autocarr
    tekening: Revell
  • Controleer (liefst voor het kopen) body en chassis/bodemplaat op verdraaiing.
  • Controleer versie (uitvoering, motor) met geplande versie. Vergelijk decals, controleer interieurkleuren en lakkleuren (kleurenkaart dealer, lak bestellen bij spuiter ?).
  • Bij een race model:
    • kloppen details en decals voor de betreffende race?
    • zijn de banden van het juiste merk (Goodyear sponsort geen auto's op Dunlop banden !) en type?
  • Let op de maten van het model en vooral op de verhoudingen. Bij auto's worden nogal eens optische correcties toegepast: bepaalde maten en vormen worden overdreven om de lichtval op het model overeen te laten komen met die op het origineel. Vergelijk dus niet alleen de maten maar vergelijk vooral het model met foto's van het origineel. Steek het model los in elkaar (bodemplaat/chassis in body, assen, wielen en banden eronder). Kijk of de wielen in de juiste stand in de wielbakken komen te zitten. Hoe is de 'zit' van de auto: niet te hoog, te laag of schuin. Hebben banden en velgen de juiste maten?

  • Chassis/bodemplaat:
    • moet bevestiging elektromotor worden weggewerkt? (schakelaars, batterijruimte)
    • zijn wielbakken niet te breed?
    • is wielophanging juist gedetailleerd (geen 'zwevende' delen). Zijn remmen aanwezig?
    • is de stuurinrichting juist?
    • is de uitlaat van het juiste type?
    • klopt de stuurverdraaiing met de wielverdraaiing?
  • chek2
  • Carrosserie /body:
    • zijn er gietnaden zichtbaar?
    • kunnen motorkap, bagageklep, deuren open? Passen ze goed?
    • Zijn de scharnieren niet te grof?
    • wordt de kap van een race auto gelicht, let er dan op dat het buizenframe goed is uitgevoerd, of als het een zelfdragend monocoque betreft, zijn de klinknagels waarmee het geheel aan elkaar zit zichtbaar? (dit laatste vooral bij F1 wagens 1970-1985).
    • is de vering ver genoeg ingeveerd?
    • past het glaswerk goed? Moeten zijruiten zelf gemaakt worden?
  • autointtekening: Revell
  • Interieur:
    • is er een redelijk basis-interieur aanwezig?
    • toont vloer juist? (bekleding bij personenauto; kale, geprofileerde bodemplaat bij racer)
    • is er geen doorkijk naar wielbakken, neus of achterkant? Sluiten randen van interieur aan op glaswerk en body?
    • hebben de stoelen juiste maat, vorm en stand? Zijn veiligheidsgordels aanwezig?
    • heeft het dashboard voldoende details? Zijn stuur, pedalen, handrem, pook, handles aan stuurkolom aanwezig?
    • zijn deursloten, raamzwengels... aanwezig?
    • bij race wagens: denk aan brandblussers en extra meters/klokjes en afwezigheid van luxe artikelen.
  • automottekening: Revell
  • Motor:
    • klopt het blok met foto's? Zijn juiste accessoires aanwezig: koelers, ontsteking, carburateur of brandstofinjectie, luchtfilterhuis, luchtpomp... ofwel ontbreken er geen vitale delen?
    • zijn slangen naar radiateur... bijgeleverd (ook retourslangen !)
    • zijn er kabels bijgeleverd (juiste kleur). Controleer wat begin- en eindpunten van slangen en kabels zijn.
    • bij electrische auto's: zijn er grote accu's zichtbaar?
  • Details:
    • hebben de ruitewissers de juiste vorm en positie?
    • is de verlichting compleet: hoeklichten. Let hierbij op verschillen tussen amerikaanse en europese uitvoeringen.
    • let op de stand van de achteruitkijkspiegels: de spiegel aan de deur het verst van het stuur verwijderd staat schever. Hier is bij modellen met keuze uit zowel links als rechtshandig stuur vrijwel nooit rekening mee gehouden!
    • remleidingen aanwezig (mits zichtbaar)? Bij race wagens altijd aanbrengen.
    • zijn de spoilers in een logische stand geplaatst? Zijn skirts en andere rubberen afdichtstrips aanwezig?
  • Banden en wielen:
    • bij race auto's: is er reeds blaarvorming opgetreden?
    • Moeten loodjes zoals op echte velgen voor uitbalanceren aangebracht worden?