airfix-pzkw-76

Model:  PzKpfw VI “King Tiger”

Merk:  Airfix  A03310

Schaal:  1/76

In de herfst van 1942 kwam de opdracht van het Duitse leger aan de firma’s Porsche en Henschel om de toen net in serie gegane “Tiger” te verbeteren. Hierbij werden de kenmerken van de Russische T-34 (afgeschuind pantser) overgenomen. De verbeterde “Tiger” kreeg een nog krachtiger 88 mm kanon, de 8,8 cm KwK 43 (L/71). Dit kanon was langer dan het 88 mm kanon van de “Tiger”. De verbeterde “Tiger”werd officieel aangeduid met PzKpfw VI B Tiger II. De Geallieerden hebben er toen “King Tiger” van gemaakt. De “King Tiger”was door de verbeteringen groter en zwaarder geworden. De lengte zonder kanon is 7,26 m, de breedte 3,27 m en hoogte 3,09 m, met een gewicht van 69.400 kg. Omdat de Duitsers geen zwaardere motor dan de oorspronkelijke “Tiger” wilden gebruiken, werd de “King Tiger” met dezelfde motor uitgerust als de “Tiger”. Nu kampte de “Tiger” al met ondervermogen en dus werd dit bij de “King Tiger”, die 15 ton zwaarder was, alleen maar erger. De toren werd langer om meer munitie in de toren op te kunnen slaan. De eerste vijftig “King Tigers”werden voorzien van de torens die eigenlijk voor de Porsche-uitvoering gemaakt waren. De meeste “King Tigers” gingen verloren door mechanische problemen en het numerieke overgewicht aan tanks aan de kant van de Geallieerden.

Het model

Dit is volgens mij de tweede nieuwe tank van Airfix in 1/76 sinds zeer lange tijd. Airfix heeft hier gekozen voor de uitvoering van de eerste vijftig stuks, gezien de toren die gebruikt wordt. Dit komt dan weer mooi overeen met de getoonde afbeelding op de voorkant waar de tank staat afgebeeld in de typische omgeving van de Franse kust. Daar zijn ze kort na de introductie in 1944 ook ingezet. Verpakt in een mooie en stevige doos en niet een onhandige doos, als een enveloppe, zoals andere fabrikanten vaak gebruiken. De gietramen zijn mooi verpakt en de bouwbeschrijving ziet er geordend uit en de twee mogelijke uitvoeringen zijn in kleur aangegeven. De bouw begint met de bouw van de romp. De onderkant is hierbij van binnen voorzien van verstevigingen dat het bouwen makkelijker maakt. Bij mijn uitvoering was er een kleine gietfout op onderdeel A3 (de achterkant), maar dit is met “putty” gemakkelijk te verhelpen. Gezien mijn manier van werken met tanks ben ik toen doorgegaan met de bovenkant en de toren. De passing is hierbij goed, waarbij alleen bij plaatsing van onderdeel A15 (achterkant toren) iets bijgewerkt moet worden om dit passend te krijgen. De passing van de toren is zo goed dat het kanon niet meer bewegen kan. Na de toren heb ik de drie delen met de wielen in de kleuren gespoten, te weten zandgeel, groen en bruin (Italeri nr 2095 Panzer dunkelgelb, 2096 Schokoladenbraun 1943 en 2097 Panzer Olivgrün 1943). Nadat de verf gedroogd was, ben ik begonnen met de montage van wielen. Let op: de loopwielen waren niet voorzien van rubber (eigenlijk wel makkelijk, het kost altijd meer tijd om de rubberen ringen apart te verven).

De passing van de wielen is minder strak dan de rest van de onderdelen. Nu komen we tot het item van deze kit, de rupsbanden. Airfix heeft gekozen voor een stug soort plastic, wat volgens instructie in elkaar gestoken moet worden. Bij mij brak hier tijdens het proberen meteen een stukje af. Ik heb het geheel toen verstevigd met visdraad, dun en bijna onzichtbaar. Toen moesten de rupsbanden nog om de wielen. Dit is een mission impossible als je strikt de instructie volgt. Bij mij ging dit dus niet goed. De beste manier is het aandrijfwiel en het achterste wiel nog niet in zijn geheel te monteren maar eerst de rupsband er op te schuiven. Dan pas wordt het aandrijfwiel en het achterste wiel gemonteerd. Hierbij wel werken met lijmklemmen om de lijm de tijd te geven zijn werk te doen.Hierna wordt de romp over de onderkant geplaatst. Dit is eigenlijk te krap, naar mijn idee zijn de rupsbanden aan de brede kant. Daarna heb ik de “King Tiger” met sterk verdund wit gespoten, omdat ik voor de tweede versie (3.S/503 Abteilung, begin 1945, Hongarije) gekozen had. Hierna heb ik de paar decals aangebracht en met matte lak afgeschermd. Daarna ben ik met mijn gebruikelijke vervuilingsmethodiek aan het werk gegaan. Ik gebruik hiervoor eerst Revell 9 (anthraciet) dat ik sterk met terpentine verdun en dan met een grote kwast aanbreng. Als het effect te heftig is, kun je gewoon de kwast met terpentine gebruiken om zo het effect verminderen. Toen dit droog was, heb ik met bruin (gewoon een lekker modderbruin kleurtje) hetzelfde gedaan.

Afmetingen

De hoogte klopt, de lengte lijkt iets te lang, maar dit kan aan mijn meetmethode liggen. De tank is wel te breed. Ik meet omgerekend circa 3700 mm. Het origineel was echter 3270 mm breed. Ik heb het model nog naast een Italeri (lees Esci) “King Tiger” in 1/72 gezet. Deze is zelfs ietsje smaller dan de 1/76 “King Tiger” van Airfix. Volgens mij is Airfix in de fout gegaan bij de breedte van de rupsbanden (daar zijn ze weer). Conclusie Ik kan niet goed begrijpen welke doelgroep Airfix voor ogen heeft gehad. Door de rupsbanden is dit geen model voor beginners (dit geeft een grote kans op een negatieve ervaring). Maar de afwijking in de breedte en de keuze om het gereedschap mee te gieten in de romp, maken dit ook niet het model voor de ervaren modelbouwers onder ons. Prijs/kwaliteit, ja, dat is een ander punt. Op internet vond ik een prijs van € 12,95 vermeld voor deze kit. Dit is te duur voor wat er in zit. Voor deze prijs hadden er andere rupsbanden bij moeten zitten, misschien twee opties; enerzijds de zogenaamde “link en length” voor de ervaren modelbouwers en een soepele rupsband uit één stuk (iets verbeterde versie van die in antieke kits) voor de beginners. Het model is echter ook al voor € 8,75 te koop, wat beter in verhouding is met het gebodene.

Met dank aan Hobbytime voor het beschikbaar stellen van het recensiemodel.

Referenties

- Die deutschen Panzer, F.M. Von Senger und Etterlin, ISBN 3-8289-0522-6.

- Militärfahrzeuge Atlasverlag

Reviewer:  Gerlof Dijkstra

 

gepubliceerd in MIP 2013-2