f6a 0

Shenyang F-6a  "early"
 
merk:      KP  " Kozávody Prostéjov" 
schaal:   1/72
doosnr.:  KPM0189
aantal onderdelen:  ca. 115
prijs:  ca. 22  Euro 

 

"eerste indruk" 

De Shenyang F-6 is de in China in licentie gebouwde MiG 19. Dit toestel kreeg de NATO codenaam Farmer. Het was het eerste supersone jachtvliegtuig wat in massaproductie is genomen, eerder nog dan de Amerikaanse F-100 Super Sabre. Alleen dat wisten we dat in het Westen toen niet…. De MiG 19 was goed wendbaar en bewapend met drie 30 mm snelvuurkanonnen. In tegenstelling met het origineel, wat niet zo lang in dienst is gebleven, is de Chinese variant tussen 1958 en 1981 gebouwd, en nog steeds bij 9 luchtmachten in gebruik. De Pakistaanse luchtmacht, die er minstens 90 in dienst heeft gehad, concludeerde dat de F-6 betrouwbaarder en gemakkelijker in het onderhoud was dan de MiG 19.

Het Tsjechische merk KP, voluit Kozávody Prostéjov, heeft dit model in 2020 uitgebracht. Het is een nieuwe mal, niet te verwarren met de oude KP MiG 19 kit uit de jaren ’70, nu nog te verkrijgen in een heruitgave van SMER voor slechts 8 Euro, en van Mister Craft voor nog minder.

Bij deze nieuwe KP uitgave zitten de twee grijze gietramen en de apart verpakte enkele cockpitkap in een doos van het enveloppe type, samen met een mooi gedrukt decalvel en een dubbel gevouwen instructievel op A-4 formaat. De kleurenschema’s van de 4 opties die mogelijk zijn staan op de achterkant van de doos, er worden Humbrol kleurnummers aangegeven. De stijl is identiek aan bouwdozen van onder andere Eduard, Fly en AZ Model. Er zijn ook varianten van dit model op de markt, zoals een ‘MiG 19S Farmer C Warsaw Pact’ en eentje ‘In Arab service’.

De plastic onderdelen zijn mooi gegoten, met fijn ingegraveerd detail, ik zie geen flash of krimpdeukjes. De aanhechtpunten zijn mooi klein en zitten niet op lijmvlakken. In de instructies staan een dertiental onderdelen aangemerkt als niet te gebruiken, waaronder de lucht-lucht raketten. Er staan geen onderdeelnummers op de gietramen, daarvoor moet je de afbeelding in de instructies raadplegen.

De instructies blinken niet uit in duidelijkheid. Zo staan voor de interieurkleur alleen de naam (‘blauw grijs’) maar geen nummer en worden sommige onderdelen niet genummerd als je ze moet gebruiken. De romp bestaat uit een linker- en een rechterhelft. Als eerste stap moeten twee ongenummerde zijwanden in de neushelften worden gelijmd, dat zullen onderdelen 2 en 3 zijn maar proefpassing moet uitwijzen welke waar hoort. Vervolgens moeten nog decals met instrumenten op deze onderdelen worden geplaatst. De cockpit bestaat verder uit een vloertje, een voor- en achterkant, stuurknuppel, richtingsroer en een eenvoudige schietstoel waarbij de stoelriemen weer als decals worden gegeven en een instrumentenpaneel met een decal. Er moet 10 gram lood in de neus, voorstelbaar vanwege de lange, sterk naar achter gepijlde vleugels van het toestel. Of je dat er in krijgt, zal ook moeten blijken.

De verdere bouw is zo te zien volstrekt conventioneel, met vleugels in onder- en bovenhelften (met ingegoten detail in het wielbakinterieur), stabilohelften, straalpijp in drie delen enzovoorts. Het onderstel maakt een eenvoudige indruk, de banden hebben geen profiel maar de wielnaven hebben wel weer mooi detail. Nadat de algemene bouw af is, moeten er nog een heel stel kleine bultjes en antennetjes worden toegevoegd. Hiervoor is een aparte bouwstap met tekening in de instructies opgenomen.

Voor onder de vleugels zijn in de laatste stap van de instructies brandstoftanks, rakethouders en de eerder genoemde lucht-lucht raketten aangegeven, dus de instructies lijken op dit punt algemeen te zijn, en niet toegespitst op deze bouwdoos.

De opties die worden gegeven met de decals zijn:

- gecamoufleerd Noord Vietnamees toestel uit 1972,

- een blank aluminium en een gecamoufleerd Pakistaans toestel uit 1971 

- Chinees toestel uit ‘de late jaren 60’ in een soort woestijnschema.

Al met al een interessant en afwisselend aanbod.

 

Conclusie: Een goed uitziende bouwdoos van een belangrijk vliegtuig uit de Koude Oorlog en een aantal kleinere conflicten. Alleen jammer dat de cockpitkap uit één stuk bestaat. Ook is de prijs nogal hoog voor het gebodene. Maar ik ben bang dat we daar aan zullen moeten wennen.

 

Reviewer:  Henk de Jong

 

  • F6-1
  • F6-2
  • F6-4
  • f6a-0

dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 3 januari 2022