De Transportpanzer 1 (TPz 1) Fuchs (Nederlands: vos) is een Duits 6x6 amfibisch pantservoertuig. Het voertuig werd ontwikkeld door Daimler-Benz maar gefabriceerd en verder ontwikkeld door Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). De Fuchs was het tweede gepantserde wielvoertuig van de West-Duitse Bundeswehr. De Fuchs wordt gebruikt voor verschillende taken zoals troepentransport, als genievoertuig, EOD-voertuig, NBC-verkenning en elektronische oorlogsvoering. RMMV en zijn voorgangers produceerden 1236 Fuchs 1’s, de meeste voor de Bundeswehr. De Fuchs 2 is een doorontwikkeling van het ontwerp, en werd voor het eerst in 2001 getoond. De Fuchs 2 is momenteel in productie voor export naar Algerije, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten. Het voertuig is genoemd naar de vos (Vulpes vulpes), die in het Duits "Fuchs" genoemd wordt.
In 1988 kocht de Koninklijke Landmacht 24 Fuchs 1 EOV voertuigen. Twaalf hiervan zijn in 2006 omgebouwd tot NBC-voertuig.
Fuchs EOV-voertuig.
Tijdens de Koude Oorlog onderkende de Koninklijke Landmacht dat er behoefte was aan tactische ondersteuning op het gebied van elektronische oorlogvoering (EOV). Eind jaren ‘70 werd door de staatssecretaris van Defensie een intentieverklaring getekend om aan te haken bij de Duitse EOV. Daarom werd de Fuchs in 1988 ook door Nederland aangeschaft, en ingedeeld bij de op 23 november 1988 opgerichte 102 EOV-compagnie in Kamp Holterhoek in Eibergen. In 2001 verhuisde 102 EOVcie naar Garderen, en in oktober 2007 naar de Lkol Tonnetkazerne in ’t Harde. In 2018 valt 102 EOV-compagnie onder de inlichtingeneenheid “Joint ISTAR Commando”.
102 beschikte initieel over twee parate pelotons en één mobilisabel, elk bestaande uit een EOV-centrum, vier peilstations TPz 1A1 EloKa „Peiler“en twee stoorzenders TPz 1A1 Funkstörpanzer Fuchs „Hummel“. In 2018 gebruikt de 102 EOV-compagnie vier verschillende stations: een sensorstation, peilstation en twee soorten stoorstations:
Sensorstation > Op het dak van het voertuig bevindt zich een automatisch opklapbare telescopische rondom antenne met vijf armen. Het sensorstation onderschept met een 19 meter hoge antennemast radio- en andere datasignalen uit een groot gebied. Het station vormt deze signalen om tot bruikbare informatie. Hiermee krijgen militairen een beter beeld van wat zich in hun directe omgeving afspeelt.
Peilstation> De TPz 1A1 EloKa „Peiler“. Op het dak bevindt zich een automatisch opklapbare telescopische rondom antenne met acht armen, en daarnaast een aantal losse antennes voor het HF-bereik.[13] Het peilstation is het ‘kleinere broertje’ van het sensorstation. In combinatie met een ander peilstation of sensorstation lokaliseert de peiler mogelijke (vijandelijke) zenders.
Stoorstations > Om het gebruik van radio- en dataverkeer voor de vijand onmogelijk te maken, heeft 102 EOV-compagnie twee typen stoorstations. Deze zenden uit op de frequentiegebieden waarmee de vijand communiceert en waar de storing dus nodig is. De voertuigen hebben grote zendvermogens om een groot gebieden te bestrijken. 102 EOV-compagnie beschikt over:
TPz 1A1 Funkstörpanzer Fuchs „Hummel“.
TPz 1A1 Funkstörpanzer Fuchs „Hornisse“
In 2022 heeft Defensie de beslissing genomen om de huidige Fuchs systemen te gaan vervangen. Hiervoor wordt met Duitsland samengewerkt. Een eventueel nieuw systeem zou in 2027 moeten instromen.
Conversie
Revell heeft in 2017 een hernieuwde versie van de TPz 1 Fuchs A4 (nummer 03256) in een specifiek Duitse versie uitgebracht. Het betreft hier een basis Fuchs uitvoering. MAD Modelbau uit Duitsland heeft vervolgens voor dit model onder andere een conversieset naar de TPz 1A1 Funkstörpanzer Fuchs „Hummel “op de markt gebracht, die zeker ook voor de Nederlandse uitvoering te gebruiken is.
De conversieset is een 3D gedrukt product met in dit jaar (2023) verbeterde onderdelen.
De set is eenvoudig te bestellen via de website van MAD Modelbau (geen productnummer) en bestaat uit zo’n 33 onderdelen die in sommige gevallen in een gedrukt onderdeel zijn gecombineerd zoals bijvoorbeeld de antenneverbindingen. Bij alle onderdelen zitten de ondersteuningsdelen die nodig zijn voor het 3D drukken nog bevestigd aan de onderdelen. Die moet men zelf voorzichtig verwijderen.
MAD Modelbau levert bij de set geen handleiding of beschrijving, maar een foto “reportage” van de onderdelen en waar ze uiteindelijk terecht gaan komen. Je zult ze ook moeten gebruiken om de steundelen weg te halen en te voorkomen dat je het bedoelde onderdeel kapot knipt en/of snijdt. Hier is het goed oppassen geblazen maar er is zeker uit te komen.
MAD Modelbau levert de set in een neutrale witte doos (zonder label of wat dan ook, tenminste bij mijn versie) met daarin een simpel zipzakje met de losse onderdelen erin.
Helaas zonder enige steun of extra verpakkingen tegen het mishandelen. Persoonlijk vind ik dat een duidelijk minpunt. Er bleken ook losse onderdelen in het zakje te zitten, gelukkig na uitvoerige controle bleken dat geen onderdelen te zijn, maar met een dergelijke minimale verpakking en onze dappere pakketbestellers gaat dit een keer echt mis.
U ontvangt de volgende onderdelen in deze conversieset:
Aggregaat
Antennemast achter
Antenne Drager
10x Antenne Connector 1
10x Antenne Aansluiting 2
Uitlaat
Dak
Koppeling
Antenne aan de achterkant
Achterwand
Sidepods rechts en links
Lijmhulp Z-component
Antenneplaat
Sensormast
Alle antennes met spankabels, tuien en of draadantennes met eventuele spanners moet je zelf (tussen de masten) aanbrengen en dat gaat zeker een uitdaging worden.
Ik ben eens in mijn archief op zoek gegaan naar foto’s van Nederlandse Hummels en dat leverde 37 zeer bruikbare afbeeldingen op, wat je zo al in jaren verzamelt! Het is als je de Landmachtversie wilt bouwen zeker zinvol om zoveel mogelijk referentiemateriaal te verzamelen omdat de standaard Fuchs van Revell best een groot aantal verschillen heeft met de Hummel. Simpel voorbeeld: de uitlaat aan de linkerkant. Standaard loopt die gewoon recht, met een kleine knik. Op veel Nederlandse Hummels is deze verlengd met een bocht naar boven en is er een soort filter op geplaatst. Zeker te maken met het feit dat de Fuchs/Hummel een amfibievoertuig is en de uitlaat dus altijd boven het wateroppervlak moet uitkomen.
Conclusie
Deze MAD Modelbau conversie set bevat alles om er een Fuchs – Hummel versie van samen te stellen. Wel gebaseerd op de Duitse Bundeswehr uitvoering. Grotendeels komt die wel overeen met de Landmacht versie, maar ja een stangetje hier, het zwaailicht net op een andere plaats, gereedschap niet iets anders gemonteerd, noem maar op. Om een zo goed mogelijke Landmacht versie te bouwen is het zeker aan te raden zoveel mogelijk referentiemateriaal te verzamelen.
Een duidelijk minpuntje is de verpakking van de set. In een standaard neutraal kartonnen doosje met daarin in 1 zipzakje alle 3D onderdelen bij elkaar zonder verdere beschermende verpakking. Dat gaat bij een verzending een keer mis. Alle onderdelen zitten nog aan de print steunen, die moet je nog lossnijden of knippen.
De set kent verder geen handleiding of beschrijving. Op de website van MAD Modelbau staan een aantal foto’s geplaatst die duidelijk laten zien waar de verschillende onderdelen thuishoren. Ik heb ze bij het artikel gevoegd voor een goed overzicht van de set.
Het gebruikte printmateriaal is van goed kwaliteit en niet te dun. Toch blijft het oppassen, het breekt altijd sneller dan ouderwetse giethars. Ik heb uit voorzorg toch maar alvast alle onderdelen losgemaakt en beter verpakt totdat ik met de bouw ga beginnen. Het Revell model is besteld en als ik het voor elkaar krijg om al die antennes en draden op een christelijke manier in elkaar te knutselen dan staat er weer een leuk nieuw Landmacht model bij mijn verzameling. Naast deze conversieset zijn er ook nog after-market banden te vinden en als extra aanvulling kun je ook nog de after-market Fuchs cabine van MAD Modelbau voor 22,00 euro meenemen.
Met de beschreven set kun je een mooie Hummel maken die in veel verzamelingen niet zal misstaan. Zeker een aanrader.
Met dank aan MAD Modelbau voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.
Reviewer: Fred Bachofner
Deze eerste indruk werd gepubliceerd december 2023 door IPMS.NL webmaster M. de Vreeze