Foto 0 Doos

MODEL:   Sud Aviation Alouette II    (helicopter)
MERK:     Revell  
SCHAAL: 1/32
DOOSNUMMER: 03804  (en andere uitgaven)
AANTAL ONDERDELEN:  112
PRIJS:     circa 20 tot 27,- Euro   

Eerste indruk

Revell legde in 1996 de basis voor deze bouwdoos van de Alouette II. In 1999 volgde de Klu versie met onder andere afwijkend wielen in plaats skids. In 2005 volgde de bewapende versie. Nu is er de uitgave waarbij er gekozen kan worden voor een toestel dat dienst deed bij de Bundesgrenzschutz Fliegerstaffel Küste, de Flugzeugführerschule S, Hubschrauberführerschule Luftwaffe in de 70-er jaren. Ook is er de mogelijkheid om een prototype van het toestel te bouwen.

De doos kan zoals gebruikelijk bij Revell aan de zijkanten worden geopend. De gietramen zitten in één plastic zak verpakt. De doorzichtige delen zitten apart in een plastic zak en beiden zijn met een enkel plakbandje vastgeplakt. Dit vraagt naar mijn mening om vermissingen van tijdens transport losgekomen plastic onderdelen die relatief eenvoudig via de zak en zijkanten van de doos kunnen ontsnappen. De bouwdoos heeft een Revell moeilijkheidsgraad van 4 gekregen. Dit lijkt gezien een aantal kleine delen en de vele grote transparante delen een goede keus.

De bouwhandleiding is een mooi boekwerk voorzien van de nodige kleuren. Dit geeft een moderne en professionele uitstraling. Achterin de bouwhandleiding worden de verschillende te bouwen versies duidelijk aangeduid. In de bouwhandleiding worden de te gebruiken kleuren duidelijk vermeld. Via de bekende Revell Legenda staan de benodigde kleuren vermeld. Daar waar nodig worden uitsneden en vergrotingen ter verduidelijking gebruikt. De decals zijn tenslotte mooi scherp en helder van kleur.

De vier gietramen in de doos zijn scherp en bevatten nagenoeg geen flash. Het gietraam met transparante delen is mooi helder. Het gebruikte type plastic doet me denken aan de het type dat in oude Academy dozen werd gebruikt. Lekker robuust. En dat is prima voor mijn knuistjes.

De oorspronkelijke Alouette is een ontwerp van het Franse Sud-Aviation. Deze Alouette die was bedoeld voor toepassing in de landbouw bleek echter niet goed handelbaar en kwam niet in productie. Na de fusie van Sud-Aviation met Nord-Aviation tot Aerospatiale in de 70-er jaren van de vorige eeuw werd het ontwerp verder doorontwikkeld en kwam de Alouette II internationaal beschikbaar. In totaal zijn er circa 1.300 exemplaren van de Alouette II gebouwd. Circa 80 landen hebben de Alouette II commercieel en/of militair gebruikt. Naast het vestigen van meerdere hoogterecords was de Alouette II in 1956 de eerste helikopter die een mens van een berg redde.

Ik kies ervoor om de versie van de Bundesgrenzschutz uit 1974 te gaan bouwen. In principe is deze keuze alleen van belang voor het tijdens de bouw aan te brengen kleuren en de antennes op het eind van de bouw. De bouwhandleiding ziet er prima uit met iedere stap duidelijk uitgewerkt. Nadere bestudering leert dat het uitlijnen van diverse onderdelen de nodige aandacht zal gaan vragen. Het moeilijkheidniveau 4 dat Revell deze doos heeft meegegeven lijkt niet overdreven.

Ik ga beginnen met de cockpit. Die is goed uitgerust en voorzien van omhuizing, interieur, bedieningspaneel en bediening. Het model kan modulair worden samengesteld. Veel onderdelen zijn na het samenstellen niet of moeilijk bereikbaar. Ik kies er daarom voor om alles zoveel mogelijk samen te stellen maar nog niet aan elkaar te gaan plakken. Straks als de bouw compleet is verf ik de samengestelde onderdelen en stel daarna pas het totale model samen. De onderdelen zijn wat moeilijker terug te vinden op de gietramen omdat de onderdelen niet opeenvolgend zijn genummerd. Oftewel benodigde (opeenvolgende) nummers bevinden zich op verschillende gietramen. Dan maar zoeken op vorm. De stoelriemen zijn met de stoelen en bank meegegoten maar zijn daarentegen voldoende scherp.

De cockpitvloer, het onderstel en het staartstuk zijn belangrijke steunpunten voor het model en dienen met zorg te worden samengesteld en hebben voldoende droogtijd nodig. Daarom plan ik mijn bouw en te volgen stappen om te zorgen dat onderdelen die lange droogtijd nodig hebben als laatste van de bouwavond worden genomen.

Vooral het samenstellen van de rotorbladen lijkt een nauwkeurig klusje. Zorg ervoor dat ze prima uitgelijnd zijn en dat je de stabilisatorstangen gelijktijdig verlijmd. Anders loop je de kans dat ze net niet goed zijn uitgelijnd en de stabilisatorstangen niet goed passen.

 

REVIEWER:   Bas Rovers

 

  • Foto_0_-_Doos
  • Foto_2_-_Bouwhandleiding
  • Foto_3_-_Gietraam_1_en_2
  • Foto_4_-_Gietraam_3_en_4
  • Foto_5_-_Decals

 

Kijk ook eens voor informatie over Nederlands militair gebruik op onze Nedmil sectie hier.... 

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd  22 april 2025