rev-03995-alphajetbox

Model:  Dassault-Dorniet Alphajet "E"

Merk : Revell nr. 03995

Schaal: 1/72

PRIJS: ca. 8,- Euro

Geschiedenis In de vroege 60'er jaren, begonnen de Europese luchtmachten hun eisen voor de komende decennia te overwegen. Eén van de resultaten was de opkomst van een nieuwe generatie jettrainers, die toestellen als de Lockheed T-33 en de Fouga Magister zouden moeten vervangen. Engeland en Frankrijk begonnen een samenwerking voor de ontwikkeling van een supersonische straalvliegtuig in twee versies: trainer en licht aanvalsvliegtuig. Het resultaat van deze samenwerking, de SEPECAT Jaguar, bleek een uitstekend toestel te zijn, maar de definitie ervan was in de tussentijd veranderd en het type was naar voren gekomen als een volwaardige aanvalsjager met nucleaire capaciteiten. Dit liet de oorspronkelijke eis onvervuld en zo begonnen de Fransen gesprekken met West- Duitsland voor verdere samenwerking. Een gezamenlijke specificatie werd geproduceerd in 1968. De gezochte trainer zou nu subsonisch moeten worden. In juli 1969 werd een gezamenlijke ontwikkelings- en productieovereenkomst ondertekend. Na het uitschrijven van een competitie voor de ontwikkeling van een dergelijk toestel kwam de Breguet-Dassault-Dornier TA501 op 23 juli 1970 als winnaar uit de bus. De volle ontwikkeling werd goedgekeurd in februari 1972.

Twee prototypes zouden worden gebouwd door Dassault in Frankrijk (Dassault had Breguet in de tussentijd overgenomen) en twee door Dornier in Duitsland. Het eerste Franse prototype vloog op 26 oktober 1973 vanaf vliegbasis Istres, en het eerste Duitse prototype steeg op van Oberpfaffenhofen op 9 januari 1974. De resterende twee prototypes waren eveneens in de lucht voor het einde van 1974. Zes Franse Alpha Jets van het Patrouille de France demonstratieteam vlogen in formatie tijdens de Air Fete '88. De Franse luchtmacht besloot om de Alpha Jet in eerste instantie te gebruiken als trainer. De eerste productie Alpha Jet aan Franse zijde vloog voor het eerst op 4 november 1977. De Franse variant werd bekend als de Alpha Jet E. De Luftwaffe besloot om de Alpha Jet in de rol van lichte aanvalsjager in te zetten en de opleiding voort te zetten in de Verenigde Staten op Amerikaanse trainers. De eerste productie Alpha Jet aan Duitse zijde maakt de eerste vlucht op 12 april 1978. Productie leveringen begonnen in maart 1979. Het toestel is aan een groot aantal landen geleverd en België en Griekenland behoorden tot de eerste afnemers. De verschillende avionica maakt dat de Franse en Duitse Alpha Jets eenvoudig van elkaar zijn te onderscheiden, de Franse machines hebben een afgeronde neus en de Duitse machines een scherpe, puntige neus. (Bron Wikipedia)

De bouwdoos

Het gaat hier om een oude mal van Heller / Lodella (kit #257 al weer uit 1977) waarmee het model is geproduceerd. In deze bouwdoos zitten vier kleine grijze gietramen met daarop in totaal 59 onderdelen en één klein apart verpakt transparant gietraam. Hierop zitten drie onderdelen. Het geheel ziet er in eerste instantie netjes uit. Alle onderdelen zijn voorzien van opliggende lijnen en details.  De grijze onderdelen zijn netjes scherp gegoten, maar aan de vage contouren van de transparante cockpitkap is de leeftijd toch wel af te zien. Verder vind je in de doos een goede bouwbeschrijving in de gebruikelijke stijl van Revell. De bouwbeschrijving beslaat in totaal zeventien stappen en twee verfschema's. Als laatste zit er een prachtig vel decals in de doos dat door Syhart is gemaakt.

De bouw : zoals bij vrijwel alle vliegtuigmodellen begint ook nu de bouw met de cockpit. De delen passen goed maar zijn niet super gedetailleerd. Maar met een klein beetje aandacht, schilderwerk en de plaatsing van de meegeleverde cockpit-decals krijg je voor deze schaal een mooi geheel. De cockpit delen worden opgesloten tussen de twee romphelften. Ook hier is de passing goed. Het hoofdlandingsgestel moet in een paar stappen worden opgesloten tussen twee schotten. Deze zijn opgenomen in het onderste gedeelte van de romp. Na het in elkaar zetten van deze delen moet het geheel onder de twee romphelften worden geplakt. De vorm van de passing is op zich goed, maar de maatvoering helaas niet. Dit zorgt ervoor dat je een naad aan de beide zijden en twee naden aan de onderkant krijgt. Deze heb ik gevuld met plamuur wat goed te doen is. Maar dan komt het echt lastige deel, de plekken waar de plamuur is aangebracht, zitten allemaal op plaatsen waar veel detail zit en de vorm van het geheel is rond en lastig te bereiken. Kortom, schuren met zorgen. Nadat je deze horde eenmaal hebt genomen, gaat de bouw verder nagenoeg probleemloos. In mijn geval is de plamuursessie goed gelukt en was er niet al te veel detail verloren gegaan. De vleugels, uitlaten, inlaten en het voorste landingsgestel passen allemaal netjes. Ik had gekozen voor het verfschema op de voorkant van de doos. Hierbij is vrijwel het gehele toestel zwart.

rev-03995-alphajet

Aan de bovenzijde en de zijkanten wordt het zwart gebroken door een gedeelte in geel. Aan de onderzijde zijn een aantal zilverkleurige vlakken aangebracht. Tijdens de bouw van deze kit had ik niet de beschikking over mijn trouwe airbrush en moest ik het doen met mijn zwakke kant, de verfkwast. Dit is niet zonder het nodige mopperen verlopen. Ik raad een ieder aan om de decals te kopiëren en hiervan een sjabloontje te knippen. Dit maakt het geheel een stuk makkelijker. Uiteraard kwam ik daar pas achter toen ik het merendeel al had geschilderd. Revell geeft een mix aan voor de gele kleur. Ik weet dat velen van ons dit verafschuwen maar ik heb me gehouden aan het recept. Het geel wordt met een beetje aandacht echt heel goed! De decals hebben vrijwel naadloos dezelfde gele tint. Een compliment voor Revell! Na mijn schilderwerk heb ik het geheel voorzien van een lak laag in hoogglans. Vervolgens kon in aan de decals beginnen. En ook hier wil ik graag weer een woord van bewondering uitspreken. De decals zijn echt super goed! Je moet wel heel goed de tekening bestuderen en het vergt de nodige handigheid, maar het model wordt er prachtig van. Nadat ook de decals waren aangebracht moest als laatste de cockpitkap worden aangebracht. En o gruwel... hier had ik eerder naar moeten kijken. De passing is echt belabberd, met name de aansluiting achter de cockpit laat het nodige te wensen over. Voor het sluiten van de deadline van deze recensie is het mij helaas niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen.

Conclusie Een erg leuke kit met een paar passingsproblemen. Niets onoverkomelijks, maar het slechte passen van de cockpitkap en het plamuurwerk aan de onderzijde maakt deze kit minder geschikt voor de beginnende modelbouwer. De prachtige decalset daarentegen haalt het model enorm op! Samen met het zwart, geel en zilver maakt het de Alpha jet tot een echte beauty!

Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het recensiemodel.

Reviewer: Cees Regeling

Gepubliceerd MIP 2013-1

 

IPMS NL  Alphajet Walkaround....