a10-trumpboxtop

MODEL  : Fairchild A-10A  Thunderbolt II / Warthog
MERK : Trumpeter kit no. 002214
SCHAAL : 1/32

Prijs: f 249,- bij verschijning (circa EURO 110,=)
Soort model : spuitgiet.

Nieuw model: ja; jarenlang hebben de 1:32 bouwers uitgezien naar de A-10 A Thunderbolt. Hasegawa gaf enkele jaren geleden de schaal 1:32 de pijp aan Maarten. Tamiya pakte de draad op met de Tomcat, F15's en de serie voortreffelijke Phantoms, doch heeft ons de laatste tijd niet echt kunnen verrassen met originele kisten. Plotseling is daar het nieuwe Chinese merk Trumpeter dat ons 1:32 hart sneller doet kloppen met het uitbrengen van de 1:32 A-10A Thunderbolt.

Het model:
de zeer grote doos bevat een vracht aan plastic onderdelen. Verder zijn de boordladder, pitotbuis, drie wielpoten, motorkapscharnieren plus uithouders en een kapframe met drie spiegels van metaal aanwezig plus twee resinmotoren. Het geheel is uitstekend en apart verpakt en voorzien van een boekwerkje met duidelijke bouwbeschrijving. De drie aanwezige decalvelletjes zijn van bedenkelijke kwaliteit. De panelen zijn grotendeels ingegraveerd, terwijl de achterkant van de romp, vanaf de motorbevestiging, plus de beide kielvlakken voorzien zijn van de bekende grote popnagels.

Met de aanwezige decals kunnen twee kisten worden gemaakt in het European I verfschema ten tijde van de golfoorlog t.w. 75th Fightersquadron, 23rd Fighterwing en 706th Fightersquadron van de USAF Reserve. Het model vertegenwoordigt een A-10 voorzien van de zgn. LASTE voorzieningen op de kielvlakken en de GPS-dome achter de cockpit. Beide voorzieningen moeten worden verwijderd indien een Golfoorlog A-10 wordt gebouwd.

Aanpassingen:
Het werk begint met de cockpit en daarbij ontstaat direct een probleem. De zijconsoles hebben geen details en de verkeerde maatvoering. Er is geen throttlegreep voorhanden en de stuurknuppel komt uit een WWI tweedekker. Tevens ontbreekt het voetenstuur. Het instrumentenpaneel bestaat uit een kneuterig decalvelletje, terwijl de zijwanden, die in de echte kist voorzien zijn van aircoslangen, handels en andere zaken, maagdelijk leeg zijn. Ook is de titanium cockpitbadkuip, die ook in de echter kist zit, meegeleverd. Als deze in de cockpit wordt gemonteerd, blijkt de ruimte voor de eigenlijke cockpit onvoldoende dus.... weg met dat ding. Ik heb dus een geheel nieuwe cockpit gebouwd. Voor mensen die dat niet willen, zijn goede resin- en metaalonderdelen voorhanden.
De aanwezige schietstoel is van uitstekende kwaliteit!

De bouw:
het enorme kanon waar de kist omheen is gebouwd, is zeer goed gedetailleerd, doch door mij niet ingebouwd omdat er niets van te zien is. In de voorkant van de romp moet 160 gram lood worden aangebracht om de kist goed op de poten te laten staan. Zo'n hoeveelheid lood (ik moest zelfs naar de winkel met visserijartikelen) lijm je niet even vast. Ik heb dit lood aangebracht achter de cockpit d.m.v. twee plastic kisten aan de zijwanden van de romp. Het lood is in Milliput (dit is een tweecomponenten-plamuur) geperst zodat dit een keiharde blijvende constructie is.

De romp bestaat uit vier delen waarvan de passing uitstekend is. Aan alle lijmnaden heb ik stroken van plasticart bevestigd, zodat hier nooit meer een barst kan optreden. De montage van de twee kielvlakken met het stabilo gaat vlotjes. Na droging wordt deze zaak direct gemonteerd aan het achterste rompdeel.
Alle lijmnaden zijn weer voorzien van Milliput en waar nodig zijn de panelen weer uitgegraveerd. Dan de vleugels. Dat blijkt een verhaal apart. Bij de vleugelwortel (dat deel van de vleugel dat aan de romp wordt bevestigd) moet een vleugelrib grotendeels worden weggesneden en de opstaande tapjes moeten worden verwijderd. Bij de neerwaarts gebogen vleugeltippen is Milliput noodzakelijk. Tevens is de vleugel voorzien van vier flaps die doormiddel van tapjes omlaag kunnen schuiven. De maximum uitgeslagen stand van de buitenflaps kan niet worden bereikt, terwijl de binnenflaps nauwelijks halverwege komen. Deze ellende heb ik opgelost door alle tapjes weg te snijden en de flaps te voorzien van vaste rails. In de vleugel werd aan de achterzijde een ligger gebouwd voorzien van vleugelribben. De beide ailerons werden in dichte positie gemonteerd, rijkelijk voorzien van plamuur- en schuurwerk omdat ook hier grote merkwaardige kieren ontstonden. Ook bij de gestroomlijnde wielbakken pasten de boven en onderstukken geheel niet. Dus plamuren en schuren. Het interieur werd door mij voorzien van plasticart onderdelen, de grote veren en brandstofslang in de linker pod.
Nadat de beide vleugelhelften gemonteerd, "geMilliput" en geschuurd waren konden zij worden gemonteerd aan de romp. Deze klus was nog niet zo simpel omdat de onderzijden van de vleugelwortels apart dienden te worden bevestigd met superlijm. Na dit grote moment tekent de Warthog zich al duidelijk af!

De motoren: eigenlijk is dit deel van het model van voortreffelijke kwaliteit. Beide motoren kunnen zichtbaar worden opgesteld met twee openstaande servicedeuren zodat de motoren goed te zien zijn. De feitelijke motoren zijn van resin en lenen zich voor superdetailleren. Alle zaken moeten met behulp van superlijm hieraan worden bevestigd. De resinmotor wordt in een doorzichtige huls gemonteerd met ophanging aan de binnenzijde van de motorgondel. In deze huls heb ik een deur gezaagd (net zoals in het echter exemplaar) en de huls verder donkergrijs gespoten zodat de motor goed zichtbaar uitkomt.
Hierna werd het model plus alle losse onderdelen gespoten in de kleuren van USAFE Spangdahlem. De bovenzijde Dark Ghost Grey (FS 36320) en zij- en onderkanten Light Ghost Grey (F 36375). Ik heb dus nu een kist die gespoten is zonder motoren. De motoren worden apart gespoten. Dit proces heb ik zo gedaan omdat je anders nooit meer bij de onder- en binnenzijde van de motorgondels kunt komen. Hierna monteerde ik de motorgondels aan de bovenzijde van de romp en helaas..er moet weer worden geschuurd en geplamuurd. Na deze exercitie wederom de kaalgeschuurde plekken bijspuiten. Na droging polijst ik altijd de verf zodat alle spuitstof verdwenen is.

Afwerking:
Ik breng nooit een hoogglanslak aan voordat ik de decals aanbreng. Het decalvel van DACO, nr. ASD-3204 is door mij gebruikt.
Nadat de decals waren aangebracht heb ik de zaak twee weken laten drogen. Let op dat de aanwezige decallijm- en watervlekken worden verwijderd. Als eindlaklaag gebruik ik altijd Glitsa eiglans verdund met spiritus. Deze Glitsa was meer dan vijf jaar oud en geeft geen eigglans meer maar een prachtige matte laag.
Eindmotage: wederom een weekje laten uitharden en dan komt het prachtige werk. De flaps werden nu aan de vleugel gemonteerd plus de wielpoten, deuren en andere zaken.

Conclusie:
Het resultaat mag er zijn! Ik besef dat ik met reuzenschreden door het bouwproces ben gegaan.
Daarom nog enkele opmerkingen: 
Dit model acht ik niet geschikt voor beginners. Het eindresultaat is met de nodig inzet een zeer goed ogend model van de A-10A.
De hoogtepunten zijn: het vliegtuig. De dieptepunten: cockpit, wapenuitrusting en decals. De indruk bestaat dat Trumpeter met twee mallenmakers in zee is geweest, een senior en een leek. Mijn wapenuitrusting bestaat uit twee lasergestuurde bommen en twee Sidewinders van de 1:32 Tamiya F-15E, twee Mavericks uit de 1:32 Revell Hunter doos, de AN/ALQ-119 ECM pod uit van de 1:32 Revell Phantom. De ophangsystemen voor deze wapens heb ik zelf gemaakt.

Referenties:Lock On nr.7 A-10 Thunderbolt van Verlinden;Walk Around nr 17 A-10 Warthog van Squadron Signalveel internetfoto's Warthog Territory, o.a van Spangdahlemkisten

Eindconclusie: sterk aanbevolen.

Reviewer:  Cees Hendriks

2001

a10-trumpdecals

a10-trump1

a10-trump2

a10-trump3

 

a10-trump4

a10-trump5