MERK: Kovozavody Prostejov (nieuwe KP)
SCHAAL: 1/72
AANTAL ONDERDELEN:
PRIJS: 16,95 Euro bij de bekende Megastore
Historie
De Avro 504 is een veelgebouwd trainingsvliegtuig. Ontworpen in 1913 is deze dubbeldekker in vele versies tot in de jaren ‘30 in dienst geweest bij militaire en civiele gebruikers. Ook bij onze luchtmacht. In de Eerste Wereldoorlog werden er twee geïnterneerd. In de jaren ‘20 en ‘30 zijn er een flink aantal Avro 504K’s gebruikt bij de LA-KNIL, zie het NedMil deel op onze website.
In schaal 1/72 waren er tot nu toe eigenlijk maar twee spuitgietmodellen: de Airfix uit 1967 en de Amodel uit 2002, die op zichzelf ook weer een omgewerkte Airfix was. Die Airfix bouwdoos was altijd slecht verkrijgbaar, want sinds de jaren zeventig alleen rond 2002-2003 een keer opnieuw uitgebracht. Daarom waren er ook een aantal giethars modellen te koop.
Verder was de Airfix niet helemaal correct: de romp is te slank in zijaanzicht en te kort en ook zijn de horizontale staartvlakken aan de kleine kant.
Bouwdoos
Aan alle Avro 504 misère heeft Kovozavody Prostejov, de "nieuwe KP", nu een eind gemaakt door met een gloednieuwe 1/72 Avro 504K te komen. CAD tekeningen zwierven al rond op onder andere Britmodeller en zagen er veelbelovend uit. Dus toen hij uitkwam heb ik de bouwdoos meteen gekocht. Om gelijk met het goede nieuws te beginnen: de vormen zijn nagenoeg correct. Het 1/72 model heb ik op de schaaltekeningen in de desbetreffende ‘Windsock’ gelegd en model en tekeningen komen goed overeen. Ter vergelijking heb ik de Airfix er ook nog op gelegd en bovengenoemde tekortkomingen vallen meteen op. Waarom nagenoeg? Wel, de zijwanden zijn helemaal vlak, wat ze waarschijnlijk niet helemaal horen te zijn. Net als bij de cockpits lijkt het middengedeelte iets hoger te zijn. In plaats daarvan zijn er twee langsverstijvers gegoten. Op Britmodeller is een discussie gaande over de juiste vorm van die zijwanden. Het hangt er ook van af naar welke foto’s je kijkt. Op een aantal foto’s ziet de zijkant eruit zoals weergegeven in de tekening van de ‘Windsock’. Op weer andere foto’s ziet de zijkant eruit zoals weergegeven door KP. Wellicht hangt het uiterlijk af van de spanning van de linnen bekleding. In de basis heeft de romp een doosvorm, waar aan de zijkant twee langsverstijvers zijn geplaatst die naar achteren toe dunner worden. Nou, ja, aan de bouwer om er al dan niet wat aan te doen, denk ik.
In het hersluitbare zakje zitten de bouwbeschrijving, de decals, een dun doorzichtig fimpje met twee opgedrukte windschermen en 2 grijze gietramen in short run gietwerk. Wel netjes gietwerk, met slechts hier en daar wat flash.
Voor alle uit de doos te bouwen versies zijn de onderdelen voor de verschillende onderstellen aanwezig: wielen, drijvers en ski’s. Voor die laatste is de as waar ze aan vast zitten niet compleet, ik mis een paar stangetjes die wel zijn getekend in de bouwbeschrijving. Die zitten ook niet in de doos, dus zullen zelf gemaakt moeten worden.
Wat de detaillering betreft: het ribeffect op vleugels en staartvlakken is mooi gedaan. De stiksels op de romp zijn misschien aan de zware kant maar ik vind het niet storend.
Er is een mooi cockpitinterieur. De liefhebber kan nog heupgordels op de stoelen aanbrengen. Net voor de voorste cockpit zitten aan elke kant de resten van een uitdrukpen die zichtbaar kan zijn en dus even weggehaald moeten worden. Tsja, short run, hè.
De minst geweldige onderdelen zitten aan de voorkant. De motor is niet echt mooi, waarschijnlijk moet het een Gnome Monosoupape voorstellen, zonder de stoterstangen van de enkele uitlaatklep (“mono soupape”) bovenop de cilinders. De vorm van die laatste onderdelen is niet zo goed getroffen. De LA-KNIL exemplaren hadden vermoedelijk Le Rhone of Clerget rotatiemotoren. Iemand die veel Eerste Wereldoorlog spul bouwt heeft ze vast nog wel in de reservedoos. Anders zijn ze er wel als aftermarket. Een suffe fout is de propeller: die draait de verkeerde kant op en zal moeten worden vervangen als het model met een van de bovengenoemde motoren wordt uitgerust. De verstevigingsribben op de motorkap zijn wat aan de zware kant maar ik vind het zelf niet zo storend.
De vleugelstijlen zijn mooi dun, voorzichtig loshalen! Dat geldt ook voor de vier baldakijnsteunen tussen romp en bovenvleugel. Ze zijn alle vier aanwezig, maar je moet wel eventjes zoeken. Wat niet helpt is dat de ski’s hetzelfde onderdeelnummer 38 hebben. Komen we bij het onderstel: de wielen zijn mooi, de drijvers hebben mooie detaillering aan de bovenkant. De stijlen zijn allemaal mooi dun uitgevoerd, dus ook kwetsbaar. Het is raadzaam om een dun zaagje te gebruiken bij het loshalen van de gietboom.
De passing van de onderdelen heb ik niet gecontroleerd. Het zal me niet verbazen als er hier en daar wat gevijld of geschuurd zal moeten worden.
De bouwbeschrijving is generiek voor alle versies, wel wat licht gedrukt dus lastig leesbaar. Je hebt echt de tekening van de gietramen met de onderdeelnummers nodig om de onderdelen te kunnen vinden. De decals van deze doos voorzien in Belgische, Portugese en Finse kentekens. Ze zijn netjes gedrukt en in vergelijking met de kleurenschema’s achter op de doos compleet. Dat is bij KP/AZ soms wel eens anders!
De kleurenschema’s achterop de doos voorzien in in vier nette aanzichten voor alle versies. Zoals altijd bij KP/Az worden alleen generieke kleuraanduidingen geven, dus zoek het maar uit. Bij de Portugese en Finse kisten is dat niet zo’n probleem, die zijn in silver dope uitgevoerd. De Belgische Avro 504 is groen over ongeschilderd linnen... maar ja, welke kleur groen?
Een grote uitdaging zullen de spandraden worden. Er moeten veel draden worden aangebracht en je zit er eigenlijk wel aan vast. De wielen worden namelijk op hun plaats gehouden door spandraden die tussen de uiteinden van de as en de steunen van de schaats zijn bevestigd. Zonder die draden wordt het onderstel van het model erg gammel, ben ik bang. Gelukkig bevat de bouwbeschrijving redelijke tekeningen en (detail) foto’s op internet en in de ‘Windsock’ helpen ook.
Conclusie
Samenvattend een welkome goede bouwdoos, maar niet perfect. Wel een hele verbetering ten opzichte van de oude Airfix en z’n afgeleiden. Het zal me niet verbazen als er nog meer decalvarianten van dit model zullen worden uitgebracht. Dat is de gebruikelijke aanpak van KP/AZ.
Met dank aan de eigen portemonnee.
REVIEWER: Peter Booij
TIP: kijk NedMil deel op onze website.
dit artikel werd gepubliceerd 15 augustus 2024 door de IPMS.NL webmaster