b24-04529

Model: Consolidated B-24D Liberator

Merk: Revell doos nr. 04529

Schaal: 1/48

NIEUW MODEL: Nee, oorsprong: Monogram/promodeller

PRIJS: Eur 40,- tot 44,-

ALGEMEEN: Deze doos van Revell bevat 178 onderdelen in groen plastic en een sprue met de cockpitkap, de rompraampjes en de diverse geschutstorens. Ook zijn er sprues toegevoegd met alle bemanningsleden, de groundcrew en een sleeptractor (of dit bij de oorspronkelijke uitgave ook was weet ik niet. De wielen zijn afgevlakt. De diverse sprues zijn goed gegoten en zonder flash m.u.v. onderdeel 59 (de meetbuizen bovenop de binnen motoren) en zijn allemaal apart verpakt. De oorspronkelijke mallen van deze B-24D stammen uit 1983. Dus de romp en vleugels zijn niet ingegraveerd. De uitgave van Revell is de Europese uitgave van de promodeler doos, maar dan zonder de photo echted spullen voor het instrumentenpaneel, riempjes voor de stoelen, details voor de machinegeweren, wat trimtabs en de in vergelijking met de promodeler doos een wat summiere bouwbeschrijving.

DE BOUW: De 178 onderdelen in deze doos worden in 60 stappen in elkaar gezet. In de eerste 23 stappen zet je het totale interieur in elkaar. Te beginnen met de cockpit, ik heb het decal voor de instrumenten gebruikt. Je kan het beter matzwart spuiten en dan dry brushen. De stoelen hebben meegegoten harnasriempjes. Ik heb het hele interieur "interieor green" gespoten, gedrybrushed met lichtgrijs en zilver en als laatste de details met de kwast geschilderd. Hierna alle rompraampjes ingelijmd en afgeplakt met Tamiya tape. Het is mogelijk het bommenruim open te laten en te vullen met 2 x 500 ponders en 6 x 250 ponders. Voordat je de rompen sluit moet je wel de luiken van de linker en rechter boordschutters olijf groen spuiten. Als de romphelften gelijmd zijn krijg je ze er niet meer in. Alleen wat plasto gebruikt voor de bovennaad en het luik dat op de plaats van de buikkoepel zit. Ik heb het voorwiel met de bevestigingsplaat zo geschuurd dat het na spuiten kan worden gemonteerd. In de volgende stappen worden de vleugels voorzien van motoren. De motoren matzwart gespoten en gedrybrushed met grijs en zilver. De aansluiting van de vleugels op de romp is uitstekend. De liggers van de ene vleugel grijpen in die van de andere en de vleugels verzinken in de romp. Hierna is het achterstabilo aan de beurt met de staartkoepel. Ook hier geen problemen. Alleen loopt er een dikke gietnaad (dus schuren maar) over de geschutskoepel. Eerst de koepel monteren en dan het stabilo en niet anders om! Vervolgens nog een beetje plasto op de aansluiting romp stabilo schuren en verder met de volgende stap. De volgende stappen zijn: bomluiken, instapluiken, hoofdlandingsgestel, alle resterende beglazing en de bewapening. Al deze onderdelen heb ik pas gemonteerd na het spuiten.

De cockpitkap, het neusglaswerk en de rugkoepel heb ik met de hand eerst interior green geschilderd en vervolgens met olijfgroen. In de laatste stappen kun je je uitleven op de tractor en de mannetjes voorin en om het vliegtuig. Bij een diorama komen deze goed van pas.  Voordat ik het toestel in kleur spuit, geef ik het eerst een primer laag. Ik gebruik hiervoor de grote spuitbus van de HEMA. Dit droogt heel strak op en schuurt fijn. Twee dunne laagjes 20 minuten na elkaar is voldoende. Hierna geef ik alle paneellijnen met de airbrush (0,2mm naald) een "pre shading" met matzwart. Vergeet niet de vleugelranden en de randen van de stabilo's. De onderkant krijgt twee laagjes licht grijs (light gullgrey van Modelmaster acryl uit het zakje met wat extra wit). Na drogen afplakken en de bovenkant gespoten in 2 tot 3 laagjes met olijf groen. Ook deze kleur is van modelmaster acryl uit het zakje met wat extra wit.

DECALS: De decalsheet is groot en er staan twee opties op. 1 operationele versie Flak Alley uit 1943 met een bevallige dame in spreidstand en een uitvoering uit de zogenaamde 'Bonds Tour' met en landkaart en een testament er op. De decal zijn mooi, goed van kleur en mat. Ze zijn echter niet echt gevoelig voor set en sol en zijn ze moeilijk in de naadjes te krijgen.

CONCLUSIE: Al met al een groot en indrukwekkend model als hij klaar is. Past alleen niet in mijn kast. Alleen vind ik de prijs van Euro 44.= wel wat aan de hoge kant als je rekening houd met het feit dat het een oude mal is en de paneelnaden allemaal opliggend zijn. Een prijs richting de 35 euro vind ik persoonlijk wat vriendelijker.

Reviewer: Rob van der Horst

2-2004