halifax-rev 

Model: Handley Page Halifax b mk1/II, GRII 
Merk: Revell 04394
Schaal: 1/72 

Prijs: ca. € 16,00
Soort: Spuitgiet
Nieuw Model: Nee; heruitgave Matchbox (PK-604)


Aantal onderdelen: Precies nageteld: 155, waarvan 29 doorzichtige.
Versies: Drie, maar veel meer is mogelijk met behulp van onderdelen van AeroClub, Airwaves, Falcon, Squadron.
Geschikt voor: Beginners met ervaring en gevorderden.  

Schaalnauwkeurigheid: Vergeleken met de voorhandenzijnde tekeningen, goed tot zeer goed voor wat betreft de hoofdafmetingen. Enkele onderdelen als wapens, antennes etc. zijn wat te grof. Maar die zijn vervangbaar.

Detaillering: Dit model stamt uit de Matchbox-collectie en dateert uit 1980. De onderdelen zijn keurig geperst en bijna helemaal vrij van flash. Gelukkig heeft Revell dit model in lichtgrijs plastic gehouden. Matchbox had hem in drie kleuren: groen, bruin en zwart! De details zijn niet helemaal consequent aangebracht. De vleugels en staartvlakken zijn voorzien van verzonken detail, terwijl de romp bijna uitsluitend verheven (opliggende) paneellijnen heeft. Het grootste deel van de paneellijnen op vleugels en (vooral) de kielvlakken kunnen we beter maar dichtplamuren met een harde plamuur zoals Milliput, zodat later eventueel nieuwe lijnen gegraveerd kunnen worden. Verder zijn de doorzichtige delen van heel zwaar detail voorzien en is het materiaal erg dik. Maar hier komen ons Falcon en/of Squadron te hulp. Het model heeft werkende onderdelen, zoals de beweegbare koepels, wapens, draaiende propellers etc. Extra aandacht verdienen de radiatoren; deze zijn totaal niet van details voorzien. De B Mk. I en II hebben de dubbele ringvormige Gallay-radiatoren. AeroClub heeft een set Gallay-radiatoren plus de oliekoelers voor de B Mk. I Series III. De GR Mk. II heeft de enkelvoudige Morris block-radiator. Die moet u zelf fabriceren, misschien met behulp van een stukje gefoto-etst gaas. Ook de bewapening vervangen (speciaal de lopen). AeroClub heeft in deze schaal een set Vickers K-mitrailleurs, om het exemplaar in deze doos te vervangen. Deze lijkt te veel op het achterdeel van een 40mm-mitrailleur! Cockpit en radiocompartiment kunnen ook meer details gebruiken, in het bijzonder wanneer u gebruik maakt van de vacu-cockpitkappen, koepels etc. Het Messierlandingsgestel is netjes weergegeven, maar is ietwat “basic”. Achter de banden horen nog bandenbeschermers, die eenvoudig van dun etaaldraad gemaakt kunnen worden. Er liggen alleen drieblad propellers bij, van 12 ft 9 in. Later werden ook 13 ft propellers gemonteerd. Zie bij “Versies”.

Gelijkenis met het origineel: Met behulp van de terloops hierboven genoemde onderdelen van AeroClub, Falcon enz. kunnen we een schitterend model van deze “Second to None”-bommenwerper neerzetten.

halifax-rev2

Straight-from-the-box krijgt hij een enigszins speelgoedachtig uiterlijk.

halifax-spr1  

halifax-spr3


Passing: Dit model is reeds 26 jaren oud, maar desondanks is de passing nog zeer goed. Probleemgebied is echter de neussectie. Er zijn uiteraard twee neuzen bijgevoegd; één voor de B Mk. I en II met de originele mitrailleurkoepel en één voor de GR Mk. II met het gestroomlijnde perspex uiteinde annex Vickers K-mitrailleur.
Hier moet exact gewerkt worden: eerst elke neushelft aan de corresponderende romphelft lijmen (bij voorkeur op een glasplaat). Daarna beide complete romphelften droog op elkaar passen om eventuele lengteverschillen aan te passen en vervolgens goed uitlijnen. Goed laten drogen en pas daarna detailleren en op elkaar lijmen. De naad aan boven- en onderzijde van de romp heeft over de gehele linie wat plamuur
nodig. Voor de rest past alles goed in elkaar, hier en daar blijven enige schaaf- en schuur- werkzaamheden benodigd.

Bouwbeschrijving: Een 14 pagina’s tellend document met een beknopte geschiedenis van het type, waarbij diverse moeilijkheden waarmee het toestel te kampen had even worden aangestipt. Voorts de bekende instructies in 18 talen, benodigde kleuren (plus mengrecepten) en op de laatste drie pagina’s de kleurenschema’s. Twee schema’s in Dark Green-Dark Earth-Black en één in Extra Dark Sea Grey-Slate Grey-White. Ook is er een onderdelenplattegrond. De onderscheiden modellen worden geconstrueerd in 40 stappen. Sommige tekeningen lijken als twee druppels water op die van het originele Matchbox bouwplan, maar het
geheel is veel uitgebreider en daardoor gemakkelijker te volgen. Stap 10 t/m 17 behandelt het samenvoegen van de verschillende neuzen. Ik persoonlijk zou het dus anders doen. (Zie bij “Passing”). Let op bij stap 22 en 23: de balansgewichten (67) moeten aan de bovenzijde van de rolroeren bevestigd worden, zoals aangegeven. Ook bij dit specifieke model B Mk. I Series I (MP L) is dit correct. Oorspronkelijk werden deze gewichten bij de B Mk. I Series I onder de rolroeren bevestigd, op dezelfde positie. Vanaf de B Mk. I Series II verhuisden de gewichten naar boven. Het toestel van P/O Cheshire werd in een later stadium “retrofitted” met de balansgewichten op de bovenzijde.

Decals: Uitgebreide set voor drie toestellen met stencils en diverse merken. Ook zijn er drie decals voor de instrumentpanelen. Alle decals zijn gedrukt op zo weinig mogelijk doorzichtig materiaal. Het verdient aanbeveling dat materiaal tussen de grotere letters weg te snijden met een nieuw mesje No. 11. Alles is keurig in register. De B Mk. 1, MP L (L9530) is van No. 76 Sqn. en werd gevlogen door Pilot Officer Christopher Cheshire, die zijn toestel decoreerde met zijn “persoonlijk” wapen. Zijn broer was de voormalige commandant van No. 76 Sqn., Group Captain Leonard Cheshire, die werd gedecoreerd met het Victoria Cross. Het tweede toestel, NF W (L9618) is een B Mk. II Series I van No. 138 Sqn., Stradishall. Let op het verschil tussen de overgangen van de gecamoufleerde bovenzijden naar het zwart. Tenslotte nog de GR Mk. II Series IA (met Morris blockradiator) van No. 58 Sqn. 

halifax-sch
Opmerkingen: Hoewel Revell (evenals eerder Matchbox) dit model bedoeld heeft (had) als een B Mk. I, B Mk. II of GR Mk. II, is er heel wat meer van te maken. Een B Mk. I Series II kan zonder meer gemaakt worden (geen extra’s of wijzigingen). De B Mk. I Series III heeft iets grotere ringvormige radiatoren, plus een scoop aan de “onderlip” van de luchtinlaat voor een extra oliekoeler. Dit type heeft bovendien de
Boulton-Paul C Mk. II-koepel op de rug met twee 0.303inchmitrailleurs (Hudson type). De B Mk. II Series I verschilt niet zo veel van de Mk. I Series III (inclusief rugkoepel), maar de “Special”- types worden een stuk interessanter met de Tempsford Z-nose en waarbij de brandstofdump- pijpen zijn verwijderd. Sommige B Mk. II Series I (Special) vlogen met een mix van 3- en 4-bladige propellers. Heel soms met vier 4-bladige props, maar vaker met twee 4-blads aan de buitenste motoren en twee 3-blads aan de binnenste. Maar door schaarste aan 4-blads propellers, vlogen er een aantal ook met maar één 4-blad, aan de buitenste bakboordmotor. De rest van de motoren hadden 3-blads propellers. Met deze 4-blad props probeerde men trillingen op te heffen, die meestal het heftigst waren bij de buitenste bakboordmotor.

Een andere mogelijkheid is de B Mk. II Series IA (met Morris blockradiator), met perspex neus en rechthoekige kielvlakken, al dan niet gemodificeerd tot paradropper, met of zonder BP A. Mk. VIII rugkoepel of H2S radome en ook nog met 4-blad propellers. Tot slot kan uit deze kit nog een B Mk. V gefabriceerd worden. Dit laatste type was uitgerust met een Dowty link onderstel: B Mk. V Series I (Special) met Z-nose; enkele exemplaren zijn met 4-blad props uitgerust! Dit wat betreft de B-typen. Met de GR Mk. II kunt u ook nog aan de slag: een Series IA met Z-nose plus de oudere driehoekige kielvlakken, 3-blad props en een H2S stroomlijnkap (waarin een ASVradar). Sommige Series IA, zoals die welke uit deze doos gebouwd kan worden, hebben 4-blad props, plus een 0.50inch-mitrailleur in de perspex neus. 

Als laatste nog de A Mk.V glidertug en/of paradropper met Dowty Link onderstel, perspex neus en soms met 4-blad props uitgerust. Geen H2S, wel sleephaak en luik
aan de onderzijde voor de para’s. U ziet het, dit lijstje wordt als maar groter... 

Conversieonderdelen: In een vorige review over de B Mk. III van Airfix (MIP No. 2 2006) heb ik een lijstje met conversieonderdelen van AeroClub, Falcon etc. gevoegd. Helaas heb ik verzuimd aan te geven welk item voor welk type bedoeld was. Ik beperk mij hier tot de B Mk. I, II en GR Mk. I en IA.  

AeroClub metal propellers: Set P114 4X Rotol 4-blade, P115 4X Rotol 3-blade. 

AeroClub Vac Canopies: C007 Halifax Z-nose AeroClub Var.
Access.: V034 4X Gallay radiators and oil coolers, V098 Halifax V Dowty Link U/C, V078 Boulton Paul turret (Hudson type).
AeroClub Metal Weapons: G005 2X Vickers K (1930’s), G015 2X Browning 0.50 flexi. G018 2X Browning 0.30 flexi. G019 2X Browning 0.303 fixed.
Falcon ClearVax canopies: 0117 WW2 RAF assortment, o.a. voor de B Mk. I, II en III.

Noot: Het Canadese ModelCraft brengt ook deze ex-Matchbox Halifax uit, maar dan met de mogelijkheid er een B Mk. V van te maken. Er zit een Dowty Link landingsgestel bij. Maar de prijs is een stuk hoger!

Conclusie: Een oudere kit, waarbij zeer veel mogelijk is, die gelukkig weer werd uitgebracht. Alleen al door de vele mogelijkheden is dit model zijn prijs dubbel en dwars waard!

Literatuur:
1. Airplane No. 158, pag. 4403 e.v. H.P. Halifax. Foto’s, zijaanzichten, uitklapplaat van een B Mk. III en een opengewerkte tekening.
2. Handley Page Halifax, door Tony Buttler, Warpaint Books Ltd., tekst, foto’s en zijaanzichten in kleur. Schaaltekeningen. Dit boekwerkje heeft U beslist nodig!
3. Halifax Second to None, door V. Bingham. AirLife Publ. 1986. Uitgebreide geschiedenis en foto’s.
4. Wings of Fame Vol.8, Handley Page Halifax Variant Briefing. Alle versies beschreven en gerangschikt. Interessante foto’s en tekeningen.

5. Bombers of World War II, Argus, lijntekeningen door K.A. Merrick. Helaas lopen de tekeningen dwars door het midden van het boek. Vroeger konden de tekeningen apart bij Argus besteld worden en uitvergroot tot 1/72 zijn ze zeer goed bruikbaar bij het beoordelen van Halifaxmodellen.
6. Bombing Colours (1937-1973), door Michael J.F. Bowyer. RAF-kleurenschema’s voor bommenwerpers, waaronder de Halifax. A- en B-schema’s en diverse verschillen bij de kleurgrenzen tussen camouflage en het zwart.

Met dank aan Revell voor het recensie-exemplaar.

Reviewer: Ed Thomas

2007-2

 


 

Doos van de Matchbox PK-604:

.matchbox halifax