3.10.1 De sterkte van het (model)onderstel of de ophanging
Grotere modellen hebben vaak een zwak onderstel of wielophanging. Dan is het beter om de poot of as van bijvoorbeeld een fietsspaak te maken. Dit bespaart later veel ellende. Voor de kleine poten kan een stukje ijzerdraad gebruikt worden. Het ijzerdraad kan gesoldeerd worden. Een andere methode is het gebruiken van speciale Plastruct ABS met een metalen kern. Dit kan gelijmd worden met Plasticweld maar het is een gevaarlijk spul.
.
Wielpoten en andere dunne delen die belast moeten worden zijn ook te verstevigen door ze in de lengte door te boren en er dan een metalen pinnetje in te steken. Voor het doorboren is een lang dun boortje nodig (bv 0,5mm uit ijzerwarenwinkel, maar ook afgedankte wortelkanaalboortjes van de tandarts zijn hiervoor geschikt). Verder zijn een handboortje en een boel geduld nodig, want het boren moet rustig gebeuren om het smelten van het onderdeeltje te voorkomen en om goed te kunnen mikken.
Metalen pinnetjes kunnen gemaakt worden uit dun staaldraad (hobby- of ijzerwaren winkel, maar ook stalen nietjes uit folders en spits-krantjes zijn zeer geschikt). Wanneer het pinnetje de juiste dikte heeft zal het precies in het boorgat passen, doe anders een drupje dunne cyano-acrylaat (seconden-) lijm op het begin van het pinnetje voordat het in het boorgat gestoken wordt.
Veel grotere modellen hebben tegenwoordig metalen onderstelpoten in de kit.
Opmerking: er zijn ook aftermarket setjes te koop met metalen onderstelpoten. (helaas zijn die van Scale Aircraft Conversions zijn voor de grotere schalen ongeschikt ; ze zijn van zacht metaal en vervormen na een tijd).
3.10.2 Detaillering van het onderstel of ophanging
De mate waarin het onderstel of wielophanging in model gedetailleerd wordt, hangt natuurlijk weer af van de schaal. Toch worden onderstellen vaak verwaarloosd, hetgeen jammer is, want zij kunnen net dat extra mooie effekt geven. Enige detaillering geeft al een heel ander gezicht. Bij nadere bestudering van het onderstel in de bouwdoos blijkt vaak dat er zeer opvallende stangen en cylinders ontbreken. Soms zijn ook de dempers uitgeveerd wat natuurlijk een compleet verkeerde indruk geeft voor een model dat op de grond staat. De poot moet dan ingekort worden (meestal vlak boven de band). De details zijn gemakkelijk te maken met stukjes card en stretched sprue [5.7.1].
Zelfbouw is vaak nodig bij de oudere vliegtuig vacuformkits. Gebruik dan een dikker stukje sprue of plasticrod voor de poot en detailleer verder. Zorg ervoor dat tenminste de twee hoofdpoten er hetzelfde uit zien en de juiste afmetingen hebben. Moderne vacuformkits hebben nogal eens bijgeleverde metalen onderstellen.
3.10.3 Remsystemen
Remsystemen zijn vrijwel altijd aanwezig. Daarom moeten remleidingen van dun stretched sprue zeker worden aangebracht. Nog beter is het gebruik van gebogen dun ijzerdraad.
3.10.4 Intrekcylinders
Intrekcylinders kunnen goed gemaakt worden van een stevig stukje electriciteitsdraad met massieve kern. Verwijder bij de 'vijzel' de isolatie en schilder het geheel in de juiste kleuren.
3.10.5 Onderstelverwering
Onderstellen en wielophangingen tonen nog beter wanneer ze een wat vet aanzien hebben. Een nabewerking met een beetje nauwelijks geroerde 'brass' metaalverf geeft een mooi effekt. Ook een dun laagje Tamiya 'Smoke' of sterk verdunde zwarte verf doet wonderen. Overdrijf niet. Verf de onderstelpoten nooit direct wit, maar heel licht grijs en drybrush met wit.
De oleo, het deel van de vering, kan worden voorzien op grotere schalen van een stukje chroomtape dat eromheen gewikkeld worden. Dat ziet er heel realistisch uit.
3.10.6 De banden
Automodellen zijn vaak voorzien van flexibele banden [2.8]. Nieuwe vliegtuigbouwdozen zijn meestal voorzien van redelijk goede banden. Oudere kits hebben echter vaak veel te smalle banden. Deze kunnen dikker gemaakt worden met wat plamuur of met meerdere lagen houtlijm. Banden uit vacuform modellen kunnen maar beter vervangen worden. Controleer altijd de grootte van de band met een goede foto of schaaltekening. Profiel in bandjes (1/72) is na te bootsen door de massieve wieltjes stevig drukkend over een fijne ijzervijl te rollen.
Onder het gewicht platten de banden nogal eens af. Dit kan nagebootst worden door de band iets plat te vijlen, en aan de zijkant naast het platte stukje wat dikkere houtlijm aan te brengen. Een andere methode maakt gebruik van een strijkbout. Breng de bout op temperatuur. Neem wat aluminiumfolie, houd dit tussen de band en de bout, en druk de band tegen de bout. Let op: maak er geen lekke banden van, dus eerst oefenen! Er zijn tegenwoordig ook gegoten giethars wielen te koop met deze vorm.
Banden worden vaak ten onrechte zwart geschilderd. Deze gewoonte ontstaat omdat het wordt aanbevolen in de bouwbeschrijving. Veel beter is het om mat donkergrijs te nemen als basiskleur. De band kan verder opgehaald worden met zeer verdunde bruin gele verf voor moddersporen. Daarnaast kan het loopvlak van de band nog wat donkerder geschilderd worden. Denk erom dat de verf na droging veel lichter wordt, en dat alles goed mat moet zijn.