Model : P-40 Warhawk
Merk : Revell doos 04566-0389
Schaal : 1/48
Nieuw model: Volgens mij een heruitgave van een Monogram kit
Geschikt voor: Beginnende modelbouwer met een klein beetje ervaring
Gelijkenis: Goed maar niet exact nagemeten
Onderdelen: Totaal 65 stuks waarvan 60 van groen plastik en 5 van helder plastic
Aantal versies: Decal sheet voor twee versies, één model voor een 1942 uitvoering van de 49th FG in Nieuw Guinea. En één model voor een 1941 uitvoering in de Philipines.
Referentie materiaal: kijk op Internet ! http://www.warbirdalley.com/p40.htm
Uitvoering kit
De doos ziet er goed uit met een tekening van het model in actie. De doos is van de bekende Revell kwaliteit dus na het openen de zijkanten goed vast maken en drie zijden van de bovenkant los snijden en je hebt een doos met een klep. Ook de zijkanten aan de binnenkant vastplakken want anders verlies je toch de kleine onderdelen. Tip, laat de kleine onderdelen zolang mogelijk aan de sprue zitten want dan raak je ze niet kwijt.
De inhoud ziet er verzorgd uit alle onderdelen in één plastik zak zodat je goed de details kan beoordelen. De decal sheet ziet er ook goed uit voor twee leuke uitvoeringen. De decal sheet even in een apart zakje doen voor het beschadigen. Het model zelf is wat minder dan we tegenwoordig gewend zijn, of zijn we teveel verwend. Het model is zeer basic met opliggende paneellijnen en een matige passing. Hier en daar zit wat flash aan de onderdelen.
Bouwbeschrijving
De bouwbeschrijving is uitgebreid met informatie over het echte vliegtuig en een grote hoeveelheid extra tips voor het bouwen. De instructie over het schilderen van het model is prima maar het mengen van de verf voor de juiste kleur blijft gokken. Vooral als je maar weinig verf nodig heb. Voor de bovenkant heb ik Revell 66 en voor de onderkant Revell 75 met een klein beetje wit gebruikt de rest van de kleuren naar eigen inzicht zoals bv Interior Green voor alle binnekanten.
Gelijkenis met echt vliegtuig
Aan de hand van de beschikbare documentatie is de gelijkenis met het echte model als goed te beoordelen. Mijn referentie is o.a. ook de recente film Pearl Harbor.
De bouw van het model
De passing is matig, maar met wat voorbereidend schuurwerk en hier en daar wat putty moet het lukken.
Cockpit
Gewoon de bouwbeschrijving gevolgd en met de cockpit begonnen. Ik heb gekozen voor de uitvoering van de stoel zonder kussens. Of dit goed is voor de 1942 uitvoering weet ik niet maar de meegegoten stoelriemen komen dan leuk uit. De gunsight even over slaan en voor het laatste bewaren want breekt toch maar af tijdens het bouwen. De cockpit heeft voldoende details. Voor de kleur heb ik Interior green gebruikt.
Romp
De romp word in stap 9, 10, 11 en 12 in elkaar gezet. Vooraf de uitlaat keuze maken in welk model je wil bouwen. Het samen bouwen van de koellucht inlaat is even lastig en past slecht in de romp. Hier heb ik extra stukjes sprue voor gebruikt. Daarna de cockpit in de romp lijmen wat ik met 10 secondenlijm heb gedaan. De lijmnaad aan de onder- en bovenkant goed wegschuren in mijn geval heb ik daar geen putty voor gebruikt.
Vleugel en hoogte roeren
De wielbakken eerst in de bovenvleugel lijmen en daarna de vleugel samen bouwen. Hierna even aandacht aan het schuren van voor en achterzijde besteden want de passing is matig. Ik heb de mitrailleur lopen van de vleugel afgehaald want deze zijn wat grof uitgevallen. Later heb ik hier korte stukjes metalen buis voor gebruikt welk in geboorde gaatjes in de vleugelrand passen. Het samenbouwen van de vleugel en de romp moet met overleg want ik wilde geen putty gebruiken omdat je anders bij het schuren ook de opliggende paneellijnen weg haalt. Dat is bij mij niet helemaal gelukt dus wil je het mooi hebben dan moet je hier veel werk aan besteden. In stap 19 worden de hoogteroeren aan de romp gezet en droog passen is hier zeker nodig voor een juiste passing
Onderstel
Het samenbouwen van het onderstel en de wielen is eenvoudig. Alleen hebben ze bij Revell een fietspomp nodig want de wangen van de banden zijn veel te groot.
Volgens mij krijg je met deze zachte banden de kist nooit de lucht in. Ik heb de wangen dan ook een stuk afgeschuurd. De remleiding is mooi weergegeven op de
hoofd wielpoten en is een leuk detail.De wielpoten en wielen heb ik geschilderd en worden pas in de laatste stap aan het vliegtuig gezet. Dit ook voor de wiel uitzetters in stap 23, eerst schilderen.De wieldeuren vast schilderen zowel binnen als buiten en pas als laatste met 10 seconden lijm vastzetten. De achterwieldeuren kunnen er al wel vast op. Het achterwiel schilderen en bewaren totdat het model geschilderd is.
Propeller
De propeller onderdelen eerst schilderen en dan samen bouwen. Het probleem is dan dat de propeller kap niet mooi doorloopt naar achteren, je blijft dan een
lijmnaad zien aan de achterzijde. Wil je dat mooier dan moet je eerst de propeller met kap in elkaar zetten en de lijmnaad voorzien van putty. Daarna afplakken en
schilderen. Ik heb onderdeel 33 niet gebruikt maar de propeller als laatste vast op de pen gezet.
Cockpit glas
Het cockpit glas is erg dik en vooral het losse middenstuk past alleen goed als je de cockpit gesloten bouwt. In open positie gaat hij niet over de romp en de zijruiten heen. De voorzijde van de cockpit past slecht op de romp en hier is veel schuurwerk voor nodig maar dan haal je de klinknagels van de romp weg. Dus het
blijft een compromis. Eerst de gunsight na schilderen in de cockpit bouwen anders kan je er niet meer bij. Het glas is wat dik en heb ik vervangen voor een stukje
clear sheet. Ik heb de cockpit open gebouwd en hiervoor heb ik uit een stukje clear sheet een nieuwe cockpit kap getrokken. Eerst de sheet verwarmen boven een kaars en dan over het origineel trekken.
De cockpit is afgeplakt met Tamiya tape en met clearfix op de romp gezet om mee te kunnen spuiten met de romp. Daarna de losse kap naar achteren geschoven gemonteerd. Denk ook nog om de spiegel dit is nummer 49.
Schilderen en decals aanbrengen
De kit heb ik afgewerkt in de uitvoering van 1942. De bovenzijde van de romp in Revell 66 groen en de onderzijde met Revell 75 en dit iets lichter gemaakt. Eerst de onderzijde gespoten en daarna de overgangen afgeplakt en de bovenzijde groen. Daarna met clear glans afgespoten om de decals mooi aan te kunnen brengen. Ik gebruik hierbij decal set en decal sol van microscale. De decal set is zeer uitgebreid en daar knapt het model goed van op. Een leuk detail van de opliggende paneellijnen is dat na heel goed drogen van de verf en de decals je met het fijnste schuurpapier de paneellijnen kunt ophalen. Ik gebruik hiervoor een oud versleten stukje fijnste soort (rood uit het setje van de LHS) en schuur heel voorzichtig over de paneellijntjes zodat je de donkere plastik kleur terug krijgt. En dit werkt ook bij de decals maar wel goed laten drogen.
Afwerken van het model
Na het schilderen (ik heb gespoten) en aanbrengen van de decals kunnen we het model afwerken. Alle kleine onderdelen, zoals tank en steunen, wielen, wieldeuren, mitrailleur lopen en pitot buis, nu monteren met twee seconden lijm. Pas op voor de gezondheid. Het echte vliegtuig heeft nog een extern Gun vizier dit wordt niet met het model meegeleverd maar heb ik uit de reserve bak gehaald. Bijvoorbeeld van ets uit een Duits mitrailleursetje. Als laatste het model afwerken met clearlak halfmat voor de echte look a like. Dit meng ik zelf van Testor glans en mat tot de juiste halfmatte glans. En als je het dan na drogen heel voorzichtig poetst krijg je een mooi effect. Pas op de kleine details.
Daarna met wat pastelkrijt de uitlaat smeer en de zogenaamde Gun smoke aanbrengen. Ook een beetje zwart bij de verschillende olie drains.Blijft nog over de piloot en mecanicien te schilderen en bij het model te plaatsen. Dat is me met een eenvoudig onderplaatje wel gelukt maar ze staan wat krampachtig beide met de hand omhoog tegen de romp.
Conclusie
Ondanks de matige passing toch een leuk resultaat waar met wat meer moeite een perfecte kist van is te bouwen. Dat was voor deze recensie niet mijn uitgangspunt zodat ik zelf niet tevreden ben met het uiteindelijke resultaat. Vooral de passing aan de bovenzijde van de vleugel en de romp valt tegen.
Met dank aan de firma Revell voor de uurtjes ontspannen modelbouwen van een leuke kit waar met wat meer inspanning, en daar doet de echte bouwer het toch voor, een heel leuk model van te maken is.
Reviewer: Cees Knol
2001