p40e hobbycraft 48

CURTISS P-40E WARHAWK.

MERK: HOBBYCRAFT

SCHAAL: 1/48.

Prijs: FI 13,95 (in 1992, kit is waarschijnlijk een her-uitgave van het OTAKI model)

Soort: Spuitgiet.

Voor: Beginners/gevorderden.

Gelijkenis: Redelijk.

Aantal onderdelen: 44.

Versies: 3

Over de bekendheid van de P-40E hoef ik geen betoog te houden. Het is een van de bekendste WO.II kisten.

Het model zelf: Wanneer men in de doos kijkt is de eerste indruk dat het netjes verpakt is. Na het verwijderen van het cellofaan blijkt dat het model behoorlijk wat flash bevat.

De bouwbeschrijving is duidelijk en correct, evenals de schilderinstrukties en de aanwijzingen voor het plaatsen van de decals. De tekst is in Engels en Frans.

De eerste handeling is het verwijderen van de flash. Daarna volgt men de fase's van de bouwbeschrijving. Men begint dan bij de 2 delen van het motorblok, waartussen de propellernaaf wordt ingeklemd, deze helften passen slecht op elkaar en moeten geschuurd en opgevuld worden. De propellernaaf blijft echter slingeren, hier is geen oplossing voor te vinden (zie verder in dit verhaal). Wanner de motorsteunen samen met het motorblok aan de cockpitsectie zijn gelijmd meet dit geheel in een van de rompdelen morden gelijmd. Men bemerkt dat er niet klopt of het voorstuk van het motorblok zit correct en de cockpitstoel zit te veel naar voren of andersom. Belangrijk is in dit geval of u de motor wilt laten zien of dat u een dichte versie maakt. Ik heb het op een dichte versie gehouden, waarbij de stoel in de juiste positie komt. De propellernaaf kan dan beter geheel worden verwijderd. De binnenkant van de rompdelen zijn zeer grof en moeten eerst glad gemaakt worden. Wanneer u de binnenkant van de luchtinlaat aan het motorblok volgens plan lijmd dan sluit dit niet goed aan op de buitenkant. Beter is het dit gedeelte los te houden en zelfstandig aan te brengen op de daarvoor bestemde plaats.

Wanneer u beide romphelften op elkaar legt dan ziet u dat de pasvorm erg slecht is, zelfs zo slecht dat het ronde gedeelte aan de voorzijde geheel uit het lood is en u een soort ovaal krijgt in plaats van een rond gedeelte. Er dient dan ook goed geschuurd en weggeslepen te worden, nadat de delen op elkaar zijn gelijmd, om er nog iets van te maken. In tegenstelling tot het plan moeten nu de motorafdekplaten worden bevestigd, nadat eerst de slechtgevormde uitlaatsectie hier tegenaan is bevestigd. Dit is beter omdat u nu nog overal bij kunt en beter kunt plamuren en schuren, wat beslist noodzakelijk is.

Nu worden de vleugeldelen op elkaar gelijmd, nadat u eerst de corresponderende uitsparingen voor de mitrailleurs wat groter heeft gemaakt, anders past het niet. vervolgens kunnen romp en vleugels aan elkaar worden gekoppeld, de kieren zijn minimaal.

De beide wieldelen passen niet goed en moet er minstens 2mm worden weggeschuurd. Het staartwiel klopt niet met het origineel, het is beter een staartwiel uit de scrapbox te gebruiken. De cockpitkap is eigenlijk het enige gedeelte dat perfekt past, van de 2 zijpanelen past er 1 wel en de andere moet worden afgeschuurd voordat dit in de behuizing past. De wielbakken moeten zeer nauwkeurig worden aan- gebracht, waarna de naden te worden opgevuld. De propellernaaf welke ik heb afgesneden kan eenvoudig worden vervangen door een staafje plastic dat aan het einde een verdikking moet hebben van een mm of 3 om in het centrum van de rompdelen te kunnen worden gelijmd. Hierna moet worden gekeken of de spinner goed aansluit op de achterplaat. Dit zal moeten worden gecorrigeerd, omdat dit niet past. Lijm dan de propeeler op de achterplaat, boor een gat in het midden, zo dat de propellernaaf er precies doorkan en lijm hier een dopje op, zodat dit niet meer weg kan. vervolgens kan dan de spinner worden aangebracht.

De achtervleugelranden dienen aan de kant van de romp te worden verdund zodat dit mooier aansluit. Er is een mogelijkheid van een versie met buiktank of met een bom. Ik heb voor de buiktank gekozen, maar als er volgens plan wordt gewerkt dan hangt deze te laag onder de romp. De plaats van de pitotbuis is fout gekozen en moet 3 cm naar buiten worden verplaatst.

Tot mijn vreugde zaten er 2 identieke decalsets in de doos, wat maar goed was, omdat op een van beide de kleurvlakken niet op elkaar aansloten en tevens van kleur verschilden. Uoor de Amerikaanse versie zaten alle decals op het vel, doch voor de Engelse en Australische versie ontbreken de roundels.

Conclusie: Wat aanvankelijk leek op een doos voor beginners werd al snel een doos voor de ver gevorderden. A1 met al is het nog een aardig model geworden ondanks alles. Een beginner had de doos waarschijnlijk in de vuilnisbak gegooid en spijt van zijn geld hebben gehad. Waarschijnlijk gaat het hier om een overjarig model want de Hawker Seafury van de zelfde fabrikant was een lust om te bouwen.

REVIEWER:   J.F.  KRIEG

GEPUBLICEERD PIM 1992-2