Als de bewapening wordt aangebracht, dan moet hieraan ook de nodige aandacht worden besteed. Deze zaken zijn vaak de sluitpost bij de bouwdoos, en veelal klopt er van wat is bijgeleverd niets. Bij vliegtuigen is het of niet van toepassing, of niet op schaal. Ook moet bedacht worden dat bewapening vaak pas vlak voor de vliegmissie wordt aangebracht i.v.m explosiegevaar. Anders is het bij gevechtsvoertuigen welke continu in beweging zijn. In vredestijd zal er slechts geoefend worden met enkele namaakwapens of met wat oefenprojectielen. Daarom is het niet altijd nodig om alles aan te brengen.

 

 3.13.1 Vaste bewapening

Gevechtsvliegtuigen en gevechtsvoertuigen zijn veelal voorzien van vaste of interne bewapening in de vorm van kanonnen of mitrailleurs. Soms is er in de vliegtuigromp nog een bommenruim aanwezig.

machinegeweer

  • mitrailleurs kunnen maar het beste van dunne sprue gemaakt worden. Ook een van de kop ontdane blauwstalen spijkertje doet het goed. Verf de loop met een mengsel van donkerblauw en zwart. Breng daarna nog een laagje aan van 50% matvernis en 50% glansvernis. Boots de gaatjes na met een inktpennetje of verf de opening zwart.
  • sommige boordkanonnen hebben een trechtervormig mondstuk. Neem een spijkertje of een stukje sprue. Doop het uiteinde in wat houtlijm. Hang het geheel vertikaal op. Laat drogen, en verwijder daarna met een scheermesje de bolle kant aan het uiteinde.
  • kanonschietgaten bij voorkeur openboren (grotere schalen) of nabootsen met wat zwarte verf.
  • hulzen van klein geschut en vuurwapens kunnen gemaakt worden van in stukjes geknipte koperen spijkertjes.
  • interne bommenruimen bij vliegtuigen zijn vaak veel te grof. Detailleren met sprue en card is dan nodig. Let op de stand van de geopende deuren. Breng de scharnieren aan met sprue, en detailleer ook de binnenkant van de deuren. Is het onbegonnen werk, lijm dan het ruim maar dicht. Soms is het daarbij veel/P> beter om een grote plaat te gebruiken van card in plaats van de aparte losse deuren. Naden inkrassen. 

 

 3.13.2 Externe vliegtuigbewapening

De wel bekende 'bommen en granaten..'. De maten hiervan kloppen vaak niet. Gebruik de beste die gevonden kunnen worden. Soms moeten er aparte sets voor gekocht worden bijvoorbeeld van Hasegawa. Deze zijn vaak uitstekend gedetailleerd. Met zo'n set kunnen heel wat modellen voorzien worden. Doe onderzoek naar de diverse kleuren. Niet alle raketten zijn wit! Voor de grotere schalen kunnen zelfs de opschriften worden aangebracht.

Van veel oude Oost Europese merken was de bewapening van vliegtuigen erg onnauwkeurig.

(Engels:  raketten heten "missiles",  bommen "bombs" en ophangpunten "pylons")


missile  bewapen1

  • maak de vinnen van raketten van zeer dun plasticcard (bijvoorbeeld van een plastic eetbordje of een bakje van de afhaalchinees). Boor de raket aan de achterzijde open. Verder de gekleurde banden het liefst aanbrengen met strips van decal. Veel raketten worden op de grond beschermd door een koker of zeil aan de tip.
  • maak ook de vinnen van bommen van dun card. Verf de bom niet simpel groen of zwart. Er zijn veel verschillende typen en kleuren. 'Smart' bommen hebben meestal een opvallende vorm.
  • oefenprojectielen kunnen met wat moeite vaak zelf gemaakt worden. De opvallende kleuren geven een aparte indruk.
  • brandstoftanks moeten ook geplamuurd worden. Maak de vinnen van dun card en breng ook de opschriften aan met decals of kroontjespen.
  • ECM en andere pods zijn vaak zeer opvallend van vorm. Besteed veel aandacht aan de details. Denk erom om de koelgaten open te boren en de nodige opschriften aan te brengen. 

 3.13.3 Ophanging, rekken en pylons

De pylons zijn ook weer vaak niet correct, en verschillen vaak per vliegtuig. Snijd de stulpjes af waaraan de bom of raket bevestigd moet worden. Schuur de pylon, en breng met dunne sprue of stukjes ijzerdraad de ophangpunten aan. Zeer mooi is het om zo een lege gedetailleerde pylon aan te brengen. De speciale Hasegawa sets bieden vaak ook mooie pylons. Let op de stencilling, vaantjes en opschriften ('remove before flight').
pylon

Pylons welke aan zwenkende vleugels zitten zijn draaibaar te houden door tussen de beide vleugelhelften een punaise te klemmen. Lijm hier later de pylon aan.