gavia-l410

MODEL:  LET 410

MERK: Gavia

SCHAAL 1/72
PRIJS: circa fl. 30.-


NIEUW: al enige tijd in de handel, inmiddels in een andere doos. (2000)

GESCHIKT: voor redelijk geoefende bouwers.

AANTAL VERSIES: Uit de doos drie versies, L 410T van de Tsjechische luchtmacht, L 410 UVP Aeroflot, L 410 UVP E-20 Tsjechisch civiel. Volgens de handleiding kan de geoefende bouwer nog veel meer versies maken, maar er wordt niet aangegeven hoe en er zijn geen onderdelen voor.

GELIJKENIS: Vergeleken met de gegevens uit Jane's Encyclopedia of Aviation zijn spanwijdte en lengte van het model op millimeters nauwkeurig. De vorm ziet er
overtuigend uit.

DETAILLERING: Het interieur bestaat uit vloer, zijkanten, plafond en stoelen. De laatste bestaan elk uit drie onderdelen. Het geheel past ook nog goed. Er is alle reden om de deuren open te maken, want dat is helaas niet door de fabrikant gedaan. De cockpit bevat voldoende details. Een plaatje met etched decal onderdelen levert de nodige verfijningen, onder andere voor de antennes, scharnieren, ruitenwissers enz. Kleppen en roeren zitten allemaal vast.  Minder fraai is de oplossing voor de cockpitramen. Alle ramen worden in vacform geleverd, wat voor de ramen in de romp prima werkt. Helaas bestaat het cockpitraam uit twee stukken, die elk in een romphelft geplaatst moeten worden voordat de romp in elkaar gezet wordt. Het is mij niet meegevallen.

Het landingsgestel is nogal elementair, maar er is ook niet veel van te zien.  De pasvorm van romp en vleugels is goed, er hoeft maar weinig geplamuurd te worden, behalve bij de aansluiting van de wielkasten aan de onderzijde van de romp.

BOUWBESCHRIJVING: De bouwbeschrijving is duidelijk, ook wat betreft de mogelijke varianten.  Aan de zijkanten van de cockpit kunnen bolle ramen worden geplaatst, maar de beschrijving is op dat punt niet duidelijk.  De kleuren worden niet aangegeven met FS-nummers, Humbrol- of andere merkaanduidingen. Zelf koos ik voor Humbrol 83, 88 en 64. Wie het beter weet mag het zeggen.

DECALS: De decals zijn van Propagteam. Ze zien er prachtig uit, maar zoals ik al eerder ervoer, ze zijn heel kwetsbaar. Even verschuiven en ze sneuvelen of krullen om. Door ze eerst een dun vernislaagje te geven, gaat het allemaal wat beter.

OPMERKINGEN: Van dit toestel zijn er vanaf 1969 meer dan 1000 gebouwd, voornamelijk voor landen waar klimaat en landingsbanen van het ruwe soort zijn, vandaar dat Aeroflot er alleen al 500 heeft gehad.  Een leuk ding om te bouwen, met niet veel complicaties.

LITERATUUR: Flugrevue 69/10, L+K 79/581.

Bouwverslag van Meindert [externe link]

Reviewer: Dick Boogaard

2000-6