Model: NH90 NFH "Navy" helicopter
Merk: Revell Nr 04651
Schaal: 1/72, ,
Onderdelen: 181 onderdelen,decals
Prijs: circa €18
Type: spuitgietmodel
Het origineel
In de jaren tachtig ging Nederland deelnemen aan de ontwikkeling van een Nato/helikopter voor de jaren 90 (NH90), samen met Frankrijk, Duitsland en Italie. In het consortium NHI zaten/zitten Aerospatiale, MBB (nu samen Eurocopter), Agusta (nu AgustaWestland) en Fokker. Nederland had interesse voor de Naval Frigate Helicopter (NFH) variant als aflosser van de Lynx helikopter. We zijn inmiddels vele jaren verder. De Lynx is pas vorig jaar uit dienst gesteld. Aan Nederland worden nu gestaag de 20 bestelde NH90's afgeleverd, dit jaar is voor het eerst een NH90 aan boord van Hr. Ms. De Ruyter gestationeerd voor een operationele missie.
De bouwdoos
Revell bracht de eerste versie van deze kit uit in 1997, in het jaar van de eerste vlucht van het eerste prototype. Een goede kit, met onder andere kentekens voor het prototype en verzonnen kentekens voor een Nederlandse witte UN kist. In 2007 werd het model geactualiseerd naar de productieversie van de Tactical Transport Helicopter (TTH, nr 04489, zie MIP 2011-5 voor een bouwverslag).
In 2012 kwam dan deze NFH versie uit, inclusief Nederlandse kentekens. In de doos zit een zak met middelgrijze TTH onderdelen en een zak met lichtgrijze NFH onderdelen. Deze bevatten een nieuwe neus, rondzoekradar, wielsponsons, vouwstaart, interieurdelen, bewapening en alle bulten en antennes, die op een NFH te vinden zijn. Revell heeft behoorlijk goede informatie gekregen.
Een aantal zaken zijn van de oorspronkelijke prototype-kit overgebleven en moeten worden aangepast. In het interieur zit geen volledig plafond, alleen een stuk plaat om de hoofdrotor tandwielkast te kunnen plaatsen. Een stuk plaat ervoor en erachter maakt de boel dicht. In het interieur zijn de wielpoten zichtbaar. In het echt is dat niet zo, er zijn afwerkingspanelen geplaatst. Ook hier doet een stukje plastic plaat wonderen. De tips van de hoofdrotorbladen zijn niet recht, maar moeten naar beneden worden gebogen. Bij het model sluit de achterste kap over de tandwielkast naadloos aan op de kap van de as naar de staartrotor. Inmiddels is dat niet meer zo, er is een koelluchtopening gemaakt. De eenvoudigste manier om dit te corrigeren is om een verticaal plakje uit de kap te zagen of te vijlen en in de ontstane opening de kap van de staartrotor te verlengen met een stukje plastic.
De cabine is voorzien van twee correcte sensor operator consoles en een sonarinstallatie. Die laatste komt overeen met de info van NHI, maar lijkt niet geheel op de versie die Nederland heeft besteld. Op het moment van schrijven wordt er nog niet met de sonarinstallatie gevlogen, wel regelmatig met canvas stoeltjes tegen de zijkanten van de cabine. Gelukkig zijn die op de rekken van de TTH versie nog steeds in de doos aanwezig. Als bewapening zijn twee zogenaamde Heavy Store Carriers bijgevoegd. De aparte vorm is nodig, omdat de schijfdeur er achter langs moet kunnen. In Nederland zullen de oude Mk.46 torpedo's aan de carriers worden gehangen en niet het type dat in de doos zit. Ten slotte is boven de rechterschuifdeur de hijslier voor het oppikken van mensen bijgevoegd. Bij zorgvuldig werken is de passing van de belangrijkste onderdelen goed, al is het hier en daar een gepriegel. Het is dan ook niet echt een kit voor beginners.
De handleiding is het gebruikelijke Revell formaat. De bouw wordt goed uitgelegd en de aangegeven kleuren zijn correct. Wel zijn er weer de gebruikelijke mengreceptjes voor Revell verf.
De lichtgrijze kleur voor de Nederlandse versie is volgens een officieel document gelijk aan FS16440. Ja, inderdaad hoogglans. Aan boord van een schip is dan zoutaanslag eenvoudig af te spoelen. Van binnen zijn de belangrijkste kleuren: cockpit interieur zwart, grijze delen van het cabine interieur FS 36231. Verder verwijs ik naar de uitgebreide walk-around op de IPMS NL site.
Zoals gebruikelijk bij Revell is een set uitstekende decals toegevoegd, die compleet is voor een Franse Aeronavale en een Nederlandse DHC uitvoering. Let op: decal 22 is de tijdelijke Italiaanse registratie, in gebruik tijdens de aflevertesten van de helikopter bij Agusta-Westland in Italië. Inmiddels is de N110 afgeleverd, dus kan deze tijdelijke registratie worden weggelaten.
Conclusie.
Het enige model van de NH90 is deze kit van Revell. Gelukkig is het een heel goede en met kleine eenvoudige aanpassingen is er een uitstekend model van te maken. Enige ervaring is wel vereist vanwege de vele kleine onderdelen en de relatief gecompliceerde opbouw van de romp.
Reviewer: Peter Booij
2013