siga-fj1
MODEL:  North American FJ 1 Fury
MERK:   Siga
SCHAAL: 1/72
PRIJS:  fl. 37,80, maar elders ook voor fl. 32,50 gezien.
NIEUW:  Al enige tijd in de handel.
GESCHIKT:  Voor geoefende bouwers.
AANTAL VERSIES: 2


GELIJKENIS: Het totaalbeeld klopt. Het is een flink toestel met een dikke romp.
DETAILLERING: Het gebruikelijke setje photo etched onderdelen maakt de zaak wat verfijnder. De spuitgietonderdelen zijn nogal grof gedetailleerd, sommige groeven doen denken aan oude Matchbox modellen. Anderzijds, het staat er wel allemaal op en na wat schuren wordt het beter.
De maten kloppen binnen een marge van plusminus 1 mm, wat naar mijn idee goed genoeg is.
Het is short run werk en dat merk je. Er moet aan de oppervlakken wat gepolijst worden. Zelfs zag ik sporen van een soort smeervet. De kleine onderdelen zijn niet echt strak omlijnd en moeten worden bijgewerkt. De wieldeuren zijn veel te dik, om het interieur te behouden heb ik ze aan de buitenkant afgeschuurd tot het wat leek.
De inlaat is leuk bedacht, maar past niet als je hem van te voren in een romphelft inbouwt. Het is makkelijker hem achteraf in de neus te steken en dan passend te schuren.
De canopy had wat mij betreft vacform mogen zijn, hij is nogal dik.
BOUWBESCHRIJVING: Niet uitgebreid, maar duidelijk. Zonder photo etched onderdelen zijn er rond de 40 onderdelen. De kleuraanduidingen zijn even simpel als de kleuren van het echte toestel. Humbrol levert helaas geen Interior Green meer, dus dat is behelpen.
De aanzet van de vleugels is lastig, omdat de paspunten nauwelijks de naam verdienen. Het plamuurgebruik valt erg mee.
DECALS: Voor 2 versies, een toestel van de NATC en een toestel van de Naval Air Reserve, het laatste kreeg van mij de voorkeur vanwege de fleurige oranje band op de romp. In dat geval moet er of een blauwe cirkel in het oranje worden uitgespaard of een andere decal met blauwe achtergrond opgeduikeld worden. De set is behoorlijk uitgebreid. Door bittere ervaring geleerd vernis ik elke Oosteuropese decalset alvorens die te water te gaat. Het resultaat is dan prima.
OPMERKINGEN: Voor de liefhebbers is er de optie om op de neuswieldeur een klein hulpwieltje (zelf maken) te plaatsen en het neuswiel vrijwel geheel in te trekken. De resulterende knielstand vergemakkelijkte het parkeren.
Alles bijeen een redelijke prijs prestatie verhouding voor een model waar verder geen fabrikant aan begint en zeker concurrrend met het Rareplanes model, dat ik er ter vergelijking naast had.
LITERATUUR: De FJ 1 was de eerste vliegdek jet van de US Navy. Het ontwerp leunde nogal op de Mustang wat betreft de vleugels. Volgens Scale Modeler van dec 1975 kan je de hoofdwielen van de Mustang gebruiken en het neuswiel van de F 84. Dit artikel handelt over het Rareplanes vacform model, maar de kleuraanwijzingen en andere opmerkingen zijn nog steeds nuttig.
Er zijn maar 30 toestellen operationeel gebruikt en niet lang. Het toestel is de verre voorloper van de Sabre en van de diverse versies van de Fury. Die heetten wel allemaal Fury, maar waren in feite nieuwe ontwerpen. Het Congres gaf wel geld voor verbetering van bestaande typen, maar niet voor nieuwe ontwerpen.

Het model werd ter beschikking gesteld door Truescale Models.
Boeken:
  US Fighters since 1945, Blandford
  Fighters of the Fifties, Gunston
  Jet Fighters, Taylor
  World Military Aircraft since 1945, Jackson
  Legends of the Air 1, Wilson

KIJK OOK BIJ DE IPMS  FJ-1 Fury Walk around......

Reviewer: Dick Boogaard
PIM 2001-5