revell-03099-staffcarbox

Model :  Staff car Admiral cabriolet
Merk :  Revell (kit no.  03099) 
Schaal :  1/35

 

PRIJS: circa 18,- Euro.

AANTAL ONDERDELEN: 199.

Eindelijk bood de IPMS op het forum eens een kit aan die ik wel wilde bouwen om daar vervolgens een verslag van te schrijven. De opdracht van de IPMS was een recensie te schrijven waarin een stukje geschiedenis van het te bouwen model verwerkt is en welke zaken tijdens het bouwen opvallen, zoals passing en detaillering. Eigenlijk krijg je als bouwer dus redelijk de vrije hand en daar was ik weer heel gelukkig mee. Ik ben namelijk een modelbouwer die bouwt om het bouwen; zaken als historisch correct of de oorsprong van de mallen welke voor de kit zijn gebruikt interesseren mij niet. Ik kijk of ik een model leuk vind en bouw dit vervolgens voor mijn plezier. Natuurlijk probeer je wel zo natuurgetrouw te bouwen maar details zoals nummeringen op voertuigen of afdelingstekens? Nee, daar heb ik niets mee. Ik vind het wel altijd heel interessant om in de MIP te lezen wat sommige bouwers allemaal weten over de oorsprong van de kit, de leeftijd van de mallen enz. maar zoals gezegd mij boeit dat niet zo.

Maar niets menselijks is mij vreemd, dus ben ik het wereldwijde web eens gaan afzoeken naar foto's en gegevens van het voertuig waarvan ik het model mocht maken en beoordelen. Dit leverde een lange avond surfen op, want zoveel is er van dit model niet te vinden... Maar de aanhouder wint, en dus kon ik wat geschiedenis over de Opel Admiral terug vinden. Volgens de website autoblog.nl werd de Admiral in 1937 op de autoshow van Berlijn geïntroduceerd te samen met de Super 6. Deze introductie viel samen met het 75 jarig bestaan van Opel, het merk is namelijk in 1862 opgericht. De Admiral is ontworpen voor het hogere segment. Het nieuwe vlaggenschip maakte veel indruk met zijn weelderige vormgeving en stijlvolle interieur. Het design was gestroomlijnd en was voor een deel geïnspireerd door de art-deco. Naast de sedanversie, die 6.500 Duitse Mark kostte, werd er een vierdeurs cabriolet aangeboden voor een prijs van 7.000 Duitse Mark. Het voertuig werd aangedreven door een zescilinder lijnmotor uitgerust met bovenliggende kleppen met een cilinderinhoud van 3,6 liter en een vermogen van 75 pk. Dit gaf een topsnelheid van 132 km/u. De motor van de Admiral, geroemd vanwege zijn stille werking en betrouwbaarheid, werd later ook gebruikt in de Opel Blitz. Dit maakte van de drie ton zware Opel Blitz de vrachtwagen met de meest geavanceerde aandrijving in die tijd. Nadat er 6.404 auto's van de band waren gerold, werd de productie van de Admiral stilgelegd vanwege het uitbreken van de oorlog in 1939. Na de oorlog nam Opel de plaats in het hogere segment weer in, toen het merk de productie van de Admiral hervatte. De nieuwe Admiral, die na de oorlog debuteerde in 1964, werd tot 1977 verkocht en trad in de voetsporen van zijn grote voorganger. En nu, anno 2012, heeft Revell een kit van de Admiral op de markt gebracht. Zoals ik al schreef weet ik niets van waar mallen vandaan komen en of een ander merk dit model al eens op de markt heeft gebracht, maar via een bekende plakvriend kwam ik er achter dat deze kit eerder door ICM is uitgebracht en dat Revell dezelfde mallen gebruikte om de kit te maken. Hij wenste mij dan ook sterkte met de bouw, want de ICM kwaliteit zou niet representatief zijn voor het merk Revell en zeker niet voor de recentere (eigen) kits van Revell. Hier niet door gedemotiveerd ben ik begonnen de kit te bouwen, schrijfblokje en fototoestel op een statief erbij en aan de gang. Omdat ik denk dat niemand zit te wachten op een opsomming van feiten zoals hoe de bouwbeschrijving er uitziet en hoeveel onderdelen er in de doos zitten beperk ik me vanaf hier tot het maken van een bouwverslag.

revell-03099-staffcar

Dat de kit "familie is" van ICM is links en rechts wel te merken, zo is een onderdeel dat op één van de eerste pagina's geplaatst moet worden niet genummerd op het rek, maar ach, we moeten natuurlijk niet op alle slakken zout leggen. De kit laat zich redelijk goed bouwen. Zo heel af en toe vroeg ik mij wel eens af of de mallenmaker niet een beetje doorgeslagen was... Vooral de aanhechting van het laatste stuk van de uitlaat is een beetje knullig, deze zit met één puntje vast op de demper en is dus kwetsbaar bij de verdere bouw. Verder moeten er bij het bouwen van het chassis links en rechts wat gaatjes worden uitgeboord, maar ook dit leidt niet tot ernstige crisissituaties. Het chassis is wel grappig om te bouwen daar er een kruisverbinding tussen beide kanten zit en om dit goed geplaatst te krijgen had ik even een extra handje nodig. Het motorblokje is voor een kit van deze prijs best wel indrukwekkend, er zit veel detail op en het past allemaal goed. Dit heb ik wel eens anders gezien bij duurdere kits met een hoger niveau, dus dat belooft al veel. Gestaag bouw ik door en als het chassis, motorblok en de cardanas klaar zijn kunnen al deze delen geassembleerd worden. Hier is wel een beetje aandacht nodig, het motorblok hangt namelijk op twee kleine steuntjes aan de voorzijde van het chassis en aan de radiatorleidingen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit niet werkt, elke keer als je het chassis optilt valt de motor eruit! De oplossing is echter eenvoudig, de aandrijfas A57 plaats je tegelijk met de motor en deze draagt de motor dan aan de kant van de versnellingsbak. Na het plaatsen van alle onderdelen heb ik het geheel met matzwart gespoten, dit is voor mij in de regel een perfecte kleur voor de onderzijde van een auto. Terwijl het chassis staat te drogen zit ik te piekeren welke kleur ik de auto zal geven. Ik kan hem natuurlijk gewoon German Grey maken zoals op de doos afgebeeld, maar op internet vond ik ook een foto van een gerestaureerde roomwitte Admiral, en dat was toch ook erg mooi... Ik kom er nog niet uit, eerst maar eens verder bouwen en dan komt het idee vast wel vanzelf. Na het chassis en de motor komen we bij de wielen, en eerlijk is eerlijk, hier heb ik toch wel even rustig naar zitten kijken. Uiteraard zitten er geen rubber banden bij, dat kan ook niet voor een prijs van € 18, maar in tegenstelling tot eerder door mij gebouwde modellen waarbij de wielen/banden uit twee delen bestonden, zitten er in deze kit voor elke band vijf onderdelen aan het rek en bestaat één wiel uit acht onderdelen! De banden/ wielen laten zich mede door de goede pasvorm eenvoudig in elkaar zetten en het resultaat mag er zijn. De banden zijn zeer natuurgetrouw en in de matzwarte verf gespoten, lijken ze nog realistischer.

Een kleine "wow" is hier wel even op zijn plaats en dan gauw verder met de rest van de kit. Het koetswerk laat zich goed bouwen en ook hier is de pasvorm goed. Sommige onderdelen zijn zeer kwetsbaar, zoals de versnellingspook; deze brak bij mij dan ook meerdere keren af. Het stuur had beter uit één deel gegoten kunnen worden dan zoals nu uit twee delen. De buitenrand past niet helemaal lekker op de binnenkant, wat ik dan weer op heb gelost door drie kleine stukjes strip aan de onderzijde van het stuur te plaatsen en hier het stuurwiel op te leggen. Het koetswerk heb ik gebouwd zonder de banken of deurdetails; ik hoop op deze manier het spuitwerk wat makkelijker te maken. Verder bouwt de kit lekker weg, alles past redelijk tot goed. Een grote uitdaging bleek uiteindelijk de motorkap te zijn, die je geopend of gesloten kan plaatsen. Helaas zijn de bevestigingspunten van de kap dusdanig klein dat het open laten staan bij mijn model er heel raar uitzag, net of de kap in het motorcompartiment viel. Uiteindelijk maar besloten de kap dicht te doen, mede ingegeven door het feit dat het motorblokje uiteindelijk toch redelijk summier is uitgevoerd. Hier ligt wel een kans voor foto-ets ontwerpers of thuishobbyisten, want het motorblok biedt wel mogelijkheden om er iets moois van te maken. De motorkap paste niet helemaal zoals ik dat zou willen, maar dit kan uiteraard ook liggen aan het feit dat ik de binnenspatborden niet geplaatst kreeg zoals ze volgens tekening zouden moeten. Je mist links en recht toch wat puntjes of nokjes waar deze onderdelen in vallen. Al met al de kit toch afgebouwd, en ik moet eerlijk zeggen dat gezien de aanschafprijs de kit reuze meevalt en zeker voor dioramabouwers een extra toevoeging kan zijn.

Met dank aan Revell voor het ter beschikking stellen van het model. 

Reviewer: Erik Schaap

Gepubliceerd in MIP 2013-1