temp 1

Eduard 1/48 Hawker Tempest V series 2 Profi Pack
 
Merk:   Eduard
Kit:        82121  *(Profipack)
Schaal:  1/48
Aantal onderdelen:  237
Prijs:    circa  36 euro
 

Voor wie het begrip “ProfiPack” van Eduard nog onbekend is, je krijgt een bouwdoos met meer mogelijkheden voor mooiere detaillering. Afplaksetje voor doorzichtige delen, foto-ets, meer decal opties, meer tekst en uitleg bij de te bouwen versies naast de gietramen met al super gedetailleerde onderdelen.


De doos is goed gevuld met 5 gietramen in grijs, met zeer fijne oppervlaktedetails, ook aan de binnenkant. Inliggende paneellijnen, scherp gegoten onderdelen. Helaas, er zijn een paar onderdelen wat te dik, waardoor je last hebt van “gietdeuken” op vervelende plekken, je zal daar zelf de inliggende details weer moeten aanbrengen.


Er is een gietraam met glasheldere doorzichtige droptanks, een cirkelvormige voor de andere doorzichtige delen. In hetzelfde zakje zit ook een afplaksetje. Beetje vreemd, zo te zien kun je niet de hele bubbel kap afdekken met plakband. Waarom dit zo is, ik heb geen idee, maar het komt een beetje vreemd over in een doos waar over elk detail is nagedacht.
1 setje met foto-ets onderdelen, voor de cockpit zelfs met kleuren en het exterieur. Decals voor 5 verschillende uitvoeringen en een zeer uitgebreid boekwerk met bouwstappen er in. Vier gecamoufleerde kisten, waarbij 2 van één en dezelfde vlieger, en 1 metalen uitvoering van vlak na de oorlog. Eén met complete invasiestrepen, één met invasie strepen aan de onderkant, en 3 zonder invasiestrepen. Keuze te over. Twee props, 3 spinners, 3 soorten wielnaven, keuze uit raketbewapening of droptanks. Kortom, dit is een model dat je niet even op druilerige middag in elkaar zet, dit model nodigt uit tot een langere bouwtijd, en het mooi aanbrengen van de details en een goede schilderbeurt. Gezien de inzet van het vliegtuig, is een mooie verwering ook realistisch. Gezien de hoeveelheid keuzes die je kunt maken, zal je eerst de uitvoering moeten kiezen voor je begint met de bouw, het verschil zit in de details en je kan niet altijd tijdens de bouw van mening (en dus uitvoering) veranderen.

De Hawker Tempest is net als de Hawker Fury, Hurricane en Typhoon ontworpen onder leiding van Sir Sydney Camm, hoofdontwerper bij Hawker. De gelijkenis met de Typhoon is niet voor niets, de Tempest werd ook wel de Typhoon met plattere vleugels genoemd. Als opvolger van de Hurricane was de Typhoon niet echt een groot succes. Naast structurele zwakheden in het vliegtuig (een zwakke staartconstructie, een te dikke vleugel) droeg de gekozen motorisering ook niet bij aan grote successen. Er was gekozen voor een op papier sterke lijnmotor, met 24 cilinders in een H opstelling, ontworpen door fabrikant Napier. Het bleek een nogal complexe motor te worden, met betrouwbaarheidsproblemen. In tegenstelling tot de Rolls-Royce Vulture en de Daimler-Benz DB-610 kreeg Napier de problemen van de Sabre motor in een verbeterde versie wel onder de knie.
De verschillen tussen de Tempest en de Typhoon zijn een wat andere rompvorm, met name de staart is opvallend gewijzigd, en een veel dunnere vleugel. Hierdoor moest er in het vliegtuig ook veel verplaatst worden. Er zijn 5 versies van de Tempest voorgesteld, alleen de Tempest V en VI en de Tempest II hebben het productiestadium bereikt.
De Tempest II met een Bristol Centaurus 18 cilinder stermotor, waarbij er tijdens het ontwerpen goed gekeken is naar hoe de FW-190 de BMW stermotor netjes weg werkte. Omdat het ontwikkelen van de Tempest II zo lang duurde, is die niet meer echt in de strijd ingezet.


De Tempest V daarentegen heeft in een korte periode wel van zich doen spreken. Net als de Typhoon was de Tempest V een stabiel platform voor het bestoken van gronddoelen, maar door de plattere vleugel was het ook de snelste RAF jager. Tegen de V-1 en de Me-262 in de landing kon de Tempest het prima opnemen en werd menig succes behaald.

 

Reviewer:   Peter Neinhuis

  • temp-_1
  • temp-_10
  • temp-_11
  • temp-_12
  • temp-_13
  • temp-_2
  • temp-_3
  • temp-_4
  • temp-_5
  • temp-_6
  • temp-_7
  • temp-_8
  • temp-_9
 

 

dit artikel werd gepubliceerd december 2022 door M. de Vreeze