Een vergelijkend "warenonderzoek":    

Douglas A-4 Skyhawk kitjes op schaal 1/72.

Door ons IPMS erelid Pat Beentjes..... MIP reproductie uit 2002... Nostalgie uit de oude IPMS historie!

a4-painting
Pat ontdekte een veel te grote voorraad ongebouwde modellen onder zijn boerderij kap met een stuk of zes kitjes van de A-4 Skyhawk. Een verhaal van Pat over wat toen volgde.....

Ik kwam op het idee om te proberen van alle versies een exemplaar te bouwen. Omdat de doosjes bijna allemaal van een verschillend merk zijn, gaf het de mogelijkheid een soort vergelijkend warenonderzoek te doen van de in de handel zijnde kitjes.

a4boxt


Vandaar de beschrijvingen van de bouw van de 1/72 kitjes :

1: Airfix A4D-1 en bijbehorend prototype
2: Matchbox A-4M
3: Hasegawa A-4F, TA-4, OA-4 (inclusief tweezitters en oude Frog A-4E)
4: ESCI A-4E , A-4F
5: Fujimi A-4C , A-4E/F, TA-4, OA-4M (inclusief tweezitters)
6: Italeri A-4E , A-4M

7: Airfix A-4B (nieuwe mal)

Daarbij is gebruik gemaakt van speciale decal sets en ook zal ik e.e.a vertellen over ets, resin en whitemetal accessoires en andere spullen. 


Referenties

Als modelbouwer kan ik niet zonder documentatie:

Voor de senioren onder ons: in het IPMS blad MIP jaargang 3 nummer 3 van augustus 1974 en MIP jaargang 4 nr 3 van september 1975, staan mijn ervaringen met het beschilderen van de Frog Israelische A-4.

Serieus aanbevelen kan ik Wings of Fame volume 4 (alle USA versies) en volume 5 met alle export versies. In dit nummer een artist impression van een A-4 met nederlandse kentekens i.v.m een offerte aan Nederland voor de aanschaf!

en verder... Soms nog tweedehands te krijgen zijn nummers 31 en 123 van de japanse Bunrin-Do Famous Airplane serie met vele foto’s en detailtekeningen. Van alle versies zijn maatschetsen gepubliceerd in de Warpaint serie van Aviation Magazine volume 13 nr 17, 11-24 januari 1985. Foto’s van alle versies te vinden in Airpower volume 21 no 4 van july 1991 en de nummers 58, 59 en 60 van het franse Air Fan.

Squadron signal geeft ook een fraai boekje uit met kleurrijke Skyhawks. Ook Detail & Scale...

sky17..a4book

Verder had ik nog een oude profile, Flying Review en Air progress uit de jaren zestig! Omdat natuurlijk bijna niemand die nog heeft ... bij deze

a4-ref-flying a4-ref7

Verder heb ik een aantal tekeningen gebruikt voor het bezien van de maten en verhoudingen: Warpaint tekening 

a4-drawing

Aardig zijn doorsnee tekeningen om te kijken waar diverse onderdelen en luikjes van zo'n vliegtuig nou zitten en voor dienen.

a4-ref-cutaway       oude doorsnee tekening

Uit een aantal hele oude tijdschriften heb ik er nog een paar gehaald ook die een speciale herinnering bij mij oproepen.

Beschildering : Skyhawks zijn er in vele kleuren en schema's (vooral de trainer versies) . Maar vaak is sprake zeker voor de operationele gevechtstoestellen zoals die vlogen vanaf vliegdekschepen wel een vast partroon: de NAVY toestellen hadden de standaard Federal Standard 595a 36440 semi-gloss Light Gull Grey beschildering boven en FS 17875 Gloss Insignia White onder. Ook de bovenzijde van alle roervlakken was wit. Interessant detail: dit was gedaan om ze maximaal de hitte van de flash van de afgeworpen atoombom te laten reflecteren! Voor 36440 kan zowel Humbrol HI 5 als HU6 uit hun oude set camouflage kleuren of de nieuwere nr 147 gebruikt worden.

Voor de witte kleur gebruik ik Revell SM301. Zowel Extracolor als Testor hebben hier ook precies de goede kleur. Omdat glanzend wit niet snel dekkend aan te brengen is gebruik ik matverf waar ik later weer een laag Johnson Klear parketlak over aanbreng. Extra color en Testor Model Master hebben deze kleuren ook, maar die verven zijn eigenlijk niet bedoeld om met het penseel verwerkt te worden.

De speciale schema's zijn vaak ook een basis (geheel) wit en light gull grey. Een uitzondering zijn de Agressors en de latere uitvoeringen. Kijk naar foto's, documentatie en beschrijvingen zoals bij de decals.

 UPDATE: de IPMS Nederland > A-4 Skyhawk WALK AROUND..... <


Gallery

Kijk ook eens bij Pat's foto gallerij....

ta4-daytont


Accessoires en technieken


Bij de bouw heb ik altijd nog wel de neiging om speciale technieken uit te proberen of een accessoire setje uit te proberen als maak ik veel liever zelf. Zo ook bij de Skyhawks.

Voor de Escapac stoelen was een NeoMega resin setje te koop:

sky09

In een set zitten twee stoelen die mooi zijn gedetailleerd. De prijs valt nog mee. 

Verder is er een Esoteric conversie set om een A-4A te maken met metalen onderdelen. Bijvoorbeeld vanuit een A-4E. 

a4a-convers-instr

Voor het weghalen van krassen op het oppervlak van je model die onvermijdelijk zijn bij schuren gebruik ik een eenvoudig poetsmiddel "Staalfix":

a4-techn4

Te koop bij de super. Dit met een doekje uitpoetsen! Het maakt echt zelf geen krassen en haalt de grootste krassen weg. Daarna met Tamiya rubbing compound de laatste krassen weghalen. Tamiya putty kun je nadat je het hebt aangebracht met nagellak verwijderaar met wattenstaafje na een paar minuten droging wegpoetsen zodat het alleen in de naad blijft zitten. Scheelt schuurwerk en beschadingen later!a4-techn2


Decals

Natuurlijk leent de Skyhawk zich voor de meest uitbundige schema's en beschilderingen. En natuurlijk worden de modellen dan ware blikvangers, hoe klein ze ook zijn. Van Modeldecal heb ik set nr 21 voor versie met "Ladie Jessie" aangeschaft.

sky15
Door ervaring wijs geworden heb ik eerst geprobeerd of deze bij het weken niet uit elkaar vielen. Dit was zo en dus heb ik het te gebruiken deel van Johnson Klear voorzien (iedere blanke lak is goed) en toen bleek dat ze nog steeds erg goed aan te brengen waren.

Overigens door op Internet via google ‘VA-164’’ A-4’ te doen krijg je de hele historie van dit squadron met een aantal foto’s van andere Lady Jessie kisten  met het achterliggende verhaal. Interessant! Verder heb ik nog wat setjes van MicroScale (het latere Superscale) uit Amerika, daarvan zal ik nog diverse beschilderingen gebruiken. Er zijn er velen te koop. Keuze te over!!!! Verder heb ik nog een oudere Scale master set gebruikt voor een Hasegawa TA-4. Deze is erg kleurig.

a4-dec-super

Voor wie ook nog "exportversies" wil bouwen zijn er Australische en Argentijnse transfers te koop , terwijl een aantal kits de Israelische bijleveren. Onlangs heeft ook Brazilie Skyhawks overgenomen van Kuwait om te gaan vliegen vanaf hun nieuwste vliegdekschip, de gemoderniseerde De Gaulle uit Frankrijk.

Om het geheel nog interessanter te maken kun je ook die reeds genoemde, gefantaseerde Nederlandse KLu versie bouwen.... Iets voor SIG NL bouwers of "What if SIG" zoals die er in Engeland is?
a4-klu

De artist impression is van de beroemde schilder en ontwerper R.G.Smith van Douglas.

De diverse 1/72 Skyhawk kits worden behandeld op de aparte pagina's per merk. Zie hierboven!

 Schaal 1/32: De modellen hier te behandelen zijn op 1/72. Zelf heb ik niet die mooie 1/32 Hasegawa kit want het is mijn schaal niet maar de moeite waard is ie wel. Hasegawa doet er altijd zo'n mooie tekening bij.....

a4-has32-colours Tot Slot...

Mijn conclusies, na het bouwen van al die merken is dat op schaal 1/72 de Fujimi kit het beste is, zowel de eenzitter als de trainer. Detaillering en met name de losse slats pleiten in hun voordeel, afgezien van de hoofdwielmaat en de plaats van de deling tussen de flaps en het rolroer (een mm tever naar buiten). Voor bijna de helft van het geld zijn de ESCI en Italeri kitjes heel goed, hoewel je dan je modelbouwkunde moet botvieren op die slats. De Airfix kit is handig omdat daar de bolle cockpitruit in zit maar is verder alleen echt leuk als je nostalgisch een prehistorische kit wilt bouwen. Frog/Hasegawa zijn wel een beetje erg slecht qua vleugelafmetingen, hebben de verkeerde hoofdwielmaten en vaste slats.

Kijk ook tot slot nog op de foto galerij... . Daar kun je naast echte foto's van Skyhawks nog een dramatisch schilderij zien,

Veel plezier!
Pat Beentjes

 

Naschrift:
Pat Beentjes is niet meer; ons IPMS erelid was een IPMS'er van het eerste uur , deed altijd veel voor de club o.a. met zijn befaamde Open Boerderij Dag, was altijd bereid zijn ervaringen te delen en had een onnavolgbaar enthousiasme. Dit artikel daterende uit 2002 is een prachtige herinnering aan hem. IPMS Nederland nostalgie!