goose rareplanes

Model:    Grumman JRF Goose
Merk:      Rareplanes   (vacuform)
Schaal:   1/72
Prijs:       Fl 29,95

Geschikt voor gevorderden
Nieuw model: ja, 1989
Aantal onderdelen: 34 vacuum gezogen, 13 whitemetal 1 streamlined strut;
Aantal versies: 5, RAF, USN, USCG, Japans, Canadees.
Schaalnauwkeurigheid en gelijkenis: goed ;

De Grumman G-21 maakte in 1937 zijn eerste vlucht als een civiel amfibies vliegbootje voor 6 a 7 personen. Het Amerikaanse leger was al gauw geinteresseerd in de Goose voor gebruik als licht verbindings- en observatievliegtuig. Het gevolg is geweest dat er in totaal zo'n 345 toestellen gebouwd zijn. Na de 2de WO diende het vliegtuig bij tal van (marine) lucht- machten en heden ten dage zijn er nog een aantal in gebruik bij kleine luchtlijntjes. Ze willen ook nog wel eens opduiken in amerikaanse TV series.

De kit zit verpakt in een stevige kartonnen doos. De vacuform onderdelen zien er netjes uit. Ze zijn scherp afgetekend tegen de moederplaat. De detaillering is fijntjes en in voldoende mate aanwezig. Er is ook aan de inzakking van het linnen gedacht bij die delen van de vleugel die daarmee bekleed zijn.

Voor het interieur zijn een aantal schotten, een vloertje, instrumentenpaneel en 6 stoelen aanwezig. Die schotjes zullen de rornp de nodige stevigheid geven. Dat is nodig ook, want wat mij betreft had Rareplanes een wat dikkere plasticplaat mogen nemen als basis- materiaal. Nu zijn er vrij veel dunne plekken aanwezig, te weten bij de vleugelwortels in de romp, de bovenkanten van de motorgondels en de stoeltjes. Dit alles zal eerst gevuld moeten worden voor de boel uitgeschuurd wordt.

Dit geldt ook voor de motorkappen en de spinners, zo ze gebruikt worden. Niet alle versies hebben spinners. De motorkappen behoren eigenlijk taps te zijn, van achter een kleine diameter dan voor. Dit is met vacformen niet te maken uit een onderdeel, dus zijn ze recht. Dm helemaal correct te zijn zullen ze dus zelf gemaakt moeten worden. Het is ook beter de mee- gevormde uitlaten op de motorgondels weg te halen en zelf nieuwe te maken.
De doorzichtige onderdelen zijn rnooi helder en hiep hoera, er zijn twee sets bijgedaan (mocht er een verpruts worden bij het uitsnijden, dan is er altijd nog een reserve exemplaar).
De zijraampjes zou ik gewoon maken met Micro Kristal Kleer.

De metalen onderdelen voorzien in twee P&W Wasp Jr's, twee propellers en het onderstel. Zien er goed uit. Bij dit model zit een heel erg mooi decalsheet van Xtradecal. Met dit grote vel kunnen maar liefst 5 versies gemaakt worden (zie boven). Ze zijn goed gedrukt en mooi dun. De tekeningen zijn good, het is alleen jammer dat er van de gecamoufleerde Engelse versie maar een zijaanzicht is gegeven. Maar dat is helemaal niet zo erg, de andere uitvoeringen zijn veel kleuriger.

De prijs van de kit is op het eerste gezicht rnisschien wat aan de hoge kant, maar gezien het gebodene reeel. Kortom, een leuke vacuformvan een leuk vliegtuig waar je alle kanten mee uitkan.

REVIEWER:  PETER BOOIJ

GEPUBLICEERD IN PIM 1989