stug 0

StuG III Ausf. G

merk:      Heller
schaal:   1/16
doosnr:  30320
onderdelen:  ca. 1300 !  
richtprijs:  ca.  120 Euro

 

"eerste indruk" 

 

Het ontwerp van de Sturmgeschütz (StuG) III was gebaseerd op dat van de Panzer III. Oorspronkelijk slechts bedoeld om een ondersteunende rol voor de infanterie te gaan vervullen bleek het uiteindelijk een van de meest succesvolle Duitse pantservoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog te zijn. Met zijn geringe productiekosten werd de StuG III het werkpaard van de Wehrmacht. De rol veranderde van “close support”-voertuig naar tankjager. Op alle fronten waar het Duitse leger heeft gevochten is de Stug III ingezet. Bij de bemanningen was de StuG III geliefd vanwege zijn lage profiel en goede bepantsering. Bij de infanterie vanwege zijn vuurkracht en beschikbaarheid. Het merendeel van de StuG III’s is geproduceerd als “Ausführung G” (Sd.Kfz. 142/1). Van de Ausf. G zijn er tussen december 1942 en april 1945 meer dan 8.400 van de band gerold, evenveel als de totale productie van de Panzer IV in al zijn uitvoeringen. Voortdurende simplificatie en standaardisatie droegen bij aan het verlagen van de productiekosten en het voorkomen van vertragingen in de aflevering van de StuG III. Zo werd de bovenbouw vereenvoudigd en de schuin geplaatste bepantsering van de opslagdozen weggelaten. Het gevechtscompartiment werd verbreed tot halverwege de spatborden zodat er meer munitie kon worden geborgen en de wand tussen dit compartiment en de motorruimte werd versterkt. De ventilator van de motor werd in latere uit voeringen meer naar achteren geplaatst. En de bovenop geplaatste MG 34 werd ter bescherming van de schutter in een pantserplaat gemonteerd. Vanaf maart 1943 kwam de periscoop van de chauffeur te vervallen. Tussen september 1943 en September 1944 werd het anti-magnetische “Zimmerit”-pasta in de fabricage standaard aangebracht.

Bij deze nieuwe Heller-uitgave op schaal 1/16 zijn alle gietramen (en dat zijn heel wat!) apart in plastic verpakt. Er zijn veel grijze gietramen voor de hoofdbouw, zwarte gietramen voor de rubber randen van de loopwielen, een glasraam voor de periscopen, een plaat foto-ets voor de beschermroosters op de motorkap, een decalvel voor diverse uitvoeringen, een mooi, dik en duidelijk instructieboek, losse tracks (plastic), in flinterdun uitgevoerde platen voor de schorten en een metalen loop.

De plastic onderdelen zijn erg mooi gegoten, met fijn ingegraveerd detail, zonder flash of krimpdeuken die in het zicht gaan komen. Bij proefpassing van een paar onderdelen bleek de passing perfect. De torsievering van de loopwielen is in plastic nagebootst. Er is voorzien in een gedetailleerd interieur van de gevechtsruimte. Maar geen interieur van de motorruimte en de ruimte van de chauffeur en de bijrijder. Dat is een bewuste ontwerpkeuze: gedacht is dat een gedetailleerde gevechtsruimte voor vrijwel alle bouwers interessant is maar het interieur van de andere ruimtes voor de meeste bouwers niet en men wilde de kosten van het model zo laag mogelijk houden. De hoorns op de losse tracks zijn apart gegoten onderdeeltjes en zijn dus “mooi open”.

Conclusie: Een indrukwekkend grote bouwdoos van een belangrijk pantservoertuig uit de Tweede Wereldoorlog. Op het eerste oog schitterend gegoten onderdelen en een slim ontworpen model. Tegen een verrassend lage prijs. Sowieso een aanrader.

 

Reviewer:  John Broekman

 
  • stug-_0
  • stug-_1
  • stug-_10
  • stug-_11
  • stug-_12
  • stug-_13
  • stug-_14
  • stug-_15
  • stug-_16
  • stug-_2
  • stug-_3
  • stug-_4
  • stug-_5
  • stug-_6
  • stug-_7
  • stug-_8
  • stug-_9

deze eerste indruk werd op de IPMS.NL website gepubliceerd 7 januari 2022