has-f16cj-72

has-d18

Model : Lockheed F-16CJ (Block 50)

Merk : Hasegawa (cat.nr. D18)

Schaal : 1/72

Prijs: 1000 yen, In Nederland rond 25 gulden?

Nieuw Model: nee, update van het oude F-16C model (juli 2000)

Aantal Onderdelen: 97 waarvan drie doorzichtige onderdelen.

Decals: twee versies: 20th FW 79th FS 79th Anniversary Shaw AFB en 35th FW PACAF Misawa AFB.

Schaalnauwkeurigheid: zeer goed, de verschillen vallen binnen de 1 a 2 mm en zijn dus acceptabel.

Gelijkenis: Zeer goed, echter hier en daar wat kleine detailfouten voor een F-16C; de kanon monding is niet van het juiste type, ook de paneellijnen zijn niet geheel correct voor een CJ versie.

Historie: De geschiedenis van de F-16 hoef ik hier natuurlijk niet uit te leggen. Deze doos weerspiegelt de allermodernste versie welke nu rondvliegt, n.l. de F-16C block 50, ook wel CJ versie genoemd: lichtere C-versie met sterkere motor. Het toestel is geschikt gemaakt voor het onderdrukken van luchtafweer, waarvoor het twee HARM raketten meeneemt en een pod rechts aan de inlaat draagt. De laatste block 50 toestellen hebben zelfs kleurenbeeldschermen in de cockpit, net zoals onze MLU kisten.

Het model: Hier is sprake van het bekende model van Hasegawa wat is aangevuld met extra onderdelen zoals: bredere inlaat, neuswiel bak/deur met twee landingslichten, twee AMRAAMS en twee HARMs, twee pods voor onder de inlaat, twee RWR antennes, twee grotere hoofdwielen met bijbehorende wieldeuren en twee nieuwe piloten. Je kunt duidelijk zien dat deze onderdelen nieuw zijn, ze zijn veel scherper gegoten en dat zie je ook op het model wanneer het klaar is. Overigens zitten alle oudere onderdelen ook in deze kit, dus je houd heel veel extra's over.

Helaas zijn een aantal tekortkomingen van het model niet veranderd, zoals het onvolledige cockpit interieur, de moeilijke constructie van de inlaat en de uitlaat detaillering (een diepere buis zoals bij zijn 1/48 broertje en de juiste uitlaat cone voor een F-110 motor aan de binnenkant waren welkom geweest).

Bouwbeschrijving: Duidelijk, in Japans en Engels. Het is een variant van de bestaande bouwtekening. Leuk is de aanwijzing bij de kleurenschema's dat de tekeningen gereduceerd zijn met 65% en 50% van 1/72 zodat je ze kunt opblazen tot de werkelijke 1/72 schaal.

Schilderinstructies: leveren ook geen problemen op. Echter de codes zijn die van Mr. Color en Gunze Sangyo wat bij ons niet verkrijgbaar is. Wanneer gaat Hasegawa eens over op de voor Europa gangbare merken?

De bouw: Enkele problemen blijven helaas bestaan en er komen er een paar bij:

Stap 1: let op de plaatsing van het dashboard en te kleine stoel.

Stap 2: onderdeel B5 goed uitlijnen anders gaat de Viper scheef staan.

Stap 3: de inlaat-constructie blijft een probleem en er moet nog steeds plamuur gebruikt worden.

Stap 6: De sidewinder-rails moet je afsnijden maar er is geen inkeping en je moet oppassen dat je de AMRAAM rails goed plaatst. De monding van het kanon moet men veranderen. Aan de romp achterkant extra chaff/flare dispensers aanbrengen. Het plaatsen van de vleugels zorgt voor wat passingsproblemen. Plamuur is hierbij nodig.

Verder geeft de bouw weinig problemen. Helaas zijn de vergrote 600 gallon tanks er niet bij geleverd. Die tanks zitten echter wel in de doos van de Mitsubishi F-2A/B.

Decals: Helaas zitten er alleen twee Amerikaanse versies bij. Geen andere landen zoals Egypte, Singapore, Bahrein en Zuid-Korea. Wel krijgt men de toned down versie van de Amerikaanse luchtmacht met toned down stencilling etc.

Andere mogelijkheden: Met deze bouwdoos is het ook mogelijk een oudere C-versie te bouwen of een block 52 met P&W F-100 motor, waarvoor je de kleine inlaat nodig hebt. Ook voor de bouw van een MLU kun je dit model goed gebruiken. Er moet dan wel een F-16A staart op en de AIFF antennes (De block 50/52 toestellen krijgen die trouwens ook).

Conclusie: Dit model, hoewel meer dan 15 jaar oud, is nog steeds het beste 1/72 model van de F-16 dat nu op de markt is. De extra onderdelen zijn een welkome aanvulling zodat men ook modernere versies van de Falcon kan bouwen. Ik wacht alleen nog op een versie met een parachutehousing. Ik weet dat er eind jaren '80 een versie van de C op de markt was met een parachute housing dus zou het een koud kunstje zijn voor Hasegawa.

Reviewer: Dick van Faassen

1998