3.3 Lampen en lichten

tip-33a

Het namaken van lampjes en lichtjes op modellen kan op verschillende manieren. Voor de glaasjes van kleine lampjes kan een druppeltje Micro Kristal Kleer of houtlijm worden gebruikt. Dit wordt dan na drogen gekleurd met transparante verf. Voor grotere lampjes en vleugeltiplichten kan een stukje doorzichtig sprue of gekleurd plexiglas worden gebruikt.

 

 3.3.1 Tiplichten

tip-33b

Lichten in de voorrand of aan de tip van een vleugel kan men aanbrengen door het stuk uit de vleugel te zagen, de randen af te dichten met plasticcard en hierop een stukje sprue of plexiglas van ongeveer de juiste vorm te lijmen.  lampje

Nadat de verbinding tussen vleugel en licht goed hard is geworden, kan het stukje transparant in de vorm van het lichtje gevijld worden.

 

dsc09447

Kijk eens bij de vele detailfoto's bij onze IPMS NL foto walk arounds! Een enorm aanbod aan foto's voor detaillering van modellen in de groter schalen.

 


licht in vleugelrand Zodra het lichtje de juiste vorm heeft kan het gepolijst worden [4.11.5]. Om een lampje na te bootsen kan een putje in de achterkant van het glas geboord worden (opvullen met wat verf). Let op of het glas getint moet worden, of dat er een gekleurd lampje achter een heldere kap zit.

 

 3.3.2 Schijnwerpers

Lampen en schijnwerpers zijn te maken van transparante sprue (1/72: giettabjes) dat aan de achterkant zilver geverfd wordt. Grotere schijnwerpers kunnen worden gemaakt met behulp van zelfgemaakte glazen bolletjes (bijvoorbeeld uit een blister van pilletjes etc.)

Ook chroomtape kan gebruikt worden voor de reflectoren in de schijnwerpers.
schijnwerper  chroomtape

 3.3.3 Gekleurde lampen

Anti-collision lichten: verhit het uiteinde van een stuk transparant sprue om een bolletje te vormen waaruit het licht gevijld kan worden. Laat na het vijlen en polijsten een stukje sprue zitten en boor hiervoor een passend gaatje in het model.