MERK: Steelwork
SCHAAL: 1/72
TYPE: Koolhoven FK-51
Doosnummer SK7211 • Multimedia • 24 spuitgiet, 12 resin, 2 vacuform canopies en 29 fotoets • Circa € 30,-
Als ik op vakantie ben probeer ik altijd modelbouwwinkels te bezoeken en zo kwam ik eind vorig jaar in Berlijn bij ‘Motag’ in de wijk Prenzlauerberg. Ik stond bij de kassa om wat accessoires af te rekenen voor mijn conversie van Eduard’s Il-2m Shturmovik toen mijn oog viel op een vliegtuigje met PH-APK op de romp. Nu ben ik geen kenner van de Nederlandse luchtvaart maar het kitje van dit vliegtuig had mijn aandacht stevig gegrepen. Het bleek te gaan om een model van de Koolhoven FK-51 eenzitter van de Duitse fabrikant Steelwork. Het kitje biedt twee versies uit de Spaanse burgeroorlog en de reeds aangehaalde Nederlandse PH-APK. Ik kwam in gesprek met de vriendelijke en praatgrage eigenaresse van de winkel en zij wist mij te vertellen dat de fabrikant Uwe Borchert heet, in Berlijn woont en een modelbouwer is met een voorkeur voor de Spaanse burgeroorlog. Hij maakt zelf modellen in resin van onderwerpen waarvan geen bevredigend model op de markt is en dat gold dus ook voor deze FK-51 eenzitter. Wat ik mij nog wel kon herinneren is dat de FK-51 eigenlijk een tweezitter is, dus ging ik op zoek naar nadere informatie over de eenzitter. Een deel van die gegevens is meegeleverd als achtergrondinformatie bij dit model.
Voor veel Nederlandse bouwers zal de Nederlandse versie het meest interessant zijn, zonder dat ik daarmee de bouwers van materieel uit de Spaanse burgeroorlog voor het hoofd wil stoten want voor hen vormt dit kitje uiteraard ook een welkome aanvulling. Van de FK-51 zijn in de jaren dertig door Koolhoven twee verschillende eenzitters gemaakt, die in Nederland zijn geregistreerd als de PH-AMP en de PH-APK. De PH-AMP had de zitpositie helemaal vooraan, waarbij dus de achterste positie was komen te vervallen. Van deze versie bestaat overigens ook een model in 1/72 van het niet meer bestaande Spaanse merk Dekno. In die kit zitten 3 onderdeeltjes voor verschillende zitposities waaronder die voor de eenzitter. De Dekno-kit heeft echter geen decals voor de Nederlandse versie, maar daarvan zijn wel goede afbeeldingen beschikbaar. De PH-APK eenzitter, waarvan Steelwork een model heeft gemaakt, heeft alleen de achterste zitpositie en een andere canopy. Bovendien is de bovenste vleugel helemaal recht gemaakt. Op de schaarse foto’s van deze eenzitter die ik heb is op de romp alleen een ‘P’ als registratie aangebracht.
Volgens Uwe Borchert van Steelwork staat in een Franstalig boek over de Spaanse Burgeroorlog uit 1995 (l’Aviation de chasse de la republique espagnole 1936/ 1939, Avions Hors Serie Nr. 3) een foto met de volledige registratie PH-APK. Wat op mijn foto’s ook opvalt is een kennelijk metaalkleurig motorhuis (cowling) met een horizontale band in het midden op beide zijkanten. Volgens het kleurschema bij het kitje is de gehele romp in dezelfde olijfkleur en mogelijk is dat gewijzigd voordat de kist naar Spanje ging. Waarom deze eenzitter toentertijd gemaakt werd is mij onduidelijk. Ik heb zelf het vermoeden dat het een prototype is geweest om van de FK-51 een jagerversie te maken. Beide eenzitters zijn in de jaren dertig naar Spanje gegaan, samen met meerdere ‘normale’ tweezitters.
Terug naar het kitje
Dit soort kitjes hebben een hoge ‘hebfactor’, het is er echt eentje die je beslist wilt hebben. Het is exclusief en het is zichtbaar met heel veel aandacht gemaakt. Het is bijna te mooi om in elkaar te zetten. Wat Uwe Borchert gedaan heeft is overigens best slim. Hij heeft alleen onderdelen voor het model gemaakt die hij niet van andere merken kon betrekken. Om deze reden bevat het doosje spuitgietonderdelen van de Azur-kit en foto-ets delen van Special Hobby, die overigens ook in de Azur-kit zitten. De bijzonder fraaie en uitstekend gedetailleerde resin romp heeft hij uit één stuk gemaakt. De gietkwaliteit van alle resin onderdelen is zeer goed te noemen. De cockpit kan wel wat aanpassingen gebruiken, vooral het instrumentenpaneel en de binnenkant van de romp (denk aan buizen en vloer). De passing van de romp met de vleugels is heel goed en je kunt hieraan zien dat de kit nauwkeurig is gemaakt. De passing van het motorhuis op de romp met de motor en propeller is een klusje dat met zorg gedaan moet worden wil het een overtuigend geheel gaan vormen. Dit is dan ook de reden, samen met de bedrading, waarom dit een echt kitje voor gevorderden is en ook die moeten hier echt de tijd voor nemen. De bovenste vleugel van de Azur-kit heeft een enigszins ronde uitsparing ter hoogte van de voorste zitpositie van de tweezitter. Deze moet recht gemaakt worden. Bij latere kitjes zit daarvoor een onderdeel in het doosje maar het kan ook gemakkelijk zelf uit een stukje plastic gemaakt worden. Tenslotte nog iets over de wielen. Uwe Borchert vond dat de wielen van de Azur FK-51 niet klopten. Daarom heeft hij voor een paar euro ook afzonderlijk de wielen van de FK-51 als accessoire in zijn assortiment (bestelnummer SW7209) opgenomen. Ze zitten vanzelfsprekend ook in deze kit. Over de kleuren van de FK-51 kan een hele polemiek worden opgezet.
Als je op het internet kijkt dan kom je al snel de uitvoerige discussies tegen over de correcte kleuren van bijvoorbeeld de Fokker G1. Dit probleem is voor deze versie van de FK-51 natuurlijk nog veel groter. Uwe Borchert geeft voor de romp ‘Gelbolive/olive drab’ en voor de onderkant ‘Hellblau/ light blue’.
Volgens mijn informatie kunnen daar de volgende kleurnamen aan worden verbonden: LVA khaki en LVA blauw. Voor de khaki kleur kan Xtracolor 251 gebruikt worden en voor de blauwe kleur Xtracolor 214 of Humbrol 115 (bron: IPMS Stockholm/het boek ‘Camouflage en kentekens’). Het merk White Ensign Models heeft ook speciale kleuren voor de LVA. In dit geval zouden ACD04 (LVA khaki) en ACD05 (LVA blauw) gebruikt kunnen worden. Van de White Ensign kleuren wordt door sommigen gezegd dat ze veel te fel zijn, op het internet kom je zelfs de term ‘kermiskleuren’ tegen.
Deze ervaring deel ik als het gaat om bijvoorbeeld VVS-kleuren (Russische luchtmacht) van White Ensign echter niet. Hr. Uwe Borchert heeft voor zijn Steelwork FK-51 zijn huiswerk mijns inziens dus heel goed gedaan.
Conclusie
Dit is echt een superkitje en voor € 30,- meer dan zijn geld waard. Ik heb even contact gehad met de fabrikant en je merkt aan alles dat dit kitje met veel aandacht gemaakt is. Je vraagt je af hoe ze het kunnen doen voor deze verkoopprijs als je merkt hoeveel werk hierin steekt. Mijn advies: ga er eens goed voor zitten, bouw deze PH-APK en je hebt een prachtig model op de plank staan.
REVIEWER: Wilbert Davids
mei 2011
Historische geïnteresseerden kunnen ook kijken bij onze IPMS FK-51 info hier...