Gloster Meteor Mk. 8 RAAF over Korea
aantal onderdelen: circa 108 met foto-etsplaatje
prijs: circa 20,- euro
De Gloster Meteor was de eerste Britse operationele straaljager. Begin 1945 werden de eerste toestellen in de strijd om de bevrijding van West Europa ingezet, maar ze zijn alleen gebruikt voor aanvallen op gronddoelen. Na de oorlog is de Meteor verder ontwikkeld, met de Mk. 8 als ultieme jagervariant. De Metor Mk. 8 is veel geëxporteerd, onder andere de KLu heeft er mee gevlogen, maar ook de RAAF, de Australische luchtmacht. De RAAF heeft de Meteor Mk. 8 in de Koreaoorlog ingezet, waar bleek dat het toestel niet was opgewassen tegen de MiG 15. Daarna is de Meteor door de RAAF alleen nog maar voor aanvallen op gronddoelen gebruikt. Dat de Meteor Mk. 8 niet tegen de MiG 15 was opgewassen, was natuurlijk zeer slecht nieuws voor de RAF en andere West Europese luchtmachten die met de Meteor vlogen, waaronder de KLu. Want het was wel hun belangrijkste jager, in afwachting van de komst van de Hawker Hunter, die vertraging in de ontwikkeling opliep. De RAF heeft daarom als tussenoplossing honderden Canadian Sabres besteld. De KLu moest wachten tot 1955, toen de eerste Hunters Mk. 4 door Fokker werden afgeleverd.
De bouwdoos
De MPM bouwdoos van de Gloster Meteor is voor het eerst in 2006 uitgebracht, in de FR Mk. 9 variant. In dat jaar werd het model ook als Mk. 8 uitgebracht, maar onder de naam Extrakit, het merk van de Engelse firma Hannants. De uitgave als RAAF toestel volgde in 2007. In 2009 volgde een ’High Tech’ variant, met onder andere Nederlandse decals. Daarna volgden nog vele andere uitgaves in diverse varianten. Airfix heeft de F.8 in 2009 uitgegeven, Revell de Mk. 4 in 2011. De laatste uitgave tot nu toe was in 2022 als T Mk. 7, weer met onder andere Nederlandse decals. Je kunt dus wel zeggen dat deze mallen MPM geen windeieren hebben gelegd!
De ‘RAAF over Korea’ bouwdoos die het onderwerp is van deze 1e indruk heeft de giethars onderdelen en het etsplaatje die voor het eerst in de High Tech variant voorkwamen. Alles zit in een doos met deksel. De onderdelen zitten in een plastic zak die weer dichtgeplakt kan worden, alleen moet je dan steeds oppassen dat de onderdelen die je terug stopt niet aan de plakrand blijven zitten! Er zijn twee gietramen van grijs plastic, van de bekende MPM kwaliteit, wat betekent mooi ingegraveerd detail, een beetje flash en overal gietnaden, hoewel ik dat bij MPM wel eens erger heb gezien. De plastic onderdelen, hoofdzakelijk twee cockpitkappen uit één stuk waarvan je er maar een nodig hebt, zitten en hun eigen kleine plastic zak, evenals de decals, samen met het etsplaatje. Allemaal volgens standaard MPM beleid. De decals zien er goed uit, bevatten roundels voor 1 kist, behalve dat er een deels weggeknipte roundel bij zit, bedoeld voor één van de 4 varianten die je kunt bouwen van een toestel wat beschadigd was geraakt. De 4 varianten zijn allemaal van 77 Squadron RAAF in de periode 1951-1954 en verschillen alleen in serienummer en nose art.
De giethars onderdelen omvatten naast een schietstoel en een dashboard alleen onderdelen voor 8 ongeleide raketten en hun lanceerrails. Er waren al een drietal raketkopjes van de gietblokken weggebroken, maar dat is niet erg. De onderdelen op het etsplaatje omvatten de staartvinnetjes voor al die raketten, maar ook een hulpstukje om de vinnetjes haaks aan de buis van de raketten te krijgen, en een mal met gaatjes die bedoeld is om de plaatsing van de raketten onder op de vleugels te kunnen markeren. Maar, er zitten ook ets onderdelen bij in kleur, voor het dashboard, hendeltjes in de cockpit en stoelriemen! Dat is zeer welkom. En dat maakt de indruk dat deze doos niet uit 2007 stamt, want toen gebruikte MPM voor zover ik weet nog geen voorgekleurd foto-ets. De instructies zijn in zwart/wit gedrukt op twee vellen A4, wat resulteert in 7 pagina’s A5 met tamelijk duidelijke stap-voor-stap tekeningen, en 1 pagina met reclame voor andere MPM bouwdozen. In de instructies worden verfnummers gebruikt voor de kleuren van het interieur, maar er staat nergens van welk merk dat is. Afgaande op andere bouwdozen van de Special Hobby groep moeten het Gunze nummers zijn. De aparte verfinstructies, ook in zwart/wit (eigenlijk alleen decalinstructies, omdat RAF Meteors geheel aluminiumkleurig waren) beslaan ook twee vellen A4, met 3 pagina’s decalinstructies en weer 1 pagina met reclame. Bij de decalinstructies staat bij twee varianten welke piloot met het toestel heeft gevlogen; bij de andere twee is de piloot onbekend. Let overigens wel op dat Meteors niet in blank aluminium waren, maar geverfd met zilverkleurige lak.
Conclusie: Prima MPM bouwdoos van hun huidige kwaliteitsniveau. Niet te vergelijken met MPM bouwdozen uit hun vroege periode! Ik twijfel er niet aan dat de bouw zal resulteren in een mooie en accurate RAAF Meteor uit de Koreaanse oorlog.
Reviewer: Henk de Jong
Tip: kijk voor gebruik van de Meteor bij de KLu op de IPMS Nedmil sectie
dit artikel werd gepubliceerd 15 december 2023 door de IPMS.NL webmaster M. de Vreeze