de vloer zit. Verder heeft het een erg mooi interieur met ook detaillering in de plafonds, losse zijkantpanelen en details bij de grote oprijklep. Voor deze korte C-130 bouwdoos moet je sommige vloerdelen zelf inkorten; dit suggereert dat het niet onwaarschijnlijk is dat Zvezda later wellicht met de “lange” C-130H-30 (of RAF C3) als bouwdoos uit gaat komen. Daarvoor hoeven ze denk ik alleen de romphelften te vervangen door “langere”. (Leuk voor de KLu bouwers ook die de eerste KLu kisten “G-273” en "G-275" willen bouwen).
De cockpit met galley is heel netjes en heeft voldoende details. Je krijgt ook 3 nette figuurtjes voor de bemanning met losse armpjes. Vaak vliegt een C-130 met meer bemanning dus kunnen wat extra opklapstoeltjes e.d. wellicht nodig zijn alsook een tweede slaapbedje boven de onderste geplaatst, dit kun je zelf maken. In de cockpit de decaltjes voor de circuitbreakers vertikaal plaatsen! Het interieur is al vanuit de bouwdoos heel mooi maar de superdetaillist kan er helemaal op los gaan natuurlijk met neergeklapte canvasstoelen, kabels en pijpen in de plafonds. De deurjes kunnen opgezet worden met keuze uit wat verschillende deur- en raamvormen.
De motorgondels lijken voor de sterkere T-56-A-15 van de E -updated, K -updated en C-130H die wat langer zijn en de onderdelen hebben zelfs diepe luchtinlaten. De propellerbladen zijn losse onderdelen en kunnen dus ook in een andere (vaan)stand worden gemonteerd.
Voor de radar neus is er keuze uit drie types met/zonder bliksem electriciteit-strips.
De opbouw van het model lijkt logisch. De vleugelkleppen zijn meegegoten met de vleugel. Anders zou het model wel wat duur worden als je die ook allemaal los erbij wilt. Bij Hercules modellen is de vleugel-rompverbinding berucht, deze brak vaak open. Bij deze bouwdoos is er een centraal bovenstuk van de vleugel wat het geheel sterker maakt. Toch kan het denk ik geen kwaad om zelf toch maar een metalen spaak of zo in de vleugel aan te brengen en binnenin wat extra plastic verbindingsstripjes tussen de grotere panelen. De afscheidingen/ kieren van de flaps en ailerons zouden wat dieper ingekrast kunnen worden. Verder zou ik de vleugel onderzijden met de flaps de binnenste flaplijn nog wat meer koorde geven.
Het onderstel is fraai met ook detaillering in de wielbakken. De wielen zijn ietwat afgeplat en zien er goed uit. Verder is er keuze uit type fairing voor de APU voor de rechter wielbakgondel, wel of geen happer onder de cockpit. Voor de engelse C-130K krijg je ook een tankboom erbij en de correcte GTC fairing in de kit.
Verder vind je twee externe brandstoftanks bij met de optie van chaff dispensers in de doos maar helaas geen pylon met losse AN/ALQ-131(V) ECM pod.
Wat het model helemaal af maakt zijn de prima decals. Je krijgt de keuze uit 5 schema’s zoals hierboven opgesomd maar ook zit een groot vel erbij met de walkways (zowel geel en zwart) en stencilling.
Tot slot nog wat kleine opmerkingen:
- Kijk voor de versie en schema die je wilt bouwen welke antennes en “astro domes” op het dak moeten.
- De vorm van de overgang bij de romp-vleugelaansluiting bij de flaps kan nog ietwat verbeterd worden, kijk naar foto’s.
- Controleer ook met foto’s de vorm van het rompstaartje in BOUWSTAP 35, dat kan nog wat afwijken per kist. Het korte RAF type “beverstaartje” van oudere Herculessen zit ook in de bouwdoos.
- Voor de RAF C-130K Hercules zijn de gele walkways niet helemaal juist want de rode blokdetails ontbreken; ook zijn de laadvloer details wat anders bij de RAF maar dat is op deze schaal helemaal niet zo te zien.
- Vergeet het neusgewicht niet te plaatsen waarbij ik hoop dat het onderstel sterk genoeg is!
Helaas geen decals voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu) in deze bouwdoos maar Dutch Decals en Flevo Decals FD72-008 hadden in het verleden diverse setjes. Gelukkig komt van Dutch Decals binnenkort met set DD72097 voor de korte Hercules uit! En ongetwijfeld komen er vele after market sets en decalsets voor andere luchtmachten voor dit model uit.
Conclusie
Zvezda heeft aan de beste verwachtingen voldaan met deze prachtige bouwdoos die gelijk alle vorige C-130 modellen overbodig maakt. En dat voor een hele leuke prijs! En wellicht komen ze ook met de langere C-130H-30?
Met dank aan de eigen portemonnee.
Reviewer: Meindert de Vreeze
TIP: Kijk voor de "Nederlandse KLu C-130" hier op IPMS NL NedMil....
deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 26 november 2020