Schaal: 1/72
Kitnr: 03790
Aantal onderdelen: 98
Prijs: circa 20,- Euro
Eerste indruk
Ontwikkeling
De Arado Ar E.555 was een project voor een serie vliegtuigen met een vliegende vleugelconfiguratie dat werd ontwikkeld door de Duitse vliegtuigontwerper Arado.
In december 1943 startte men bij Arado met dit project voor een serie toestellen. Het gehele project was binnen Arado bekend onder de aanduiding Ar E.555. Het project stond onder leiding van Dr-Ing W. Laute, met als ondersteuning Dr-Ing Kosin en Lehman.
Een paar maanden later werd er door het RLM een specificatie uitgeschreven voor een langeafstand straalbommenwerper. Men legde de specificatie ook tijdens een bespreking aan Arado voor. De specificatie vroeg om een zo hoog mogelijke maximumsnelheid, een bommenlading van ten minste 4.000 kg en een actieradius van 5.000 km. Na het overleg was men bij Arado tot de conclusie gekomen dat men dit het beste kon bereiken door uit te gaan van een vliegende vleugel ontwerp (Nurflügel).
Het Ar E.555 project zou uiteindelijk uit vijftien ontwerpen bestaan, zowel bommenwerpers als jachtvliegtuigen bevatten en verschillende ontwerpen als basis bevatten. Het heeft nooit gevlogen. (Bron: Wikipedia)
Op het internet zijn diverse uitvoeringen te vinden: alle als vliegende vleugel, maar met verschillende motoropstellingen.
De Bouwdoos
De verpakking bestaat uit de bekende Revell uitvoering met de opening aan de zijkant. De eerste uitgave dateert van 1998. Nadien is het uiterlijk van de doos een paar keer iets aangepast.
De inhoud bestaat uit één plastic zak met daarin vier gietramen. Deze bestaan uit een frame met boven- en onderkant van het vliegtuig, alsmede richtingsroeren, een frame met onderdelen voor cockpit, landingsgestel en bommenruim en een frame met het glaswerk. Dit laatste is afzonderlijk verpakt in plastic. Het geheel lijkt betrekkelijk eenvoudig te bouwen.
Revell gaat er van uit, dat dit model in de Duitse uitvoering wordt gemaakt en heeft dan ook alleen de balkenkruisen te beschikking. Het decalvel bevat ook de nodige kleine decals voor o.a. service-instructies (nicht betreten etc.), echter geen swastika’s. Het is in Duitsland verboden swastika’s te verspreiden, in welke vorm dan ook. Ook niet voor onze hobby. Tenslotte een zwart-wit afgedrukte bouwbeschrijving in 26 stappen en twee suggesties voor het kleurenschema. Aangezien dit een what-if/Luft 46 vliegtuig is, kun je dit geheel naar eigen believen invullen. Op het internet zijn ook voorbeelden te zien van een Engelse of Amerikaanse versie.
Ondanks de ouderdom heeft het model nauwelijks flash. Littekens van uitstootpennen van de mallen zijn er nauwelijks en dan nog op plaatsen, die na de bouw niet meer zichtbaar zijn. Het glaswerk is helder, het frame hiervan had iets slanker gemogen.
Cockpit, bommenruim en wielbakken bevatten subtiele details en zijn geschikt om te drybrushen.
De vleugelzijden hebben subtiel ingegraveerde paneellijnen en klinknagels. De stoelen hebben meegegoten riemen.
Met dank aan de IPMS Nederland voor het ter beschikking stellen van de bouwdoos.
Reviewer: Hans Martini
deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 25 november 2024