ital-ab204-box

Model : Agusta-Bell 204 B

Merk : Italeri (cat.nr. 1201)

Schaal : 1/72

Prijs: fl. 11,25

Soort: Spuitgiet

Nieuw model: Ja, maar gebaseerd op het oudere model van Italeri van de Bell UH-1B

Geschikt voor: Beginners en gevorderden

Aantal delen: 58, olijfgroen en doorzichtig plastic

Aantal versies: 1

Schaalnauwkeurigheid: de eerste moeilijkheid: de exacte versie. Zo te zien is er gepoogd een AB 204 weer te geven met de vergrote hoofdrotor van 48 voet diameter. In dat geval is de rotordiameter maar liefst ruim 32 millimeter te klein! Ook is de bladkoorde iets te klein.

De romplengte is voor deze versie vrijwel goed (0,8 mm te lang, voor de preciezerikken)

Zie verder bij de opmerkingen.

Gelijkenis: Goed.

ital-ab204b-scheme

Detaillering: Zeer netjes, interieur aangekleed aanwezig. Echter, er zitten ten onrechte pilotenstoelen met pantserplaten in, zoals die in Vietnam gebruikt werden. Alleen het plafond in de cabine ontbreekt, dit heeft het karakteristieke wafelpatroon van de soundproofing. Schuifdeuren kunnen open gezet worden. Interne rescue uitrusting ontbreekt helaas echter, en moet zelf gemaakt worden naar foto's. Een uitwendige rescue hoist is wel bijgevoegd.

Het motorcompartiment is in grote lijnen juist voor de typische AB 204, met de uitlaat aan de rechterzijde. De totale kap is wel wat aan de kleine kant weergegeven, en zou vooral aan de achterzijde wat forser moeten zijn. De luchtspleten zijn correct weergegeven voor sommige versies, voor de Nederlandse versie moeten een paar kleine correcties worden aangebracht. Het deurtje van het bagagecompartiment in de staart is apart bijgevoegd, maar is te dik in verhouding, en kan beter zelf gemaakt worden van heel dun plasticard (0,05 mm). Onderdeel 50 stelt een rooster voor wat bij de Italiaanse AB 204 zit, dit is niet goed weergegeven, de enige oplossing is om het uit te zagen en een roostertje uit de spares doos aan te brengen.

Tenslotte: de nooddrijvers, die meestal wel gedragen werden op de skids, zijn niet bijgevoegd, maar zijn tamelijk eenvoudig zelf te maken.

Passing: Goed

Schilderinstructies: Duidelijk. Wel een foutje: Bij de MLD versie is de onderzijde niet FS 36375 Light Ghost Gray, maar natuurlijk Sky, en de bovenzijde niet FS 36231 Dark Gull Gray maar Extra Dark Sea Grey. De aanwijzingen voor het schilderen van de hoofdrotor zijn ook te summier: onderzijde moet mat zwart zijn, bovenzijde Extra Dark Sea Grey.

Decals: 3 versies, SAR-helikopter van de Italiaanse luchtmacht, een heli van de Oostenrijkse luchtmacht en één van de Nederlandse marine Luchtvaartdienst. Wat de nederlandse versie betreft: alleen de rozetten voor op de staart zijn bijgeleverd, de diameter hiervan is wat te groot helaas. Voor de rozet boven op het motorcompartiment en onder op de romp moet zelf gezorgd worden. Dit geldt ook voor de registratienummers: onder de romp (zwart) en op het motorcompartiment (wit) zijn niet bijgevoegd. Het lettertype van de tekst Kon. Marine is ook niet helemaal corrrect.

Tenslotte: de typeaanduiding op de staart moet niet UH-1 zijn, maar (I)UH-1, waarbij de I voor Italië stond, het land waar het type gebouwd is. Ik denk dat je voor de decals je dus maar beter kunt wenden tot Dutch Decal 72034, maar pas op: daar ontbreken in de instructies ook de rozet onder- en bovenop! Misschien werden die niet altijd volgens het voorschrift gevoerd.

Opmerkingen: Tsja, de versie! Agusta heeft twee versies van de Bell 204 gebouwd, een met de standaard 44 voet hoofdrotor zoals de UH-1B, die ook de MLD heeft gehad, en een versie met een vergrote hoofdrotor van 48 voet, overgenomen van de UH-1D, waarvoor ook de staart met ca. twee voet verlengd moest worden om te voorkomen dat hoofd- en staartrotor elkaar kunnen raken. Van deze laatste versie zij er naar verhouding weinig gebouwd, de meeste zijn conversies van 'korte' AB 204's, bijv. bij het Zweedse leger. Het model, zoals gezegd met 48' rotor, heeft een staart die gedeeld is, en het achterste deel heeft de verlenging, en Italeri heeft de aansluiting gemaakt door dit deel wat dunner uit te voeren. In de werkelijkheid was de staart juist aan de voorzijde verlengd met een extra 'plug', die een duidelijke knik aan de onderzijde van de staart veroorzaakte. Nog een algemeen foutje, dat helaas geldt voor alle kits van de Huey in 1/72: de cargohaak onder de romp hoort in een zwarte holte onder de romp te zitten (een zgn. 'well').

Conclusie: De oude Italeri UH-1B was al een prima kit, en deze voegt wat aardige nieuwe dingen toe, in elk geval het motorcompartiment van de AB 204, met de kanttekening hierboven. Met de verlengde staart kan ik niet zo blij zijn, ik ga liever uit van de volledig correcte staart van de UH-1B, en als ik hem zo nodig moet verlengen doe ik dat liever zelf. Voor een MLD-kist is dat in elk geval niet nodig. Wat wel in elk geval nodig is, om de diameter van de hoofdrotor te vergroten, want ook voor een 44 voet rotor is hij nog 16 mm te klein! Dat zal toch zelfs een niet zo nauw kijkende modelbouwer wel opvallen.... Ook de rescue hoist is zeker welkom, misschien met wat kleine verbeteringen. Van de decals tenslotte hoef je in deze kit niet erg veel te verwachten.

Reviewer: Maarten Schönfeld

1998