rev-04620
MODEL: Junkers Ju 87 B2/R2 (Stuka)
MERK: REVELL (AG) doos nr. 04620
SOORT: Spuitgiet
SCHAAL: 1/72

PRIJS: HFl 19,95
NIEUW MODEL: Ja (Revell); nee, eerder uitgekomen bij Italeri, doos nr. 079
AANTAL ONDERDELEN: 70, plus 4 doorzichtige
DECALS: Voor twee schema's; 2.StG.2 in Europese splinter camouflage (T6 + CK) met gele tactische kentekens en 3.StG.1 (2F + CA) in "woestijn" camouflage, echter zonder witte tactische kentekens. Deze decalset is zeer compleet, met alle stencilling, octaan , oliedriehoeken en wat dies meer zij. De zeer kleine opschriften zijn leesbaar en in correct Duits. Helaas ontbreken de (al of niet gecamoufleerde) swastikas. De kwaliteit is uitstekend.
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Lengte en spanwijdte zijn O.K. Wat echter direct opvalt, is dat de romp aan de achterkant, daar waar hij overgaat in het kielvlak, iets te slank is aan de bovenzijde. Dit kan worden verholpen met wat Milliput. De omtrekken van het verticale staartvalk zijn precies goed.  De vleugels zijn, gezien vanaf de tippen naar de romp, ongeveer vanaf het midden iets te smal; circa 1,5 mm (zonder rolroeren en kleppen). Hier kunt U het beste niets aan doen, daar het een en ander helemaal niet meer opvalt, wanneer de vleugels compleet zijn gemonteerd. Verder vallen de stroomlijnkappen van het landingsgestel op. Deze zijn aan de achterzijde te klein en veel te puntig. Vijl ze niet stomper, daar ze dan nog kleiner worden. Overigens moet wel gezegd worden, dat alle Stuka's in deze schaal hetzelfde euvel vertonen; hun stroomlijnkappen wijken allemaal af van de bestaande tekeningen, die op hun beurt ook van elkaar afwijken! Vergelijken met foto's in zijaanzicht kan soms beter zijn.

GELIJKENIS MET HET ORIGINEEL: Straight from the box en alleenstaand; zeer goed. Staat hij naast een andere Stuka in deze schaal, dan krijg je toch de indruk van een iets te slanke verschijning. Wat echter wel vervangen moet worden, is de cockpitkap (zie bij detaillering).
PASSING: Probleemloos, slechts daar waar de vleugels aan de romp komen is een minieme hoeveelheid plamuur nodig. Het roer is meegegoten aan de bakboordzijde van de romp. Dit kan resulteren in een grotere naad aan stuurboord, waar het roer tegen het kielvlak aan komt. Ik heb eerst het roer geheel van de bakboord romp losgesneden en pas later weer gemonteerd. Dan kan dit onderdeel ook nog onder een lichte hoek gezet worden. Denk er dan wel aan de bedieningsstangetjes onder aan het roer aan te passen!
DETAILLERING: Op romp en vleugels fijne verzonken lijnen voor de panelen, klepjes en dekseltjes. Bega niet de fout alle lijntjes te accentueren, behoudens enkele prominente lijnen van o.a. de koelkleppen bij de radiator en bij het motorcompartiment. De kleine onderdeeltjes zijn merendeels zeer goed gevormd m.u.v. de kleine propellertjes voor de sirene op het landingsgestel. Deze moeten iets dunner gemaakt worden, daarbij de uiteinden iets afronden. De cockpit is voor deze schaal zeer goed voorzien. Er gaan negen onderdelen in, inclusief het wapen. Deze MG 15 kan worden vervangen door b.v. een exemplaar van Italeri's Ju 86. Deze MG 15 lijk mij te veel op een wandelstok. Het enige onderdeel dat ik niet kan plaatsen is no. 10, een soort rooster dat achter de radiator geplaatst moet worden. Op geen enkele foto is zo'n rooster te zien en ik denk dan ook, dat dat onderdeel enkel dient om inkijk in het motorcompartiment te voorkomen. Onderdeel 10 zeker niet gebruiken! In plaats daarvan de onderste motorpan, achter de radiator, naar voren verlengen middels een dun plaatje plasticard. En nu komen we bij de doorzichtige delen. Deze bestaan uit vier onderdelen, drie voor de cockpitkap en een landingslicht voor de bakboordvleugel. Het ruitje voor de onderzijde van de romp ontbreekt, dus zelf maken. Het raamwerk van de cockpitkap is te breed uitgevoerd. Bovendien zijn alle frame stijlen op het glaswerk geplaatst, terwijl een paar eronder moeten zitten. De beide bovenhoeken van het voorste gedeelte (windscherm) zijn gematteerd, wat onjuist is. De bepantsering van de wapenpositie achterin de cockpit is ook op dat deel van de cockpitkap gematteerd aangegeven; dit was in werkelijkheid een pantser dat aangebracht werd binnen in de cockpit, achter het glas. Maar troost U; geen enkele Ju 87 B in 1/72 heeft een correcte cockpitkap! Probeer die vacu van Squadron eens.

BOUWBESCHRIJVING: Zoals we de laatste tijd van Revell (AG) gewend zijn, uitgebreid, duidelijk en meertalig. De bouw van het model wordt ondernomen in 25 stappen. Bij stap 19 een onduidelijkheid: U wordt de keuze gelaten tussen onderdeel 66, luchtinlaat voor de gematigde streken en onderdeel 65, luchtinlaat met tropenfilter. Er staat niet bij, voor welke uitvoeringen deze inlaten bedoeld zijn. De kleurenschema's zijn uitstekend. Revell geeft correcte standaardschema's voor de Ju 87B en geeft ook volkomen correct aan, dat het "tropische" toestel eerst in het Europese splinter camouflageschema geschilderd moet worden en daaroverheen het woestijngeel (RLM 79). Bovendien geeft Revell ook de juiste RLM nummers. Enige verwarring ontstaat hier, daar de donkerder arcering aangeduid wordt met de lichtere kleur. Ter verduidelijking: RLM 70 is donkerder dan RLM 71. Ik heb het mengrecept voor RLM 70 eens geprobeerd; RLM 70 wordt aangeduid met vlaggetje K: 70% Revell matt Bronzegroen plus 30% matt Gelb, resp. de kleuren 65 en 15. Dit draaide uit op een grauw groen, echter lichter dan de kleur die RLM 71 moet voorstellen; Matt 66 olivgrau. Maar het moet net andersom zijn! Om kort te gaan: T6 + CK was geschilderd in schema A, zoals op de bouwbeschrijving aangeduid, maar de donkerder arcering moet RLM 70 zijn en de lichtere RLM 71. Er bestaat ook hetzelfde schema met de kleuren net andersom, schema B en ook nog spiegelbeeld schema's, maar T6 + CK had het schema A splinterpatroon (overigens ook 2F + CA). De kleur voor de (houten) propeller is correct: RLM 71.

OPMERKINGEN: Een mooi klein model, dat echt geschikt is om er een hele serie van te bouwen! De Stuka was een toestel, dat in heel veel attractieve schema's heeft rondgevlogen. Er zijn nog zeer veel decals met speciale schema's voor de Ju 87 in omloop; SuperScale, Almark, Tally Ho enz. Met wat attentie voor de eerder genoemde details, zoals de stroomlijnkappen voor het landingsgestel, het doorzichtige ruitje onder de romp en vooral de cockpitkap (vervangen!), krijgt U een eersteklas miniatuur van dit, door sommigen als "lelijk" betitelde, beruchte toestel.
CONCLUSIE: Koop een stuk of wat van deze Stuka's en geef ze allemaal een verschillende uitmonstering. En de prijs is bescheiden. Met dank aan REVELL (AG) voor dit reviewexemplaar.
LITERATUUR: Warplanes of the Third Reich / Green / Foto's en ontwikkelingsgeschiedenis. Bladzijde met kleurenschema's; STUKA Ju 87 / Lt Col A.J. Barker / Warplanes in Colour / Zeer veel (grote) foto's van de Ju 87, die de lijnen van dit toestel goed laten zien; Flying Colours / Green / Swanborough / Een bladzijde kleurenschema's voor de Ju 87B; Ju 87 Stuka / Alex Vanags Baginskis / Jane's Aircraft Spectaculars / Schitterende zijaanzichten in kleur en algemene kleurenschema's. Detailtekeningen en cut away's. Details van o.a. de props die de sirene aandrijven!; Ju 87 Stuka in Action / Brian Filley, ill. James G. Robinson, kleur door Don Greer / Zeer veel detailtekeningen, duidelijke foto's, en kleurenschema's; e.v.a.,

Reviewer:  E. Thomas
PIM 2001-5