roden dviif
MODEL:  Fokker D.VIIF (Late)
MERK:  Roden (No 031)
SCHAAL: 1/72

PRIJS: ca. 9,05 Euro
SOORT: Spuitgietmodel
NIEUW MODEL: Ja.
GESCHIKT VOOR: gevorderden! Zie bij passing en detaillering.
AANTAL DELEN: 52, lichtgrijs polystyreen.
AANTAL VERSIES: Twee: variaties in het type radiateur en propeller, wielen en asvleugel. Deze bouwdoos moet de versie voorstellen zoals die vlak voor en vlak na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd gebouwd. Dezelfde kit wordt overigens ook verkocht als een vroegere variant met andere decals: er zit daarvoor ook een vroeger type motor bij.
DECALSHEET: Vijf versies: Een helemaal witte met Duitse balkenkruisen van Hermann Goering uit 1918, een helemaal donkergroene Oekraiense uit 1919, een olijfgroene Nederlandse Marineluchtvaartdienst kist uit 1920 (de D 20) met oranje bollen, een olijfgroene van de Russische Rode luchtmacht uit 1922, en tenslotte ??n in aluminiumverf van de Litouwse luchtmacht uit 1920.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Spanwijdte bovenvleugel 3,5 mm te klein, ondervleugel 2 mm te klein. Romplengte correct.
GELIJKENIS: Zeer goed.
DETAILLERING: Zeer gedetailleerd: Roden probeert echt hiermee een juweeltje te maken, met een zeer compleet ingerichte cockpit, met bijvoorbeeld het vloerkompas aanwezig! De doekbespanning is erg mooi aangegeven, en ook de kleine knikjes die in de romp aanwezig zijn worden correct weergegeven. Natuurlijk een fraai gedetailleerde stuurknuppel met aparte hendels voor de even fraaie machinegeweren, enzovoort. Ook de motor is een juweel van detaillering, maar als je de motorkappen niet open zaagt zie je er helemaal niets van!
De onderdeeltjes die je voor dit fraais moet hanteren zijn af en toe wel h??l pietepeuterig, bijv. de hiervoor genoemde hendels zijn maar 2 mm groot! Werk dus voor een pincet en h??l kleine druppeltjes lijm. Ook braken verschillende onderdelen bij mijn pogingen een en ander op de juiste plaats te manoeuvreren. Geen makkelijk werkje, dus wie durft? Vreemd genoeg ontbreken wel de stoelriemen, die zul je dus zelf moeten maken.
PASSING: Bij een kit die zo op perfectie gericht is verwacht je dat alles ook goed past: nee dus! De romp bleek bij passing ruim een mm te breed te zijn, en je moet dus eerst beide helften zorgvuldig afschuren en pas maken op de ondervleugel, een vrij secuur en lastig werkje. Doe dit dus voordat je de motor en de cockpit erin lijmt!
BOUWBESCHRIJVING: Uitgebreid, goede en duidelijke tekeningen. De teksten zijn wel een heel gepuzzel: de hoofdtekst is Russisch (Roden komt uit de Oekraine), daarnaast teksten in het Engels en Duits. De lettertjes zijn wel erg klein! Ook de schilderinstructies zijn erg compleet, maar je bent wel even aan het puzzelen wat nou precies waarbij hoort.
OPMERKING: Er waren al heel goede Fokker D.VII kits van Revell en van ESCI. Deze kit van Roden gaat er qua finesse ruim overheen. Wat echter teleurstelt is dat de basis qua maten duidelijk minder juist is dan die twee oudere kits, en zo'n moeilijkheid als de rompbreedte zou niet mogen voorkomen naar mijn mening. Verder is de kit beslist veel lastiger te bouwen, mede door de vele zeer kleine onderdeeltjes, en als je iets van de fraaie motor wilt zien moet je wel eerst de zaag hanteren!
CONCLUSIE: Afijn, een kit dus die je de basis geeft voor een prachtige D.VII, maar het vraagt wel een ervaren modelbouwer om dat er uit te halen, en een beginneling zal hierdoor snel gefrustreerd kunnen raken. Wat natuurlijk wel leuk is zijn de decals voor een Nederlandse D.VII.

Reviewer: Maarten Schoenfeld
2002-3

info: NedMil Fokker D.7