rev-sdkfz250

Revell SD.KFZ 250
MODEL: Sd. Kfz. 250/3 "Greif" (commandovoertuig van Rommel)
MERK: Revell
SCHAAL: 1/35

PRIJS: Fl 49,95
NIEUW MODEL: ja, 2001

AANTAL DELEN: 434, en dat is h??l veel voor zo'n relatief klein model; zelfs als je er de ca. 60 onderdelen aftrekt die bij dit model niet worden toegepast (dat belooft dus het uitbrengen van nog andere versies van deze interessante, typisch duitse halfrups pantserwagen   b.v. als tankjager of het manschappen voertuig), en ook als je rekening houdt met de 160 onderdelen voor de rupsbanden. Dat zegt dus al wat over de mate van detaillering. Inbegrepen zijn figuren voor 3 militairen, waaronder een herkenbare generaal Rommel, en een statief met veldkijker   leuk dus voor een diorama!
DECALS: Mooie kwaliteit; voor de genoemde van Rommel bij het Afrika Korps, Tobroek 1942 (bij het embleem van het Afrika Korps is het hakenkruis om de bekende reden vervangen door een gewoon diagonaal kruisje   dus makkelijk te completeren); voor Panzergruppe von Kleist, Ostfront, Sommer 1942; en voor Kradsch?tzenbataillon PzDiv "Grossd.", Don 1942.
Let op: De decals voor de naam Greif zijn i.v.m. de geknikte zijwanden in twee delen gegeven, maar de scheidingslijn strookt niet met de aansluitingen op die knikken; breng ??rst het onderste gedeelte goed horizontaal aan (de bovenrand aan de uiteinden gewoon over de knik), knip het bovenste deel t.pl.v. de verticale knik in twee?n, en je kunt die delen dan netjes aanpassen aan het onderste deel.
UITVOERINGEN: 1 (als gezegd met de potentie voor andere versies)
GESCHIKT VOOR: gevorderden.
BOUWBESCHRIJVING: Goed, in een groot aantal duidelijke stappen. Maar ik adviseer een iets andere bouwvolgorde: de aansluiting van het carosserie dek op de geknikte wanden is vrij lastig en je moet e.e.a. bij het lijmen goed stevig kunnen vastpakken (en eventueel plamuren). Daarom beter eerst stap 12 t/m 26, dan 32 t/m 36, en daarna de wielen, rupsbanden etc. van stap 1 t/m 11 en tot slot de spatborden van stap 29 t/m 31. Bij dat alles kan je alle kleine, fragiele onderdelen pas als laatste aanbrengen.
Let op: Er zijn 2 gietramen "A"; in het overzicht is de ene met "a" aangegeven, maar in de bouwbeschrijving is dat onderscheid niet gemaakt   je hebt daar dus nummers A 1 t/m A 16 dubbel, voor totaal verschillende onderdelen. Even opletten dus, dan zijn er geen problemen.
SCHILDERINSTRUCTIES: Met de bekende vlaggetjes met lettercodering bij de onderdelen, en een uitgebreid overzicht met Revell kleurnummers en de nodige meng recepten. Voor het exterieur zijn de aanduidingen goed. Voor het interieur zijn ze onvoldoende, en dat is toch jammer van al die schitterend gedetailleerde onderdelen (b.v. alle instrumenten, wijzerplaten e.d. op het dashboard alleen maar effen goudkleurig dat lijkt toch wat eigenaardig); ik heb al eens eerder gepleit voor een kleurenafbeelding van e.e.a. op de doos   dat is toch niet zo moeilijk?
SCHAALNAUWKEURIGHEID: Onbekend, maar zal wel goed zijn.
GELIJKENIS MET ORIGINEEL: Goed.
DETAILLERING: Ronduit schitterend. Het zou te ver voeren om al het moois te beschrijven. Neem als voorbeeld maar eens de radioset   met z'n 14 onderdelen al haast een bouwpakket op zich, met haarscherpe knopjes etc. op de panelen.
Een verhaal apart zijn de rupsbanden: Zoals tegenwoordig steeds meer gebruikelijk als losse schakels uitgevoerd. Meestal is dan het probleem wanneer en hoe de schakels aan te brengen en hoe de tracks te schilderen. Hier bestaat elke schakel uit 2 onderdeeltjes, en als je voorzichtig te werk gaat, krijg je beweegbare schakels als bij de echte rupsbanden. De twee enorme voordelen zijn: 1e, je kunt de rupsbanden geheel in elkaar zetten (39 schakels per kant), op het laatste koppelstukje na, de tracks als geheel schilderen, ze dan om de wielen leggen, het laatste koppelstukje (F 2) aanbrengen, et voila: de track hangt volkomen natuurlijk om de wielen, en dat is dan meteen het 2e grote voordeel. Vreemd genoeg wordt deze unieke mogelijkheid niet duidelijk in de bouwbeschrijving genoemd!
PASSING: Over het algemeen prima, ik had alleen wat plamuur nodig bij de aansluiting van de achterwand   vergeeflijk, want dat is een behoorlijk gecompliceerde aansluiting (vandaar ook het advies voor de andere bouwvolgorde).
ALGEMENE OPMERKINGEN: Het model vult een "gat in de markt". Even bekroop me het vermoeden dat we hier te maken hadden met een heruitgaaf van het Tamiya model uit ? 1980, dat destijds door het blad Modell Fan werd uitgeroepen tot model van het jaar (je weet maar nooit tegenwoordig met die overnamepolitiek). Maar deze Revell is duidelijk een volkomen andere kit, en m.i. op alle fronten mooier!
CONCLUSIE: Het is een juweeltje, dit model, van begin tot eind een plezier om te bouwen. Van harte aanbevolen dus.
Kom vliegtuigbouwers, probeer het ook eens   als je een excuus nodig hebt: het staat leuk in een diorama met de recent door Revell heruitgegeven (ex Hasegawa) Fieseler Storch (1/32, een beetje smokkelen dus met de schaal).
Met dank aan Revell voor het beschikbaar stellen van het recensie exemplaar,

Reviewer: Rob van Basten

PIM 2002-2