revell bv 222 04383

Model Blohm & Voss BV-222:

Merk : Revell (kit nr. 04383 )

Schaal: 1/72

PRIJS: ca. 28,- Euro

ALGEMEEN: Via oude bekenden is ondergetekende een aantal malen bij de gezellige bijeenkomsten van Regio Midden Nederland geweest. Daar werd mij gevraagd een review te maken van een model. Zo ben ik, na een 'bouwstop' van zo'n 12 jaar, met dit reviewmodel begonnen. Het werd tevens het eerste model dat ik ooit heb gespoten i.p.v. geschilderd. Hoe doe je dat, een review? "Gewoon, bouwen en schrijven over het model!". Ik herinner mij nog dat fabrikanten voor een model vaak een nogal ruim bemeten doos gebruikten, waarbij je de onderdelen in een hoek van de doos kon vinden. Die gedachtegang bleek verleden tijd.....

HET MODEL: deze is groot en de doos zit vol. Zij bevat 282 onderdelen, waarvan 50 van helder plastic. De 6 sprues zijn verpakt in plastic beschermingszakjes. Het model heeft mooi ingegraveerde lijnen en het spuitgietwerk is vrij van flash. Alleen het heldere plastic heeft hier en daar wat flash maar dat kan eenvoudig worden verwijderd. De 'zinkgaten' om het model uit de mallen te krijgen bevinden zich niet op het exterieur van het model. De decals zijn dun uitgevoerd. Geen 'balkenkreuzen' op de sheet, dus die zullen via de speciale decal producenten moeten worden verkregen.

BOUWBESCHRIJVING: deze is uitgevoerd in 73 stappen. Het model van Revell betreft het tweede (V-2) geproduceerde toestel. Gedurende zijn 'diensttijd' hebben er kleine wijzigingen plaatsgevonden aan de romp (afgedekte ramen aan de voorzijde), plaatsing van de FuG200 antennes en de plaatsing van mitrailleurs. Voor alle versies zijn de benodigde onderdelen bijgevoegd en er wordt een tweetal kleurenschema's gegeven, waarvan 1 met een tijdelijk 'winterschema'. Deze uitvoering prijkt ook op de voorzijde van de doos.

DE BOUW: het model heeft een uitgebreid interieur bestaande uit een vijftal complete werkplekken voor de bemanning, dubbele vloer, afgezet met een vijftal tussenschotten. Dit, in combinatie met een tweetal normale toegangsdeuren en een tweetal grotere vrachtdeuren in de romp geeft de fans van detaillering veel mogelijkheden voor een  interessant diorama (als je daarvoor de ruimte hebt tenminste). Naast een neuskoepel beschikt de BV222 over een rugkoepel én een geschutskoepel op iedere vleugel. Alle koepels zijn netjes uitgevoerd en beschikken over een MG131. Daarnaast zijn aan beide zijden van de romp nog een tweetal open posities voor de boordschutters met elk 1 MG 131. Deze wapens kunnen ook worden geplaatst als het model af is; dat is wel zo handig anders zullen deze tijdens de bouw al snel per ongeluk kunnen afbreken.

De romphelften met het interieur passen netjes in elkaar. Wel heb ik de pasgleuven voor het interieur in 1 romphelft verwijderd, om geen hinder te hebben tijdens het verlijmen van beide romphelften. Ondanks dat komt het interieur toch recht in de romp te zitten. Revell heeft de neussectie tot en met de cockpit als twee aparte romphelften gemaakt. De voorste delen sluiten naadloos aan op de andere romphelften. Een mooie constructie. Voor het verlijmen van de romp (en overigens de meeste andere delen) gebruikte ik cyano-acrylaat. Het voordeel is dat dit niet inwerkt op het plastic, een sterke aansluiting garandeert en bovendien ook werkt als 'vulmiddel' bij kleine naadjes etc.

De vleugelconstructie is eenvoudig. Revell heeft tussen alle flaps en het rolroer vrije ruimte gelaten zodat deze optisch ook 'vrij' lijken te zijn van vleugel en romp. Op foto's blijken de flaps vaak in één lijn met de vleugel te zijn opgetrokken, dus het uitsnijden van de flaps om deze te laten 'hangen' is achterwege gelaten. De meeste constructietijd gaat zitten in de motoren. 1 motor bestaat uit 11 onderdelen en er zijn er 6. Het netjes laten aansluiten van alle panelen vergt enig pas- en schuurwerk, maar is zonder gebruik van bodyputty te realiseren. Als optie kunnen de motorgondels 'open' worden gebouwd. Aansluiting van de motoren aan de vleugel gebeurt met een tussenstuk. Monteer het tussenstuk eerst aan de vleugel alvorens de lossen motorgondels op dit tussenstuk te monteren. Het tussenstuk sluit onder lichte spanning naadloos aan op de vleugel en dientengevolge sluiten ook de motorgondels netjes aan op het tussenstuk. Houd de vleugel, het tussenstuk voor de motoren EN de bijbehorende motoren wel bij elkaar. Hoewel ze optisch gelijk lijken, is er toch een klein verschil, wat leidt tot een iets minder goede passing wanneer deze worden verwisseld.

Een model als deze moet ook een stevige aansluiting hebben van romp en vleugel. Revell is hierin geslaagd door aan beide vleugels een soort buis te monteren die, bij doorvoer door de romp, in elkaar passen. Op deze wijze wordt een stevige constructie van vleugel/romp/vleugel mogelijk. Deze constructie geeft bovendien de werkelijkheid weer.

Revell biedt de mogelijkheid de aan de vleugels bevestigde waterski's in- of uitgetrokken te bevestigen. De BV 222 heeft geen landingsgestel. Zij werd uit het water op een soort trolley gezet, waarmee op het land (enigszins) gemanoeuvreerd kon worden. Op het internet staat een tekening van deze trolley. Helaas heeft Revell deze niet bijgevoegd en zal deze dus van scratch gemaakt moeten worden willen we het model fatsoenlijk 'op het land' laten zien. Wanneer we de ski's uitgetrokken monteren, moeten we erop letten dat de twee afzonderlijke delen (2 ski's per vleugel) niet tegen elkaar worden gelijmd. Van voren gezien lijken de ski's één geheel, maar aan de achterzijde stonden de twee delen licht uit elkaar.

AFWERKING: De kleurenschema's op de bouwbeschrijving zijn niet goed leesbaar. Het gegeven schema op de romp sluit bovendien niet aan op het schema van het bovenaanzicht. Improviseren dus m.b.v. foto's of andere beschikbare schema's.  Het gehele model is van binnen gespoten met een basiskleur op acrylbasis van Tamiya, die iets lichter is dan RLM02. De instrumentenpanelen kregen een basiskleur van Schwarzgrau Daarna werden de details ingeschilderd. De buitenzijde van het model heb ik eerst volledig met Tamiya XF1 mat zwart ge-preshade. Daarna is de onderzijde met Xtracolor X202 RLM 65 Hellblau gespoten. Afplakken en daarna de bovenzijde gespoten met een mix van Tamiya XF61 Darkgreen (50%) en XF13 JA Green (50%) voor de RLM72. Voor de donkerder RLM 73 heb ik Tamiya'XF27 Blackgreen gebruikt. Het model is daarna met Humbrol Glosscoat gespoten, waarna de decals werd geplaatst met behulp van Micro Set/Sol. Daarna werden romp en vleugels verder geweathered met XF1 en XF64 Red Brown, de laatste om de waterlijn na te bootsen. Het geheel werd afgelakt met Humbrol's Flat coat. Voor de 'Balkenkreuzen' werd de aftermarket sheet van Techmod 48015 gebruikt. Deze ontbreken op de Revell-sheet. De lichte band om de romp bij het staartstuk is te kort. Deze dient om de gehele romp te zitten. Deze kun je beter spuiten of (latere versies) achterwege laten. De vleugels werden pas als laatste aan de romp gemonteerd. Deze passen naadloos en geeft dus verder geen problemen.

CONCLUSIE: een imposante verschijning voor een zeer redelijke prijs met een hoge kwaliteit in uitvoering en pasvorm. Ondanks de grote oppervlakken van romp en vleugels was van kromtrekken geen sprake en bleek het niet nodig naden weg te werken met bodyputty. Zoals gezegd, hier en daar met cyano-acrylaat enkele kleine naden opvullen volstond. Bouw je het model out-of-the-box, dan ben je de meeste bouwtijd kwijt met de constructie van de motoren. De bouw heeft in totaal zo'n 70 uur gevergd exclusief de scratchbuilt trolly. Het zijn prettige uren geweest en voor mij een bevestiging dat ik de hobby zeker weer (actief) zal oppakken. Dank daarvoor aan

Revell en oh ja, ook voor het ter beschikking stellen van het model!

Reviewer: Rene Meijer

revell bv 222 04383a

 

revell bv 222 04383b

Online info: LuftArchiv en LuftFahrt Museum

Oorspronkelijk werd deze recensie gepubliceerd in de IPMS PIM 2003 - 6