3.11.1 Details in een cockpitkap

Spiegels zijn vaak aangebracht in de kap zelf. Afhankelijk van de schaal kunnen deze worden aangebracht. Lijm op een stukje dun card aluminiumfolie. Knip de card uit op de juiste maat en breng deze aan in de kap. Bij grotere schalen ook de bevestigingsbeugels, handgrepen en dergelijke van stretched sprue aanbrengen. Verder zitten er nog wat vergrendelingshaakjes onderaan de kap, welke men kan knippen uit een stukje foto-negatief. cockpikapDenk ook aan eventuele buizen van sprue. Pas op met het lijmen met superlijm, want geeft een lastig te verwijderen aanslag bij vocht. Lijm daarom ook metalen geĆ«tste onderdelen liever met houtlijm of Kristal Kleer [2.5].

 3.11.2 Propeller- en rotorbladen

Om propeller- en rotorbladen symmetrisch te plaatsen kan het beste een stel symmetrische lijnen op een blad papier gebruikt worden. Leg de as van de schroef/rotor op het middelpunt en gebruik de lijnen als referentie bij het uitrichten van de bladen.
props
 
 

 3.11.3 Vliegtuig-interieuren

De cabines van vliegtuigen zijn in kits vaak nauwelijks gedetailleerd. Meestal is niet veel zichtbaar van het interieur. interiorVoor de kleinere schalen (1/144 en kleiner) loont het nauwelijks de moeite. Toch is een mooi effekt te bereiken door aan de binnenzijde van de raampjes een bruin getinte transparante verflaag aan te brengen. Bij de grotere schalen moet bekeken worden wat zichtbaar is. Bij 1/72 modellen moeten tenminste enige dwarsschotten aangebracht worden (tegen de doorkijk). Verder kan men een interieur na bootsen door langs de ramen met card en sprue een rand met wat details aan te brengen. Worden deuren opengezet dan zal een heel interieur gebouwd moeten worden. Snuffel eens door de doos met reserveonderdelen!

interior2

 3.11.4 Details aan een straalmotoruitlaat

Verstelbare uitlaten van moderne straalmotoren zijn veelal enorm ingewikkeld. Allereerst wordt de opengeboorde uitlaat voorzien van een koker van behoorlijke lengte. Bij motoren met naverbranders zit tussen het einde van de motor en de uitlaatmond een naverbranderring met sproeiers. Het einde van de motor, met de laatste schoepenring, is vaak goed gedetailleerd in de bouwdozen te vinden. Een uitlaat verstelmechanisme kan worden gemaakt van sprue, dun ijzerdraad, en verbandgaas. 

aircraftengine

Van de sprue worden ringen gemaakt, het verbandgaas wordt op maat geknipt, en de ringen worden er op geplakt. Dit levert een zeer originele uitlaat op ook in de kleinere schalen.

 

 3.11.5 Speciale tips voor helikopter modellen

Helikopters hebben vaak gecompliceerde rotorkoppen. De besturingsstangen daarin worden vaak vergeten. Bestudeer goed foto's. De rotorbladen moeten soms (niet altijd) iets doorhangen, buig ze dan voorzichtig bij. Zorg ervoor dat de rotor (enigszins) kan blijven draaien wat de kans op breuk verkleint. Stoelen in helikopters hebben vaak aan de zijkant beschermings-pantserplaten. Denk ook aan de 'collective pitch handle'. rotorheadf

Helikopter landingssledes zijn te maken van gesoldeerde messing pijpjes en staafjes.

 

 3.11.6 Basisprincipes vliegtuigonderstellen

De meeste vliegtuigen zijn uitgerust met een onderstel dat al dan niet intrekbaar is. Er zijn grote onderlinge verschillen in werking en uitvoering. Toch zijn er een aantal basisprincipes. Een onderstel heeft meestal drie poten, elk voorzien van een remsysteem, een of meerdere banden, een torsieschaar tegen het verdraaien van de wielen, en een schokdemper. Een vast onderstel heeft soms wielkappen met hulpstijl. Bij intrekbare onderstellen zijn er extra intrekcylinders [3.10.4] en stangen aanwezig en meestal wieldeuren. Indien er aan een poot meerdere banden bevestigd zijn, dan is er soms een complex ophangsysteem zijn in de vorm van een zogenaamde bogie.

 

 3.11.7 Wielbakken van vliegtuigen

Wielbakken zijn veelal ondiep of ontbreken geheel. Meestal vergt het erg veel werk om dit te verbeteren. Vaak is het nodig om van dun card een geheel nieuwe wielbak te maken. Vergeet niet de details in de wielbak aan te brengen. Ook worden soms de zijkanten van wielbakken (vooral welke in vleugels zitten) vergeten.  

 

 3.11.8 Wieldeuren

Let op de stand van de wieldeuren. Per type kan dit heel erg verschillend zijn. Sommige deuren klappen direct weer in (ook op de grond), andere staan open, terwijl weer anderen langzaam naar beneden zakken. Wieldeuren kunnen vaak maar beter vervangen worden door nieuwe exemplaren van dun plasticcard. Ook dun vlakschuren wil helpen. Kras nog wat details in de deur, en breng in de grotere schalen de scharnieren aan. Aan de deuren zitten veelal ook dunne intrekstangetjes.

wheelbay

Op de rand van wieldeuren zitten vaak rubberen afdichtstrips. Deze zijn bij US Navy vliegtuigen vaal rood. Voor de grotere schalen kan men deze goed nabootsen met een dun randje van maskol of houtlijm, dat daarna geschilderd wordt.

geraleg

 3.11.9 Onderstelbeveiliging

Bij veel vliegtuigen zijn de onderstellen op de grond met speciale pennen beveiligd (locked). Aan deze pennen zitten vaak 'remove before flight' vaantjes. Deze zijn te koop oa. van Precision Parts in de vorm van papieren strookjes, van Verlinden als plastic folie en verder zijn deze vaantjes te vinden op enkele decal sheets van Superscale.


vaantjes