rev-cougar-04472

Revell AS-532 Cougar
Type: Eurocopter AS 532 Cougar/ Super-Puma
SCHAAL: 1/72

AANTAL ONDERDELEN: 83 in groen, 18 doorzichtig, niet allemaal nodig
AANTAL VERSIES: twee, SFOR of Bundesgrenzschutz
PRIJS: +/  10 euro
DETAILLERING: goed; (zie verder opmerkingen hieronder)
HET MODEL: Bij het openen van de "envelop" doos zag ik gelijk een tweetal gietramen met de groene onderdelen met de doorzichtige delen in een apart zakje erbij, klasse. De decals ingevouwen in de bouwbeschrijving, lekker strak, kwijtraken (uit de doos glijden) wordt dan al wat moeilijker.
De onderdelen zien er mooi gedetailleerd uit, met hier en daar flash maar die is meestal eenvoudig weg te werken. Kortom, een mooi stukje spuitgietwerk met vrijwel geen gietdeuken, alleen de wielkasten en ??n van de hoofdwielen hadden hier wat last van. Het is alleen mogelijk een statisch model te bouwen, intrekken van het landingsgestel is niet mogelijk.
DE BOUW: deze verliep helaas niet vlekkeloos. De bouwbeschrijving is hier ook deels schuldig aan, met name het plaatsen van de antennes voor de door mij gekozen versie, en de onduidelijke verfaanwijzingen gooien roet in het eten.
Voor mijn model heb ik gekozen voor het bouwen van de SFOR versie, die er wat kleurrijker uitziet; de versie die in de bouwbeschrijving wordt aangeduid met de A versie.
Bij de eerste stap moet er al gekozen worden, en wel uit het zelf schilderen van het instrumentarium of het plakken van een decal. Ik heb gekozen voor het laatste, omdat in 1/72 een decal scherper de kleuren neerzet dan ik het zelf ooit zou kunnen. Dit voordeel heeft bij dit model het nadeel dat je de opliggende details van de onderdelen 6 en 7 moet weghalen, anders zitten de decals bobbelig.
Bij stap 7 beginnen dan de echte problemen, daar wordt het schilderen van de onderkant van onderdeel 14 vergeten, maar die onderkant is het plafond van de cabine, dus die heb ik ook geschilderd in dezelfde kleur grijs als de rest van de cabine. Voor een goed verloop van de samenbouw van de romp en het motordek is het erg verstandig om een randje plasticard te lijmen op het randje dat Revell ervoor bedoeld heeft. Hierdoor komt het geheel van de motoren en transmissiekast stevig in de romp te zitten (dat randje heb ik dus niet gedaan, met als gevolg dat dit geheel bij mij dus in de romp verdween tijdens het afplakken........)
Na het samenvoegen van de romphelften is stap 12, het maken van de luchtinlaten, het volgende probleem. Ook hier is vergeten om te vertellen wat de kleur moet zijn van de onderkant van onderdeel 21, en dat is het plafond van de cockpit. Het samenbouwen van die stap zoals in de bouwbeschrijving staat is niet handig. Wat slimmer is is het lijmen van onderdeel 21 op de romphelften, waarna de hoogte van onderdeel 22 beter te bepalen is. Dit onderdeel is een beetje te hoog, en op deze manier kan dit deel eenvoudig worden ingekort aan de onderkant. Dat is makkelijker dan schuren en plamuren van de bovenkant van dit onderdeel. Daarna de echte motorinlaten erin om het echt af te maken.
Bij stap 14 zijn de schilder-instructies voor de bovenste 4 cockpitramen vergeten, volgens de foto's van het door Revell gebouwde model zijn deze doorzichtig groen.
Bij stap 16, bouw van de staartrotor, vergeet Revell aan te geven hoe en met welke kleur de uiteinden zouden moeten hebben. Ook bij de laatste tekeningen, met het volledige camouflageschema staat hierover niets bij de SFOR versie, bij de andere versie worden de uiteinden in rood opgegeven, dus dat dan maar over-genomen. Maar op de foto van het door Revell gebouwde model, is wel zichtbaar dat die staartrotor einden een lichte kleur moeten hebben.....  Wie voor de bijvoorbeeld eventuele Nederlandse versie de goede kleuren bij wil hebben, zal zelf op zoek moeten naar een goede kleurenfoto.
Stap 23 overslaan, het is makkelijker om dat na stap 24 te doen. Stap 24 is onduidelijk met betrekking tot het schilderen van de afdekplaten van het hoofdlandingsgestel. Volgens deze stap zou het wit moeten zijn, maar de gewone camouflage van de onderkant heeft hier toch wel de voorkeur. Ook de binnenkant van de neuswielbak zou hier geschilderd moeten worden in dezelfde kleur als de binnenkant van de hoofdwielbakken, maar daar moet je zelf achterkomen; Revell heeft ook hier een vlaggetje overgeslagen. Verder is stap 24 het moment om de romphelften, cockpit en wielkasten aan de zijkant van de romp te plamuren.
De pasvorm van deze onderdelen onderling is niet overal evengoed. Daarna kunnen de antennes aan de onderkant bevestigd gaan worden, waarbij er goed opgelet moet worden welke antenne waar moet komen te zitten.
Bij stap 26, montage van de hoofdrotor, ook een klein schilderdetail over het hoofd gezien. De bevestigingseinden van de hoofdrotorbladen moeten in dezelfde kleur grijs geschilderd worden als onderdeel 64, waar ze aan vast gelijmd moeten worden. De decals die er bij stap 29 op moeten horen aan de onderkant, en niet aan de bovenkant zoals op de tekening staat. Verder is decal 65 in het echt stukken smaller dan wat de tekening aangeeft. Wat ook niet klopt is het vergeten van het onderdeelnummer 74 in de tekening. Dat is niet erg, bij stap 30 staat het tegenovergestelde onderdeel 75 gepland voor de andere romphelft. Volgens de tekeningen heeft elke versie zijn eigen kant waar de tree-planken aan moeten, maar volgens het camouflage schema zitten ze toch aan elke kant bij allebei de versies.
BESCHILDERING: De laatste stappen worden gevormd door de schilderschema's en de decalschema's, waarbij de SFOR versie aan de onderkant een luik in de kleur van binnenkant van de wielbakken geschilderd zou moeten worden. Voor de onzichtbare binnenkant zou het kunnen, maar voor een gecamoufleerde onderkant lijkt het me niet echt zinnig.
De aangegeven kleuren voor dit camouflage schema zijn de bekende Revell mengsmeersels voor het groen en het bruin, alleen de kleur zwart komt zo uit een Revell potje. Het bruin en groen zijn te achterhalen met het camouflageschema dat de Luchtmacht gebruikt, en zoals het staat beschreven in het boek over camouflage van Nederlandse vliegtuigen met bijbehorende RAL/FS/Humbrol nummers. Dat scheelt mengen. Voor de kleur van de binnenkant van de wielbakken e.d. heb ik maar Testors zink chromaat genomen, dat komt goed overeen met het zand/geel mengsel van Revell.
Na het spuiten van het model in de goede kleuren, heb ik het model gespoten in matte lak. Helaas, dat werkte niet goed met de decals toen die normaal met water aangebracht werden. Na twee decals werd dit duidelijk, dus daarom heb ik de decals met Sol aangebracht. Druppel Sol op de goede plek, decal voorzien van een druppel Sol, wachten, en de decal aanbrengen op de juiste plaats. Dat laatste moet bij de smalle decals heel voorzichtig gebeuren, want die breken heel snel. Helaas is de pasvorm van decals 8 en 9 niet helemaal goed om ze op de goede plaats te krijgen rondom de ramen. Daar zit aan elke kant een uitsteeksel waar de decal omheen zou moeten vallen, maar de opening zit daarvoor op de verkeerde plaats, dit is gelukkig wel eenvoudig aan te passen met wat knip en plak werk.
CONCLUSIE: voor de ervaren modelbouwer een mooi model, mooie details, die er trefzeker uitzien. In SFOR versie een kleurrijk uiterlijk, wat door de fraaie decals nog mooier wordt. Alleen jammer dat Revell zoveel steken heeft laten vallen bij het maken van de bouwbeschrijving.
Zo te zien een goede basis voor een Nederlandse uitvoering van deze mooie machine, die dan alleen nog een Dutch decal setje nodig heeft.
Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het model,

Reviewer:  Peter Neinhuis


Naschrift : Dit model is niet helemaal correct voor een Nederlandse versie; met name de romp is afwijkend en iets langer bij de overgang van middenromp naar staartboom. Verder zijn details hier en daar nog anders bij de Nederlandse versie,  Meindert de Vreeze en Peter Booy. 

2002-4

Artikel met ombouw staat in de MIP 2008-3 van Meindert de Vreeze

Kijk ook op IPMS NL Nedmil website
Kijk hier voor een uitgebreide IPMS Cougar Walk Around