Model : Fokker D-21
Merk : SIGA
Schaal : 1/72
Prijs: fl. 15,=
Soort: Spuitgiet
Nieuw model: Nee, Frog maakte het "origineel", dus deze mal
Geschikt voor: gevorderde bouwers
Aantal onderdelen: 34 grijs, 1 doorzichtig.
Aantal uitvoeringen: 6
HET MODEL: op een mooie kleurrijke doos staat een Fokker D-XXI afgebeeld, met Duitse kentekenen, dus dat lijkt dan al gauw een nieuw model, naast de aloude Frog de Pioneer2 of Matchbox.
Niet dus, het is gewoon de oude Frog kit in een nieuwe zak zo blijkt na het uitpakken van de onderdelen. Da's een lichte teleurstelling, maar het decalvel wat erbij zit maakt veel goed. Maar liefst keuze uit 6 verschillende uitvoeringen!
De onderdelen zijn niet echt lekker strak, veel krimpdeukjes, een gat in de romphelften voor de niet bijgeleverde standaard (die hebben sommige Frog uitvoeringen wel gehad). Opliggende panneellijnen, veel bramen dus vrij veel corrigeerwerk. En dus snel beslissen, model zo uit de doos, zoals een beginner zou willen doen levert afgezien van de afwerking weinig problemen op als de passing goed is. Wil je een echte D-21 bouwen dan ook goed bedenken welke uitvoering het wordt, waarbij vooral de vorm van de motorkap meespeelt.
Wil je het model zo goed mogelijk maken, dan moet je zelf een cockpit van plastic card en sprue in elkaar zetten, de motorkap goed maken met een uitlaat eraan, het boordgeschut zelf maken met vier in plaats van de standaard twee bijgeleverde mitralleurs (hoewel de vleugels wel vier openingen hiervoor hebben), de cockpitkap moet aangepast worden, spankabels voor de staart en een antennekabel mogen er dan ook nog bij.
DE BOUW: een beetje rampzalig! De bouwbeschrijving is vrij goed, met redelijke verfaanwijzingen om details van de motor goed te detailleren, maar dat is het dan wel. De passing is ronduit slecht, te grote pennen, veel te dikke vleugel randen die in een veel te kleine gleuf in de romphelften moeten zijn een paar voorbeelden. Het gleufje voor het plaatsen van de oliekoeler moet je zelf maar ergens in de motorkap maken. Allemaal zaken die wel heel erg duidelijk maken dat het hier om een erg versleten mal gaat als dit soort zaken voor komen. Om het model goed te krijgen, moet er veel geplamuurd worden bij de vleugels, op de rompneus en als de romphelften aan elkaar zitten.Het beste is ook om de oppervlakte details weg te schuren, en zelf opnieuw in te brengen bij de vleugels en het voorste deel van de romp. Bij het achterste deel van de romp de opliggende ribbels van de langsliggers wat ronder schuren, zodat het wat echter lijkt. Helaas is gewoon de eerste aanzet voor deze detaillering al niet goed, en die is moeilijk goed te krijgen.
Gezien de tijd (en omdat ik ook nog wel een originele Frog heb liggen) heb ik besloten het model zo uit de doos te bouwen, en dan eens niet in Nederlandse uitvoering, maar in de Deense uitvoering, met als kleur zilver. Het volgen van de bouwbeschrijving leverde afgezien van de voornoemde passing problemen geen moeilijkheden op, het enige probleem is bij dit soort modellen het goed recht (of haaks) monteren van de vaste landingspoten onder het model.Overigens, de makers van de bouwbeschrijving geven een kleur aan voor de uitlaat, zonder dat de uitlaat bij het model zit.
CONCLUSIE:
Tsja, de actualiteit achterhaalde deze review, zie het artikel in de MIP, nr2 van 2001. Het model is niet meer dan redelijk. Goed, je krijgt een model dat lijkt op een D-21 qua vorm. Er zitten decals bij van vele uitvoeringen van mooie kwaliteit. Maar verder geen model waarvoor ik spontaan naar de winkel zou rennen. Erg jammer, want de doos ziet er veelbelovend uit, net als de bijgeleverde decals. Wachten op de MPM uitvoering, of de Classic Airframes D-21 in 1/48 is de enige remedie.
Reviewer: Peter Neinhuis
1999
Kijk ook op NedMil hier...