mig 21 kp 0

english English readers can read the review here... 

 
MODEL:                                MiG-21F-13/S-106 "Vodochody Plant" 
MERK:                                   Kovozavody Prostejov
SCHAAL:                               1/72
KITNUMMER:                       KPM0502 
AANTAL ONDERDELEN:      circa 70
NIEUW MODEL:                   ja, nieuwe mal april/mei 2025
PRIJS:                                    € 25,95 

 

Oorsprong

De MiG-21 straaljager was een voortzetting van Sovjet straaljagers, te beginnen met de subsonische MiG-15 en MiG-17, en de supersonische MiG-19. Een aantal experimentele Mach 2 Sovjet ontwerpen waren gebaseerd op neusinlaten met ofwel teruggebogen vleugels, zoals de Sukhoi Su-7, of staart delta's, waarvan de MiG-21 het meest succesvol zou zijn.

De ontwikkeling van wat de MiG-21 zou worden, begon in het begin van de jaren 1950 toen Mikoyan OKB in 1954 een voorlopige ontwerpstudie afrondde voor een prototype met de naam Ye-1. Dit project werd al snel herzien toen werd vastgesteld dat de geplande motor te weinig vermogen had. Dit project werd zeer snel herwerkt toen werd vastgesteld dat de geplande motor te weinig vermogen had; het herontwerp leidde tot het tweede prototype, de Ye-2. Zowel deze als andere vroege prototypes hadden vleugels. Het eerste prototype met de deltavleugels van de productievarianten was de Ye-4. Dit toestel maakte zijn eerste vlucht op 16 april. Het maakte zijn eerste vlucht op 16 juni 1955 en zijn eerste publieke optreden was tijdens de Sovjet luchtvaartdag op het vliegveld Tushino in Moskou in juli 1956.

Zoals veel vliegtuigen die zijn ontworpen als onderscheppingsjager, had de MiG-21 een kort bereik. Dit werd verergerd door de slechte plaatsing van de interne brandstoftanks voor het zwaartepunt, wat resulteerde in een uithoudingsvermogen van slechts 45 minuten in zuivere toestand. Dit kan enigszins worden tegengegaan door brandstof mee te nemen in externe tanks.

De MiG-21 werd op grote schaal geëxporteerd en wordt nog steeds gebruikt. De eenvoudige besturing, motor, wapens en avionica van het vliegtuig waren typisch voor militaire ontwerpen uit het Sovjettijdperk. Hoewel het toestel technologisch inferieur was aan de meer geavanceerde gevechtsvliegtuigen waarmee het vaak werd geconfronteerd, maakten de lage productie- en onderhoudskosten het toestel favoriet bij landen die militaire hardware uit het Oostblok kochten.

De MiG-21 is niet alleen in Rusland gebouwd maar ook in licentie in India en Tsjecho-Slowakije.

De TsjechoSlowaakse versie van de MiG-21 F13 werd gebouwd bij Aero Vodochody en kreeg de lokale aanduiding S.106. In totaal zijn van de S.106 194 stuks gebouwd welke alleen bij de TsjechoSlowaakse dienst hebben gedaan.

Een aantal van deze toestellen is later aangepast om verkenningspods mee te nemen.

HET MODEL

Op schaal 1/72 heeft Kovozávody Prostějov een MiG-21F-13/S-106 kit met doosnummer KPM0520 uitgebracht in 2025 en deze uitgave heeft TsjechoSlowaakse decals voor drie uitvoeringen.

De kit is verpakt in een envelop doos met de kleurenschema’s op de achterkant van de doos. Persoonlijk vind ik dit soort dozen niet prettig werken. De kit heeft ongeveer 70 onderdelen verdeeld over twee sprues van grijs plastic en een sprue met de doorzichtige onderdelen. Zoals bij veel bouwdozen uit Oost Europa zijn op de sprues geen onderdeelnummers aanwezig en moet je op de handleiding op zoek wel onderdeel waar zit.

De grotere onderdelen zijn voorzien van mooie dunne paneellijnen. Ook de details in de cockpit en van de schietstoel zijn mooi weergegeven. Maar je kunt er voor kiezen om een aftermarket stoel te gebruiken. De inlaat is redelijk diep. De radarkap is redelijk van vorm. De motoruitlaat is mooi diep wat bij andere MiG kits vaak niet het geval is. De luchtrem kan open worden gezet. Ook de details in de wielbakken en ook bij de deuren zijn netjes.

Er zijn twee verschillende cockpitkappen bij de kit. Maar deze zijn niet helemaal goed van vorm. Deze zijn niet bol genoeg.

De bewapening bestaat uit twee ophangpunten voor de Atoll R-3S lucht-luchtraketten en de externe brandstoftank onder de romp.

Er zijn decals aanwezig voor drie versies van TsjechoSlowaakse luchtmacht. Deze zijn van zeer goede kwaliteit.

CONCLUSIE

Om een mooie TsjechoSlowaakse MiG-21 te bouwen is deze kit zeer geschikt. Hij is goed te vergelijken met de Revell MiG-21F-13 al is deze kit al een tijdje uit productie.

Dank aan Erwin Stam (Aviation Megastore) voor het beschikbaar stellen van deze kit om te reviewen.

Reviewer:   Henk Hirs

  • mig-21-kp-0
  • mig-21-kp-1
  • mig-21-kp-2
  • mig-21-kp-3
  • mig-21-kp-4
  • mig-21-kp-5
  • mig-21-kp-achterkant

 

dit artikel werd gepubliceerd 27 mei 2025