2.2.1 De bouwbeschrijving
Bij de bouwdozen zit meestal een bouwbeschrijving. De kwaliteit verschilt onderling enorm, maar sommigen zijn ware kunststukjes en een plezier te bekijken. Mocht de bouwbeschrijving ontbreken, dan is er met ervaring toch uit te komen. Bestudeer de bouwbeschrijving en de voorgestelde volgorde goed, ga er eens lekker voor zitten. Het is bijna altijd handiger hiervan af te wijken. Dit geldt bijvoorbeeld voor transparante delen, welke liefst zo laat mogelijk aangebracht moeten worden, evenals voor dunne wielpoten, antennes en dergelijke. Houd rekening met spuit- en verfwerk. Maak met potlood op de bouwbeschrijving aantekeningen van wijzigingen en dergelijke. Bekijk welke onderdelen voor het bouwen geschilderd moeten worden (later moeilijk bereikbaar) en of deze aan het rek geschilderd kunnen worden.
Bestudeer ook de aangegeven kleuren, vaak kloppen die (helaas) niet. Kijk eens bij de vele detailfoto's bij onze IPMS NL foto walk arounds! Een enorm aanbod aan foto's voor detaillering en kleuren van details voor de modellen.
2.2.2 Ondergrond bij bouwen en schilderen
Gebruik een vel wit tekenpapier of een rubberen snijplaat als ondergrond bij het bouwen, en zeker geen krantenpapier wat inkt afgeeft. Tekenpapier heeft soms het nadeel dat het oppervlak te ruw is, wat bij het schuiven van mat geschilderde delen slijtplekken in de verf oplevert. Het gladdere papier uit tijdschriften en kalenders is al beter bruikbaar. De beste bescherming voor geschilderde delen vormt zogenaamd siliconenpapier, beter bekend als het papier aan de achterkant van stickers en zelfklevende folie.
2.2.3 Beoordelen van symmetrie
Al is een model nog zo mooi afgewerkt, als er iets scheef zit is het aanzien verknoeid. Hoe is te zien of alles recht zit? Kijk recht over het midden van voor of achterkant van het model en beweeg uw gezicht langzaam op of neer. Kijk daarbij of punten dichtbij en veraf elkaar op hetzelfde moment raken (bv motorgondels en staartvlakken, of bij voertuigen dak en voor- of achterrand). Door dit te doen terwijl de lijm van de belangrijkste onderdelen nog niet droog is, zijn nog correcties aan te brengen. Bekijk ook of links en rechts even hoog is ten opzichte van de ondergrond en controleer vertikale delen. Deze controles zijn uit te voeren met behulp van een geodriehoek of een tekenhaak.
2.2.3.1 Herstellen van scheve stand vliegtuig
Het model staat op de wielpoten en de ene vleugeltip blijkt hoger boven de grond te hangen dan de andere. Wat nu?
Kijk eerst wat er precies mis is.
Als vleugels en staartvlakken evenwijdig lopen, kan de scheve stand komen door ongelijke wielpoten. Dit is te corrigeren met de wielpoten of met wielen.
Zijn de wielpoten nog los te maken, kort dan de langste poot een klein beetje in (niet te veel, snijd dunne vliesjes plastic van de poot af). Als de wielpoten te goed vast zitten, kunnen de wielen uitkomst brengen. Zitten de asgaten van de hoofdwielen wel goed in het midden? Zoniet dan is het verdraaien van een van de hoofdwielen al genoeg om het model recht te doen staan.
Daarna wielen vastlijmen in geval ze draaibaar waren. Kan aan de stand van de wielen niets meer gewijzigd worden, dan kan de dikte van de banden nog aangepast worden. Door de onderkant van de band onder de te hoge vleugel een beetje meer af te platten [ 3.10.6] of met houtlijm de andere band een beetje op te hogen is het model nog recht te krijgen.
Het afplatten van een band aan een model gaat het makkelijkst met een stukje fijn schuurpapier.
2.2.4 Preparatie van onderdelen
Was alle onderdelen in water met een beetje afwasmiddel om 'olie van de mal' te verwijderen terwijl deze nog aan de gietboom zitten.
Verwijder daarna eventuele dunne plasticranden ('flash') met een mesje. Bewaar transparante onderdelen apart en wikkel ze eventueel in tissue papier om krassen te voorkomen.
2.2.5 Losmaken van onderdelen
Het losmaken van de onderdeeltjes moet bij voorkeur gebeuren met een klein kniptangetje (verkrijgbaar bij elektronica zaak) of een heel fijn zaagje (bijvoorbeeld van het merk "Tiger", te verkrijgen in de betere modelbouwwinkel). Metalen onderdelen moeten liever worden losgemaakt met een slijpschijfje met een miniboormachine [8.7]. Het duurt even, maar het is veel beter. Dit geldt ook voor transparante onderdelen. Het losmaken van de onderdelen kan in de verschillende bouwstadia gebeuren. Let goed op de onderdelen die veel op elkaar lijken. Zet met potlood eventueel het nummer op de achterkant.
Verder is het belangrijk om te controleren of er geen ronde uitdrukpuntjes op de onderdelen aanwezig zijn of krimpdeukjes. Deze moeten worden weggeschuurd of worden gevuld [2.4]. Doe dit direct nog voordat het model in elkaar gelijmd wordt want dat kan je het onderdeel nog makkelijk hanteren. Dit wordt vaak vergeten!
2.2.5.1 Snijden van dik sprue
Om een dik staafje sprue of plastic-rod door te snijden zonder dat het barst of breekt, scherp mes haaks op het staafje zetten, zachtjes op het mes drukken en het mes heen en weer halen, zodat het staafje ronddraait. Gebruik een harde ondergrond.
2.2.5.2 Foto-ets deeltjes bewerken
Fotogeƫtste metalen onderdeeltjes zijn af te snijden met een mesje of doorslijpen met een boortol.Je kunt ze ook verwijderen in een doorzichtige plastic zak om wegspringen te voorkomen. Draag een masker [8.7.1]!. De deeltjes zijn scherp en springen zo in je oog!
Ze zijn ook krom te buigen door er op een stevige ondergrond met een rond voorwerp (bijv. een pen of de achterkant van een penseel of X-Acto mesje) overheen te rollen. Niet te hard drukken, anders rekt het metaal op.
De ondergrond mag niet keihard zijn (geen glas of formica). Een snijmat of een stevig stuk karton (geen golfkarton) werkt het beste. Oh ja, let even op dat het X-Acto mesje afgeschermd is van kwestbare delen zoals armen en vingers!
2.2.6 Passen van onderdelen
Het bouwen kan nu beginnen. Pas ALTIJD eerst de onderdelen zonder lijm te gebruiken want vaak mankeert er nog wel wat aan. Probeer de onderdelen zo goed mogelijk passend te krijgen door deze bij te werken. Dit scheelt later veel werk. Gebruik hierbij plakband om de hoofddelen provisorisch te passen.
2.2.6.1 Klemmend maken van lijmstroken
Wanneer een lijmstrook ("tab") aan bv. een vleugel net iets teveel speling heeft in het gat, kan de tab iets dikker gemaakt worden door er een aantal diepe krassen met een scherp mes in te geven. Kras ongeveer in de richting waarin de tab in het gat wordt gestoken, meestal haaks op de lijmnaad.
2.2.7 zagen met flosdraad
Je kunt (tand) flosdraad gebruiken om (dun) plastic door te zagen. Het onderdeel moet je wel even ergens inklemmen, want je hebt beide handen nodig om de draad strak te houden. Maak eerst even met mesje of vijltje een inkeping, anders snijdt de draad niet. Werkt goed op het wat zachtere plastic. Op hard plastic werkt het ook, alleen rafelt de draad dan wat sneller,
Het flosdraadje zou wel eens handig kunnen zijn op plekken waar je met een zaagje niet goed bijkomt (open maken van luiken e.d.). Het flosdraadje in een figuurzaagbeugel klemmen (knoopje in elk eindje maken !), of om een Flexi-File beugeltje knopen en je houdt een hand vrij om het model vast te houden.