Coyote 0 

Model:  Supacat HMT600 Coyote TSV
Merk:   Air-Graphic Models
Schaal: 1/72
Kitnr:   MV72-1008
Aantal onderdelen: 48, geheel in giethars
Prijs:   45 GBP pond, zo'n 53 Euro  (af fabriek)

Eerste indruk

De Supacat Coyote is een 6x6-versie van de Jackal 2. Het voertuig heeft verbeterde opties, vergeleken met de 4x4 Jackal. Het biedt ook een groter bereik en flexibiliteit. De Supacat Coyote is bedoeld om langeafstandspatrouilles te ondersteunen. Hij wordt ook gebruikt om troepen, uitrusting en voorraden te vervoeren.
Het Britse leger bestelde meer dan 70 van deze voertuigen voor dienst in Afghanistan. De eerste Coyotes werden in 2009 afgeleverd. De Coyote is gebaseerd op het Supacat HMT 600 6x6 chassis.

Het voertuig is zeer geschikt voor het woestijnterrein, en heeft een laadvermogen tot 3000 kg. Het biedt plaats aan de bestuurder, drie passagiers en heeft een flexibele laadruimte aan de achterzijde. Het kan ook lichte aanhangwagens of artilleriestukken trekken. Het is een open voertuig, waarbij de nadruk ligt op vuurkracht en zichtbaarheid in plaats van op bescherming. De Coyote heeft een voorziening voor twee door de bemanning bediende wapens. Het heeft een geweerring en kan worden bewapend met verschillende combinaties van 12,7 mm zware machinegeweren, 7,62 mm machinegeweren en 40 mm automatische granaatwerpers. Extra een optionele pantserkit, die bescherming biedt tegen mijnexplosies, handvuurwapens en artilleriegranaatsplinters. De bescherming is beperkt, dus maakt de Coyote gebruik van zijn mobiliteit om contacten met de vijand te vermijden. De belangrijkste verdedigingsmechanismen zijn snelheid en manoeuvreren. De Coyote is voorzien van rookgranaat afvuurmogelijkheden. Het voertuig wordt aangedreven door een Cummins 6,7-liter turbodieselmotor met 180 pk. die gekoppeld is aan een automatische transmissie met 5 versnellingen. Luchttransport minimaal door de C-130 Hercules of grotere militaire vrachtvliegtuigen.

Airfix heeft een 1/48 versie van dit voertuig als spuitgietmodel uitgebracht, Air-Graphic Models volgt met een geheel gietharsmodel in 1/72. Ik moet eerlijk zeggen dat de Coyote evenals zijn voorganger de Jackal nu niet op mijn netvlies stond als een voertuig wat ik kende en graag wilde bouwen. Dat zegt wat over mij, niet over het voertuig. Ik kende het gewoon niet. Mijn aandacht werd getrokken door een vraag van Air Graphics om de twee voertuigen (Coyote en Jackal) te bouwen en ze te voorzien van een bouwbeschrijving. Die uitdaging wilde ik wel aangaan en vond ook de voertuigen interessant. Gary vond dat goed en de Coyote en de Jackal denderden binnen.

De eerste indruk van het model is goed. De verschillende onderdelen zijn “crispy” maar hebben een behoorlijke hoeveelheid “flash”. Niet vreemd, dit is heel vaak het geval bij modellen van giethars en zeker niet onoverkomelijk. Gezien de schaal en de fragiliteit van de onderdelen vraagt dit wel de nodige aandacht bij het verwerken en bewerken. Alle specifieke kenmerken/onderdelen van de Coyote zijn aanwezig voor zover ze in 1/72 te reproduceren zijn, op antennebevestigingen na. Op zich kan dat want op referentiemateriaal ben ik ook voertuigen tegengekomen zonder deze bevestigen, bij actiefoto’s in Afghanistan zijn die er echter wel. Twee (minimaal), eentje voorop en eentje achterop. Het is aan de bouwer om deze dan zelf aan te brengen, met antenne. Ook de rubberen spatborden bij de wielen voor- en achter ontbreken. Knutselen dus. Je zou kunnen proberen om de flash die zich daar bevindt ervoor te gebruiken. De bouw gaat het uitwijzen of dat lukt. Wel een leuk dingetje is dat de doek die op foto’s vaak over het reservewiel is gedrapeerd is, aanwezig is.

De losse onderdelen zoals de vele jerrycans zijn prima. Een van de machinegeweren is helaas iets gebogen, kijken wat we daar nog mee kunnen. Wielen zijn gewoon rond, die moet je zelf afvlakken als je het gewicht van het model wilt weergeven. De stoelen hebben riemen en ik denk dat ik dat zo laat. Twee spiegels die als je naar referentie foto’s kijkt nogal verschillend gebogen kunnen worden. De extra rijplaat, tenminste ik denk dat dat het is, die is bijgeleverd en die aan de voorkant van het voertuig gemonteerd wordt kent dichte “gaatjes” of flash, deze zijn echter met een klein boortje zeker open te boren om de plaat realistischer te maken. Ik zou hem zeker aanbrengen, dat voorkomt dat je een nummerbord met cijfers en letters moet gaan fabriceren want er zitten geen decals bij.

Bekijk je referentie foto’s dan zal je tot de conclusie komen dat er inmiddels meerdere versies zijn en in actieve dienst heeft men er van alles aan geknutseld. Voer voor ombouw en verbouw.

Conclusie
Een prima basis voor een leuk 1/72 model met zeker mogelijkheden tot extra aanpassingen naar aanleiding van actieve dienst. Hiervoor moet je echter wel tijd investeren om referentie materiaal te vinden of het Tankograd boek (9019) aanschaffen. Samen met de Jackal een aanvulling voor je Afghanistan verzameling, speciale voertuigen en/of Engels leger.
Heeft behoorlijk wat “flash” maar voor een giethars model niet ongewoon en zeker niet onoverkomelijk. Geen decals, echter referentie foto’s tonen er ook niet veel.

Prijs is wel een dingetje. GBP 45,00 (Euro 53,00) is behoorlijk maar resin is niet goedkoop en ik denk dat in dit geval de oplage (zal beperkt zijn) een punt is.
Het idee is een Afghanistan versie, maar uiteraard kan er ook een groene versie van gemaakt worden.

LET OP! Werken met resin is ongezond. Neem voldoende bescherming voor het fijnstof, vijl en schuur bij voorkeur nat en draag een masker.

Met dank aan Air-Graphic Models voor het beschikbaar stellen van het model.

 

Reviewer:  Fred Bachofner  

  • Coyote-0
  • coyote-10
  • coyote-11
  • coyote-12
  • coyote-13
  • coyote-_1
  • coyote-_10
  • coyote-_11
  • coyote-_7
  • coyote-_8
  • coyote-_9

 

dit artikel werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 13 september 2021