micromir g1 0

     english  ENGLISH READERS MAY READ THE TRANSLATED ARTICLE HERE....

 

Fokker G-1A “Mercury”

merk:      Mikro-Mir
doosnr.   72-017
schaal:   1/72
prijs:       circa euro 30,-

 

Eindelijk weer een plastic spuitgietmodel van de Fokker G-1 in schaal 1/72 ! 

Het is alweer meer dan twintig jaar geleden dat MPM hun short-run Fokker G-1  [<recensie] model op de markt had gebracht. En die was best vlot uitverkocht en na 1999 niet meer opnieuw uitgebracht. Qua vorm was er best nog wel wat op aan te merken, maar veel alternatieven waren er niet. De oudere vacuform- en gietharsmodellen waren niet meer leverbaar en hadden ook zo hun probleempjes. Toen in het najaar van 2019 Mikro-Mir met een 1/48 short-run Fokker G-1 model [<recensie] op de markt kwamen hadden velen, inclusief ikzelf de stille hoop dat ze hun model naar 1/72 zouden gaan verkleinen. Welnu dat is gebeurd en eind februari 2021 kwam het 1/72 model op de markt.

In de doos met een mooi schilderij op het deksel zitten in een plastic zak:

  • vijf gietramen met grijze onderdelen,
  • de bouwbeschrijving,
  • zakje met de decals,
  • twee metalen plaatjes met geëtste onderdelen,
  • een velletje met spuitmaskers voor de vele ramen (dat scheelt een hoop werk!),
  • een velletje met 3D geprinte decals !! 

In een andere zak zitten twee gietramen met doorzichtige onderdelen, met name voor de romp met zijn vele ruiten.

Op onze IPMS website staat een eerste indruk van het 1/48 model van Mikro-Mir, dus foto’s bij dat artikel heb ik vergeleken met de inhoud van de doos. Welnu, ik kan melden dat het hier inderdaad om een verkleinde versie van het 1/48 model gaat. Uiteraard zijn voor het kleinere formaat wel een aantal zaken die uit meerdere onderdelen bestaan nu uitgevoerd als één onderdeel, zoals de motoren, het stabilo, de zuurstofflessen in de cockpit, de doorzichtige staartconus etc. En bij dit model zijn de zijkanten van de wielbakken nu uitgevoerd als ge-etste metalen onderdelen in plaats van plastic. De hoeveelheid detaillering is bij de verkleining naar 1/72 niet verminderd. Dus kunnen we nu al stellen dat dit model door z’n complexe interieur, waarbij veel foto-ets roosters worden gebruikt, en door de configuratie van de G-1 zelf absoluut geen model voor beginners is.

micromir g1 9

Nieuw is dat de instrumentenpanelen voor de cockpit worden voorzien van hele mooie 3D geprinte decals!  Die techniek is pas sinds de zomer van 2020 op de markt voor instrumentenpanelen bij de aftermarket boeren en dit is de eerste bouwdoos die ik zie waarin ze standaard zijn opgenomen. Op dat velletje zitten ook stoelriemen voor de vlieger en de radiotelegrafist in het midden. Ze staan echter niet in de bouwbeschrijving. Voor de ligplaats van de waarnemer/schutter achterin is helaas niets bijgevoegd. Op het NEDMIL gedeelte van onze website is bij het artikel van de G-1 ook een foto te vinden van die ligplaats, met een opgespannen veiligheidsgordel. Die laat zich prima maken van een stukje afplakband.

Het gietwerk is keurig netjes, slechts hier en daar zit wat flash. En dat is erg goed nieuws, want Mikro-Mir komt uit dezelfde stal als Avis en Amodel en zijn dus van heel ver gekomen. Iedereen die oude Amodel modellen heeft gebouwd begrijpt wat ik bedoel. Het is natuurlijk ook het voordeel van een eerste persing van een een short-run model. De onderdelen hebben nette ingegraveerde paneellijnen waar dat van toepassing is, zoals de staartbomen en het stabilo. Die laatste heeft trouwens wel een paar krimpdeuken. Het was wellicht toch beter geweest hiervoor de samenstelling uit 2 onderdelen te handhaven. De vleugels en de centersectie van de romp waren van hout, dus daarop is bijna geen paneellijn te vinden. Alle roeren waren met linnen bekleed en er is dan ook een subtiele representatie van de onderliggende ribben. Ze zijn overigens niet apart van vleugels en staartvlakken gegoten.


De tekeningen, opgenomen in de recente boekwerken over de G-1, zijn niet op schaal 1/72, maar ik was wel in staat om de vorm van diverse onderdelen daarmee te vergelijken. En dat komt allemaal behoorlijk goed overeen met elkaar. Dan zal het met de schaalnauwkeurigheid ook wel loslopen. Er zijn mij wat dat betreft geen klachten bekend over de 1/48 versie, dus dat zal met dit model niet anders zijn. Bovendien heeft de Stichting Fokker G-1 geassisteerd bij de research, zij worden bedankt op de eerste pagina van de bouwbeschrijving.

Op diezelfde pagina wordt trouwens gemeld dat een aantal van de G-1’s waren gestationeerd in Alkmaar. Dat is niet correct, het was het nabijgelegen vliegveld van Bergen, maar dat zij Mikro-Mir vergeven. De Oekraïne is nu eenmaal ver weg hiervandaan. De bouwbeschrijving begint met een overzicht van alle onderdelen op de gietramen en in de metalen plaatjes. Maar goed ook, want op de gietbomen staan geen onderdeelnummers.

Het zal niet verbazen dat de bouwbeschrijving in grote lijnen gelijk is aan die van de 1/48 kit. Veel van de tekeningen zijn dan ook hetzelfde, hoewel bij de opbouw van het interieur een iets andere volgorde wordt aangehouden. Vermeldenswaard is dat het schot waaraan de vliegerstoel is gemonteerd aan beide kanten een stukje ligger bevat dat door de romp steekt, zodat de vleugels relatief stevig aan de romp kunnen worden vastgelijmd. In de laatste plaatjes van de bouwbeschrijving zijn een paar zaken weggevallen. In de voorlaatste ontbreekt de aanwijzing dat het onderdeel voor de bomluiken in twee delen moet worden gesneden als deze open worden gemonteerd. Er zijn echter geen ophangpunten of bommen aanwezig, maar dat was bij de meeste G-1’s ook niet zo. Ofwel, laat ze maar dicht. In het laatste plaatje van de bouwbeschrijving missen de onderdeelnummers, maar daar kom je met goed passen wel uit.

In de bouwbeschrijving staan helaas geen kleuraanduidingen. Van wijlen Wilko Jonker weet ik dat Humbrol 129 een goede kleur is voor het lichtgijze interieur. Voor de rest is het interpreteren van de zwart-wit foto’s in de referenties. Het lijkt er in ieder geval op dat de leren bekledingsdelen in het achterste deel van de romp zwart waren. Op foto’s is ook te zien dat het onderstel en de binnenkant van de hoofdwielbakken dezelfde kleur hadden als de buitenkant, dus "Camouflage Bruin".

De G-1 Mercury’s werden eerst geheel "Camouflage Bruin" gespoten, daarna werd het camouflagepatroon met "Camouflage Beige" en "Camouflage Groen" aangebracht. De kleurenschema’s zijn op een apart blad in kleur gedrukt en zijn gelijk aan die van de 1/48 versie, tot aan de nummers van de decals aan toe! Op de ene kant van het blad staan de G-1’s met nummer 307 en 312 met het kleurenschema van de eerste serie gebouwde G-1’s en op de andere kant staat nummer 319 met een afwijkend kleurenschema uit de tweede serie, hierbij zijn beige en groen verwisseld. De kleuren worden aangegeven in FS-nummers en in Humbrol verfnummers. Wij hebben hier het voordeel dat de juiste kleuren in enamel verkrijgbaar zijn van Sovereign Models Colourcoats, voorheen White Ensign Models, nummers ACD 01, 02, 03 .  Wie met acrylverf werkt kan voor de juiste kleuren terecht bij Hataka Hobby, met set nr. HTK-AS107.


De decals zijn keurig, maar helaas niet geheel correct. De zwarte rand om de oranje driehoeken en op de richtingsroeren hadden in werkelijkheid altijd een constante breedte van 10 cm, ongeacht de grootte. En dat is bij de decals helaas niet het geval. De randen van de driehoeken op de vleugels zijn op schaal correct (1.4mm breed), die van de driehoeken op de staartbomen en op de richtingsroeren zijn helaas te smal. Dat is met wat strookjes zwarte decal, met penseeltje en een vaste hand op te lossen. Of gebruik de oude decalset van Dutch Decal voor de G-1 (nr.72030). De "eend met de knoop in z’n nek" stond op een gele pijl, die van de decal is helaas wit. Ook dat is met een penseeltje en een vaste hand wel op te lossen.

Samenvattend: er is gelukkig weer een spuitgietmodel van de Fokker G-1 Mercury (G-1A) verkrijgbaar in schaal 1/72 en hij is heel erg goed!

Hoe het allemaal gaat passen is nog even afwachten, maar Mikro-Mir heeft op dit gebied de laatste jaren enorme vooruitgang geboekt. Dit model is zeker niet voor beginners, maar dat is een model van de G-1 dan ook nooit geweest.

Met dank aan "de eigen portemonnee".


Reviewer:  Peter Booij

Gebruikte referenties:

Boeken:

Fokker G.1 "Jachtkruiser", Paul van der Horst en Luuk Boerman, Dutch Profile, ISBN/EAN 978- 90- 817207- 2-4

Fokker G.1 "Jachtkruiser" deel 1 en 2, Frits Gerdessen e.a., Violaero, ISBN 978- 90- 8616- 110-2 en ISBN 978- 90- 8616- 121-8

IPMS NL website: NEDMIL artikelen Fokker G-1

IPMS NL website:   eerste indruk Mikro-Mir 1/48 Fokker G-1A

 
  • micromir-g1-0
  • micromir-g1-1
  • micromir-g1-10
  • micromir-g1-11
  • micromir-g1-12
  • micromir-g1-14
  • micromir-g1-15
  • micromir-g1-16
  • micromir-g1-17
  • micromir-g1-18
  • micromir-g1-19
  • micromir-g1-2
  • micromir-g1-20
  • micromir-g1-21
  • micromir-g1-22
  • micromir-g1-3
  • micromir-g1-4
  • micromir-g1-5
  • micromir-g1-6
  • micromir-g1-7
  • micromir-g1-8
  • micromir-g1-9

      english  ENGLISH READERS MAY READ THE TRANSLATED ARTICLE HERE....

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 1 februari 2021