rev-f86d

Model : F-86D SabreDog
Merk : Revell
Schaal : 1/48

Prijs: Euro  15,86  (FL 35,-)

SOORT: spuitgietmodel.
NIEUW MODEL: Ja!
GESCHIKT VOOR: Revell geeft vanwege het aantal onderdelen versie 4 aan, maar de passing is zo goed, dat ook beginners hier een goed model van kunnen maken.
AANTAL ONDERDELEN: 103, waarvan 10 in doorzichtig plastic.


rev-f86d-sch

DECALS: Keuze uit twee glimmende metallic versies, te weten een F-86D van de U.S.A.F., het 94ste FIS, Michigan, 1959, of een F-86D van 726 sqn, Deense Luchtmacht ook uit 1959.
GELIJKENIS: Zeer goed, alle klinknagels lijken aanwezig!
INSTRUCTIES: Een boekje van 16 bladzijden, beginnend met een beschrijving in twee talen, drie pagina's Revell waarschuwingen in 18 talen, een pagina met Revell verf nummers en mengrecepten, en een pagina waar de onderdelen in hun gietramen getekend zijn. Pagina 7 tot en met 14 zijn de eigenlijke bouwbeschrijving, terwijl de laatste twee bladzijden gewijd zijn aan kleurenschema en decals.

HET MODEL: Als men de doos opendoet valt de ergernis over alweer die zijflappen gauw weg, na het zien van de inhoud: vier gietramen vol onderdelen, en één doorzichtig. Van de vier in grijs uitgevoerde gietramen zijn er twee met paspennen aan elkaar verbonden, om beschadiging te voorkomen! Wat opvalt is de goede detaillering, en het grote aantal kleine onderdeeltjes.

rev-f86d-sprue

BOUWBESCHRIJVING:
STAP 1-4: Allereerst wordt de cockpit in elkaar gezet; Niet minder dan 17 onderdelen, waarvan 6 alleen al voor het hoofdinstrumentenpaneel! Het geeft een beter resultaat, om de twee kleine zijpanelen 44 en 45 na het samenvoegen van de beide romphelften te monteren. Schilderen met matzwart, of beter nog antraciet,vervolgens drybrushen met lichtgrijs geeft een mooi resultaat.
STAP 5-7: de luchtinlaat, met het neuslandingsgestel. Ik heb hier neuswielpoot en -steun NOG NIET vastgeplakt, vanwege het risico op beschadigingen.
STAP 8-10: Voor het samenvoegen van de beide romphelften gaatjes in de bodem maken, indien u de raketbewapening in de afvuurpositie wil laten zien. Verder ook het gewicht in de neus niet vergeten! Ook belangrijk: opletten dat de goede inlaten gemonteerd worden, de tekening geeft dit verkeerd weer! Onderdelen 65 en 66 zijn voor de Deense, onderdelen 26 en 27 voor de Amerikaanse versie.
Overigens laat de documentatie over de Sabre Dog binnen de Amerikaanse Luchtmacht beide versies van deze inlaten zien, dus oppassen is de boodschap1
STAP 11-14: Niet vergeten (kleine) gaatjes in de vleugelonderkant te openen voor de droptanks.
STAP 15-20: Montage van het neus-en hoofdlandingsgestel heb ik voor het laatst bewaard!
STAP 21-30: spreken voor zich.
STAP 31-36: Eindmontage; goed op de tekening letten, of u de cockpitkap open of dicht wil hebben. Zeer mooi ook de positielichten aan beide vleugeltips, die transparant zijn uitgevoerd.......

CONCLUSIE: Jaren op gewacht, eindelijk is hij er dan toch!  En het wachten waard  geweest... Een kit die zo in elkaar past, en dan zo gedetailleerd, en voor dat geld!...
Verschillende decalfabrikanten hebben inmiddels al meerdere sets uitgebracht, om deze F-86D in andere kleuren/uitvoeringen te kunnen maken.

Reviewer:   Rene Erhart

1999