f16 revell 04612

Model :   (General Dynamics) Lockheed Martin F-16A MLU

Merk : Revell (cat.nr. 04612)

Schaal : 1/72

Prijs: fl. 24,95

Soort: Spuitgiet

Nieuw model: Ja!! Nov 2000

Geschikt voor: zorgvuldige beginners en gevorderden.

Aantal delen: 102 in licht grijs (inclusief piloot) plus 8 transparant;

Aantal versies: 2, F-16A MLU voor KLu of Belgische Luchtmacht;

Schaalnauwkeurigheid: zeer goed: spanwijdte 1mm te groot, lengte 0,7mm te groot;

Gelijkenis: uitstekend, de contouren zijn beter dan van welke andere F-16 kit ook. Het enige wat niet perfect is, zijn de verticale (ipv bolle) zijkanten van de canopy, maar dat valt niet echt op.

Detaillering: Uitstekend ! Nog beter dan het Hasegawa model: zo is de cockpit voorzien van panelen met opliggende instrumenten, side stick en throttle en een zeer fraaie 3-delige schietstoel. De hoofdwielbakken bevatten vrijwel alles wat in de echte bakken te vinden is. De oppervlakken zijn van fijne inliggende lijntjes voorzien en alle dunne static discharge draadjes zijn aan vleugels en staartvlakken gegoten. De hoofdwielvelgen moet je zien om het te geloven en er zijn diverse minuscule probes, drukstangen enz. bijgeleverd. Verder keus uit een belgische staartgondel met electronicabak of een nederlandse met dragchute en een aantal wisselstukjes voor vroege of late kanonmonding en koeluitlaatjes met en zonder stroomlijnkap. Tenslotte een mooie diepe 2-delige nabrander, waarvan de delen op slimme manier in elkaar geschoven worden.

Passing: Uitstekend. Vrijwel alle delen sluiten naadloos aan. De enige uitzonderlng hierop is de binnenkant van de luchtinlaat, waar zelfs wat plamuur nodig is.

Bouwbeschrijving: Duidelijk boekwerkje met layout van de gietrekken gevolgd door 38 bouwstappen en 4 pagina's schilderschema's.

Let op: de schijnwerpers delen 64 en 65 zijn bij MLU kisten vervangen door de schijnwerpers (deel 55) aan de neuswieldeur. Verder vond ik het makkelijker om het hoofdwielbakinterieur op te bouwen in stap 11 (eerst wanden 15 en 16 plaatsen, dan tussenschot 13 en tenslotte deel 14) en stap 7 over te slaan.

Ook de luchtinlaat ging makkelijker door de 'glijbaan' 18 tegen inlaat 20 te lijmen en dan te plamuren, voordat de zijwanden er omheen geplaatst worden.

Schilderinstrukties: Uitstekend, de uitgebreide set schema's is verzorgd door DACO. Kleuren zowel in Revell nummers als met Fed.Std. codes. Let op dat op het voorste instrumentenpaneel van MLU kisten alle grijs vervangen is door zwart ivm het gebruik van nachtzichtbrillen.

Decals: Uitstekende set, ontworpen door DACO met medewerking van Dutch Decal. Loepzuiver gedrukt in 11 (!) kleuren en met zo'n 200 items. De decals bieden keus uit 3 KLu kisten en 4 BAF kisten. Voor de KLu is keus uit de J-063 MiG Klller, J-251 met MLU opschriften op de staart (keuze uit twee emblemen: OT&E en Check Six) en J-624. Mooie low-viz squadron emblemen voor 322 en 313 en low-viz basisbandjes voor Vlb. Leeuwarden en Twenthe completeren het KLu aandeel op deze sheet. Voor de BAF zijn FA-46, FA-124, OTE-kist FA-92 en de kleurrijke 50 Years NATO jubileum demo kist. Uitgebreide stencilling, waarvan veel met een loep leesbaar is !

Let op: instrumenten paneel nr.40 is voor een block-15 kist, paneel nr.43 is voor een block-20/MLU kist.

Aanbevolen aanpassingen: Let op dat de gietpuntjes tussen de vleugels aan voorste romphelft (deel 10) heel nauwkeurig weggewerkt moeten worden: blijft er wat zitten dan worden de vleugels in een V-stand gedwongen, wordt er teveel weggehaald dan onstaan lelijke naden. Er zijn meer plaatsen waar de passing zo zuiver is dat erg goed gelet moet worden op restjes flash en gietpuntjes. Het resultaat is de extra moeite echter ruimschoots waard !

Opmerkingen: De belangrijkste opmerking over dit model is: het is echt een geheel nieuw model, het heeft niets te maken met het oude Revell F-16A model-met-losse-motor wat onlangs nog beperkt is heruitgebracht en het is ook geen Italeri kit met nieuwe decals. Het model is nauwkeuriger dan de diverse schaaltekeningen die ik geraadpleegd heb (Detail&Scale, Lock On, Aviation News, Scale Models). De contourentekening in Detail&Scale toont dat de Revell mallenmakers uitstekend werk hebben verricht, niet alleen is de omtrek geheel correct, maar bv. de doorsnedes van de inlaatlip en de romp achter de vleugels hebben ook voor het eerst eens de juiste vormen. Alles wat van deze F-16 een F-16A MLU maakt is als losse delen bijgeleverd en de bovenhelft van de romp is (over een paneelnaad) in voor en achterkant verdeeld, zodat het in de toekomst mogelijk is om andere F-16A/B/C/D varianten te maken. Zowel Sidewinder als AMRAAM rails zijn bijgeleverd voor tips en weapon stations 2 en 8, voor de pylons van weapon stations 3 en 7 is keus uit de gewone pylons, of de pylons met ingebouwde chaff/flare dispensers die oa. tijdens de Kosovo crisis gebruikt zijn. Als stores zijn centerline tank, vleugeltanks, 2x AMRAAM AIM-120C en 2x Sidewinder AIM-9L/M bijgeleverd. Volgens mijn gegevens heeft de KLu AIM-120B's besteld ipv het C-model, het verschil zit in de ingekorte vinnen van de C. AIM-120B's zijn te vinden in Hasegawa Weapon set X72-9 en in de Hasegawa F-16CJ en F-16DJ kits.

Documentatie:

  • Onze Luchtmacht 1998/4;
  • Lock On nr.2;
  • Detail & Scale F-16A & B, enz. ;
  • DACO Uncovering the F-16

Conclusie: Niet alleen de enige 1/72 kit voor een MLU F-16A, maar wat mij betreft ook de beste F-16A kit die er op dit moment te koop is !

Met dank aan Revell voor het recensie model,

Reviewer: Eric Verschuur

1998

Opmerking: dit kit is later ook uitgebracht als F-16 MLU kitno. 04363:

f-16-rev6

f-16-rev5f16-rev3

Kijk ook de IPMS F-16 walkarounds.....