De transparante delen van de meeste bouwdozen zijn nogal bros. Hierdoor raken ze snel beschadigd bij het losmaken uit de rekken. Gebruik daarom bij voorkeur een slijpschijfje in een miniboormachine om de delen uit de rekken te halen. Zaag de bevestigingspuntjes niet te dicht bij het onderdeel door en werk de puntjes bij met een fijn vijltje of een stukje zeer fijn schuurpapier.

Gebruik in elk geval nooit een kniptangetje of een mes om de transparante delen los te maken. De gietpuntjes barsten dan in de lengte (met de 'nerf' mee) en deze barst loopt vaak door tot diep in het onderdeel. Soms is er nog wat te redden door het aanbrengen van een beetje houtlijm op de barst. (Engelsen noemen een cockpitkap een "canopy").

canopy

 

2.7.1. Heldere kapjes

Kapjes worden helderder door deze helemaalonder te dompelen in Johnson Future parket lak [6.3.1]. Laat het uitdruipen op een stukje papier en voorkom bubbeltjes. Laat de kap 48 uur onder een glas uitdrogen tegen stof. 

 

2.7.2. Lijmen van delen aan een transparant kapje

Onderdelen (zoals spiegeltjes van metaal) oplijmen op transparante cockpit kapjes en dergelijke met superlijm is af te raden, je loopt kans op een mistig effect met witte uitslag. Dit is voorkomen door het kapje (zoals hierboven beschreven) eerst in een laagje Tuture te dopen. Ook lijmen van kleine deeltjes met witte houtlijm is beter en voorkomt een "mist".