strutter 1

    english   English readers may read the article in English here...

  

MODEL:    Sopwith 1 ½ Strutter
MERK:      Roden uit de Oekraïne  
KIT:           nummer 635
SCHAAL:  1/32
AANTAL ONDERDELEN:   circa 125 plastic onderdelen
PRIJS:    tussen 45 – 60 Euro
NIEUWE KIT:   ja, verschenen april 2023 (eerste Strutter in 1/32)

 "uit de doos review" 

Roden uit de Oekraïne bracht in april 2023 ondanks de verschrikkelijke oorlog in hun land een nieuwe spuitgiet kit uit. En wel de eerste Sopwith 1 1/2 Strutter kit op schaal 1/32. Dat is Roden wel toevertrouwd, ze hebben veel prima tweedekker kits uitgebracht in diverse schalen. (alleen de dure WingNut Wings kits zijn beter). 

De Sopwith 1 1/2 Strutter was een Britse tweedekker dat in 1916 in dienst kwam. Het was het eerste Britse vliegtuig met een gesynchroniseerd machinegeweer, hoewel dit niet altijd betrouwbaar was. Fokker had dat beter voor elkaar. Vaak werd het machinegeweer voor de piloot dan ook maar weggelaten, teveel schoten er door de prop heen!. Het vliegtuig kreeg de naam 1 1/2 Strutter vanwege de lange en korte cabane stijlen die de bovenste vleugel ondersteunden. Het vliegtuig was er in verschillende varianten en bewapeningsconfiguraties, waaronder gebruik als bommenwerper. Meer dan 1.300 vliegtuigen werden gebouwd in Groot-Brittannië en meer dan 4.500 werden gebouwd in Frankrijk door verschillende bedrijven, waaronder Hanriot. De American Expeditionary Force gebruikte het vliegtuig ook in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog, hoewel het type al snel verouderd was. Strutters werden zelfs gebouwd in Rusland en na de oorlog werden veel toestellen in het buitenland gebruikt.

De Roden kit bevat 125 middengrijze plastic onderdelen in 9 gietramen, een doorzichtig dun acetaat plaatje en een mooie decal sheet. Er zitten geen metalen of gietharsonderdelen in de doos en er wordt geen bespanning meegeleverd. De onderdelen zien er scherp uit, maar sommige gietpunten zijn nogal dik, vooral bij de voorranden van de vleugels. Dus wees hier voorzichtig! Zorgvuldig zagen en daarna schuren is nodig om deze onderdelen van de sprues te scheiden. De vleugels hebben wel mooie dunne achterranden met overtuigende linnen bekledings- oppervlakken tussen de ribben.

De romp heeft twee helften met interne details en een apart onderdeel met openingen voor de voorste piloot en de achterste schutter. Het interieur beschikt over een stuurstang, trimwielen en wat lijkt een bommenruim. Een enkel Vickers machinegeweer kan voor de piloot worden geplaatst en de schutter heeft een draaibare vlakke stoel met extra patroonhouders voor het beweegbare Lewis-geweer met Scarff-ring. De 0,303 geweren zijn eenvoudige onderdelen die kunnen worden vervangen door meer gedetailleerde aftermarket exemplaren. De Clerget 9B 9-cilinder 130 PK motor, ingesloten in een motorkap, heeft ongeveer 15 onderdelen en ziet er goed uit.

De bovenste vleugel heeft twee grote openingen die bedekt moeten worden met plaatjes geknipt uit dun acetaat. Dit zit bij de kit. Dit was om de piloot vijanden van bovenaf te kunnen spotten. Een leuk detail is dat de geleidingswielen van de aileronbesturingskabels in de vleugel heldere inspectiepanelen hebben, hoewel Roden suggereert om ze te schilderen.  De spanwijdte van de bovenvleugel is op schaal. De kit biedt twee soorten propellers.

De instructies zijn duidelijk, met 11 bouwstappen en een tekening voor het verfschema. De tekening toont ook de onderdelen in de gietramen en de kleuren worden aangegeven in Humbrol-verf. Er wordt ook een kleine tekening geleverd voor de bespanning en Roden verwijst ook naar de boxart die hiervoor ook nuttig is.

De decals in kit nummer 635 bieden markeringen voor twee vliegtuigen: (1) een Strutter gevlogen door de Britse RNAS FSL Collishaw van de no. 3 wing in de herfst van 1916 en (2) een Strutter van de RFC no.70 squadron door Lt. Gotch in het voorjaar van 1917. Beide vliegtuigen hebben vergelijkbare Britse verfschema's met grote roundels.

Er zijn enkele ongebruikte onderdelen in de kit, waaronder een andere bovenvleugel zonder de openingen, een extra machinegeweer en enige kleine (waarschijnlijk 25 ponds) bommen. Het is mogelijk dat de door Hanriot gebouwde tweezits Strutter 1.B2 deze bommen onder de vleugel kon dragen, en er was blijkbaar ook een eenzitsbommenwerper met een kleine bommenruimte achter de piloot. Deze zit bij de kit al moet je hier een plaatje in de opening lijmen. Het is waarschijnlijk dat Roden deze kit zal uitbrengen als andere varianten met andere decals met verschillende markeringen.

Samenvattend is deze Roden kit een mooie toevoeging aan de collectie van elke modelbouwer van W.O. I vliegtuigen. Hoewel het niet supergedetailleerd is, kan het met zorgvuldige montage en detaillering van het interieur, de motor en de bewapening resulteren in een prachtig model. Zoals gebruikelijk bij tweedekkers, is het toevoegen van spandraden essentieel en dat is zoals altijd een uitdaging. Sommige spandraden zijn dubbel uitgevoerd. Iedere ervaren modelbouwer van tweedekkers heeft daar zijn methode voor maar het blijft een klus.

Met mijn kit wil ik een kist bouwen die geïnterneerd was in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog. Enige van deze vliegtuigen maakte een noodlanding op onze neutrale Nederlandse bodem en de meeste kregen Nederlandse LuchtvaartAfdeeling (LvA) markeringen met grote oranje ballen. Meer informatie over de door Nederland gebruikte LvA-vliegtuigen is te vinden op onze IPMS.NL-site hier...

Tot slot nog een opmerking over de aankoopprijs van de kit: deze is vrij hoog, hoewel de kitprijzen de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Laten we hopen dat een deel van dat extra geld uit mijn eigen portemonnee in deze moeilijke tijden naar Roden gaat.

 

REVIEWER: Meindert de Vreeze

  • strutter-_1
  • strutter-_10
  • strutter-_11
  • strutter-_12
  • strutter-_13
  • strutter-_2
  • strutter-_3
  • strutter-_4
  • strutter-_5
  • strutter-_6
  • strutter-_7
  • strutter-_8
  • strutter-_9

 

  pdf logo DOWNLOAD handleiding:  strutter-roden-no635.pdf

 

Kijk ook bij mijn Strutter Walk Around op de IPMS site hier... 

dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 10 mei 2023 door M. de Vreeze